563 liter bagasjerom bør duge til manges familiebehov.
563 liter bagasjerom bør duge til manges familiebehov.
De kraftige
De kraftige "hoftene" over bakhjulene er med på underbygge følelsen av sporty bil.
Det er noen år siden kombibilene hadde sin storhetstid, men for mange vil dette kunne være et godt alternativ til stasjonsvogn.
Det er noen år siden kombibilene hadde sin storhetstid, men for mange vil dette kunne være et godt alternativ til stasjonsvogn.
Arteon er VWs nye toppmodell, den har tatt over for CC.
Arteon er VWs nye toppmodell, den har tatt over for CC.
Litt ekstra designpynt gjør at R-Line-utgaven virkelig skiller seg ut.
Litt ekstra designpynt gjør at R-Line-utgaven virkelig skiller seg ut.
Interiørmessig er dette en Passat, kanskje blir du litt skuffet første gang du setter deg inn.
Interiørmessig er dette en Passat, kanskje blir du litt skuffet første gang du setter deg inn.
Tøff front med sinte lykter, her sitter designet som støpt!
Tøff front med sinte lykter, her sitter designet som støpt!

En av de lekreste bilene de har laget

Prøvekjørt: Volkswagen kan mer enn å lage folkelige biler.

Det begynner å bli mange år siden de folkelige bilmerkene hadde særlig dreis på toppmodellene sine. I mange tilfeller er de også blitt borte. Kundene valgte heller biler fra premiummerkene når de skulle flotte seg.

Opel og Ford er blant dem som har fått merke dette tydelig, sammen med blant andre de franske bilmerkene.

Volkswagen har derimot ikke gitt seg så lett. De har hatt både luksusbilen Phaeton, stor-SUVen Touareg og firedørs-coupéen CC (først som Passat CC) i sitt modellutvalg.

Nå er imidlertid Phaeton borte, det samme er CC-navnet. Toppmodellen heter nå Arteon, som CC har den mye til felles med Passat.

Tidligere har vi testet Arteon med 280-hesters bensinmotor, den testen kan du lese her. Nå står en dieselutgave for tur. Testbilen er Arteon i R-Line, med 2-liters TDI-diesel på 240 hestekrefter, DSG-automat og 4Motion firehjulstrekk.

Aggressiv front, denne bilen vekker oppsikt.
Aggressiv front, denne bilen vekker oppsikt.

Hva er nytt?

Denne dieselmotoren er et lite kraftverk. 240 hestekrefter og hele 500 Nm gir skikkelig overskudd. Med denne motoriseringen gjør Arteon 0-100 km/t på bare 6,5 sekunder. Minst like viktig er det at du har solid kraftoverskudd under alle forhold.

Bilen er en skikkelig motorveisluker. Forbikjøringer går lett og ubesværet, det er bare å tråkke gassen i bunn, DSG-automaten reagerer momentant. Firehjulstrekk er naturligvis viktig for å få utnyttet alle kreftene også på vinterføre.

Dette er de billigste nybilene med 4x4

Hva er styrker og svakheter her?

Designet er noe av det mest vellykkede VW har levert fra seg. Testbilen vekker skikkelig oppsikt, godt hjulpet av knallfargen (Kurkuma Yellow) og sporty R-Line-detaljer. Designerne har gått for lav og aggressiv bil, der særlig den sinte fronten og "hoftene" over bakhjulene understreker det sporty. Motoren underbygger dette.

Det som trekker ned er litt i overkant mye lyd fra motoren, det tar bort litt luksusfølelse. Interiøret er hentet direkte over fra Passat. Her er det mer hardplast og enklere løsninger enn hos premium-konkurrentene. Og stor dieselmotor er nok ikke akkurat ett pluss i det norske markedet...

Hva koster den?

Testbilen starter på 631.900 kroner. I tillegg har den ekstrautstyr for drøyt 80.000 kroner, dermed ender den på 716.100 kroner. Bilen føles ikke overdådig utstyrt, blant annet er forsetene bare delvis elektrisk justerbare og den mangler en komfortdetalj som varme i rattet. Men velger du en bil fra Audi, BMW eller Mercedes med tilsvarende motor og utstyr, blir det fort en god del dyrere.

Mercedes var tidlig ute, se mer av CLS her:

Hvem er konkurrentene?

Den argeste konkurrenten kommer nok fra samme konsern, nemlig Audi A5. Oppskriften er veldig lik Arteons. BMW 4-serie er en annen rival, dessuten CLA fra Mercedes. Nye Opel Insignia får du også som femdørs kombi. Den er lekker, men skiller seg ikke riktig like mye ut som Arteon.

Vil naboen bli imponert?

Ja. Dette er bil som skiller seg solid ut fra alle andre nybiler fra VW.

Broom mener:

Arteon viser at en VW også kan være både lekker og sporty. Designet er virkelig noe helt annet enn Passat som den ellers har mye til felles med. Den store bakluken gir fleksibilitet og mulighet til å få med store gjenstander.

Trenger du egentlig stasjonsvogn? For mange er nok svaret på det i praksis nei. Men den skrå hekken gjør at du får med deg mindre i høyden her, enn om du pakker en stasjonsvogn til taket.

Hva mener eierne?

Brooms bilguide har så langt ingen vurderinger av Arteon. Eier du én? Da håper vi du kan legge inn her. Forgjengeren CC scorer høyt, med snittkarakter på 8,8/10.

VW-designerne har gått for en lav og bred bil, det fungerer!
VW-designerne har gått for en lav og bred bil, det fungerer!

Visste du at:

Du får Arteon fra 510.000 kroner. Da med 2-liters TDI på 150 hk under panseret.

I Norge får du ikke bilen med manuell girkasse, DSG-automat er det eneste valget. Et godt valg, mener vi.

Arteon, med trykk på første stavelse, er bygget opp av to deler. ”Art” skal beskrive bilens linjer som kunst (Art er kunst på engelsk) og følelsene den skal skape. ”eon”-endingen skal identifisere bilen.

VOLKSWAGEN ARTEON

Modell: R-Line DSG 4Motion Motor: 2-liter diesel Effekt: 240 hk / 500 Nm 0-100 km/t: 6,5 sek Toppfart: 245 km/t Forbruk: 0,59 liter/mil Lenge/bredde/høyde: 4,86 - 1,87 - 1,45 meter Vekt: 1753 kg Bagasjerom: 563/2.360 liter Pris: 631.900 kroner

Lekker bil, men den kan bli en tapsbombe

Se video av Arteon under: