Den ene koster 1/3 av den andre

Nå blir den kinesiske Evoque-kopien fornyet.

De kommer fra hver sin kant av verden og er temmelige ulike under 'skallet'.Men utenpå er det store likheter mellom Range Rover Evoque og Land Wind X7.
De kommer fra hver sin kant av verden og er temmelige ulike under "skallet".Men utenpå er det store likheter mellom Range Rover Evoque og Land Wind X7.

De kinesiske bilprodusentene har blitt både berømt og beryktet for flere tilfeller av ren design-stjeling.

Det handler rett og slett om å kopiere en annen bil så langt man bare orker, sette på egne merker – og selge den side-om-side med originalen.

Ett av de drøyeste eksemplene på dette kommer fra produsenten Landwind og heter X7. Da den kom på markedet i 2014, så bilen nesten nøyaktig ut som en Range Rover Evoque.

Endret litt på designet

Dette vakte naturligvis stor oppsikt, og Jaguar Land Rover-konsernet var kjapt ute og protesterte høylydt. Det tok ikke Jiangling Motor, som står bak Landwind X7, så veldig tungt. Nå har den saken havnet i det kinesiske rettsapparatet, en prosess som kan komme til å bli både kostbar og langvarig.

I mellomtiden har Landwind nå vist en facelift på sin X7. Fortsatt er likhetene med Evoque slående, men samtidig har kineserne endret litt på deler av designet. De fleste endringene bidrar til litt større forskjeller enn tidligere. Men om dette har noen sammenheng med en eventuell rettssak, er ikke kjent.

Foran er partiet under støtfangeren endret, bak har lyktene fått nytt design. Men fortsatt er L A N D W I N D bokstavert foran på panseret, mer enn mistenkelig likt R A N G E R O V E R i Evoque-fronten.

Land Wind har endret hekken noe...
Land Wind har endret hekken noe...
...men fortsatt er den svært lik Evoque.
...men fortsatt er den svært lik Evoque.

Her får du luksus for lite penger

1/3 av prisen

Range Rovers utfordring er blant annet at de risikerer å tape Evoque-salg til Landwind i Kina. Ikke minst fordi det er en nesten ekstrem prisforskjell mellom de to bilene. Den blir faktisk enda større etter faceliften.

Nå får nemlig Landwind X7 en 1,5-liters bensinmotor i sin rimeligste utgave, den selges for rundt 110.000 kroner i Kina. Det er rundt 1/3 av det rimeligste Evoque koster der.

Dette er mulig fordi Landwinds bil er en mye enklere og simplere konstruksjon. Både teknologi og materialvalg er av en helt annen klasse enn i Range Roveren. Men for mange av kjøperne spiller nok det mindre rolle.

Tar du bort Land Wind-merker i grillen og leker deg litt med bokstavene i front, da blir likheten til Evoque enda større.
Tar du bort Land Wind-merker i grillen og leker deg litt med bokstavene i front, da blir likheten til Evoque enda større.

Dette er kul men skummel bruktbil

Ting tar tid

Skulle Jaguar Land Rover ende opp med å vinne søksmålet, kan det føre til at flere andre vestlige bilmerker tyr til lignende skritt. Men det vil altså ta tid.

Honda brukte 12 år på å vinne en rettssak mot en kinesisk Honda CR-V-kopi, og fikk kun 16 millioner yuan i erstatning (20 millioner kroner). Søksmålet var egentlig på 300 millioner yuan (375 millioner kroner).

Noe av utfordringen til de vestlige merkene er at rettssaker i Kina kan gi dem mye negativ PR, som går direkte ut over salget. Derfor vegrer nok mange seg også i det lengste for å ta slike skritt.

Dette får ikke Mercedes selge lenger

Nå får de ladbar hybrid, se mer i videoen under: