Topp 5: Norges tregeste nybiler
For deg som absolutt ikke har det travelt...
Bilene har jevnt over blitt mye raskere de siste tiårene.
Større og mer effektive motorer er den viktigste årsaken. Nå kan du kjøpe store og praktiske stasjonsvogner som er like raske som fullblods sportsbiler.
Vi skal ikke veldig langt tilbake i tid før en bil var ganske sprek hvis den klarte 0-100 km/t på under 10 sekunder. Nå blir det ansett som ganske middelmådig.
Men hvis hurtighet og akselerasjon overhodet ikke er viktig for deg, hvilke biler skal du se på da?
Jo, da skal du ta en titt på denne lille oversikten. Vi har nemlig dykket ned i de offisielle personbiltallene til Opplysningsrådet for Veitrafikken, med følgende utgangspunkt: Hva er Norges tregeste nybiler akkurat nå? Her er bilene for deg som absolutt ikke har hastverk!
1. Renault Kangoo Z.E. – 22,4 sekunder
En elektrisk Renault er med god margin Norges tregeste nybil. Kangoo er egentlig en varebil, men du får den også i personbilutgave. Den tradisjonelle bensin- eller dieselmotoren er her erstattet av en elmotor.
Den er ikke akkurat noe kraftverk. Her tar det hele 22,4 sekunder å komme opp i 100 km/t fra stillestående. Toppfarten er heller ikke veldig imponerende: 130 km/t er maks av det Renaulten er oppgitt til å klare. Rekkevidden er imidlertid relativt god, her ligger tallet på 270 kilometer.
Les mer: De kuttet prisen med 23.000 kroner
2. Volkswagen Multivan – 17,9 sekunder
Også andreplassen på denne oversikten innehas av en bil med varebil-røtter. Volkswagen Multivan er en av mange varianter som bygger på VWs store varebilsuksess Transporter. Multivan er den tregeste av disse. Til gjengjeld har den sju seter og mange smarte løsninger.
En 2-liters dieselmotor på 102 hestekrefter er plassert under panseret og på en så stor bil gir ikke det akkurat kjempeprestasjoner. 17,9 sekunder er tallet på sprinten fra 0 til 100 kilometer.
3. Skoda Citigo – 16,7 sekunder
Fra stor flerbruksbil går vi til en av de minste nybilene på markedet. Citigo er minstemann fra Skoda. Kjøper du den med 1-liters bensinmotor på 60 hestekrefter og automatgir, er det en stor fordel å ikke være av den rastløse typen. Her tar det nemlig 16,7 sekunder å komme seg fra 0-100 km/t.
Citigo er søskenmodell av Volkswagen up! og er også en av de billigste nybilene du kan kjøpe i Norge. Startprisen er på 156.900 kroner.
Les testen: Så enkelt kan det gjøres
4. Nissan Micra – 16,4 sekunder
Nissan Micra er en liten småbil-legende, den har vært på markedet i mange år. Dagens modell skiller seg fra forgjengerne med et ganske sprekt design, det gjenspeiler seg imidlertid ikke i akselerasjonen.
Det tar nemlig hele 16,4 sekunder å komme seg fra 0 til 100 km/t, hvis du velger Micra med 1-liters bensinmotor på 70 hestekrefter. Da står det for øvrig 180.000 kroner på prislappen, det er i praksis mye bil for pengene.
5. Toyota Proace Verso – 16,1 sekunder
Vi runder av denne lille oversikten med enda en modell som egentlig er en varebil. Toyota Proace er som regel utstyrt med skillevegg og grønne skilter, men her er den i personbilutgaven Verso.
Bilen veier over 1.600 kilo. Da skjønner du at den ikke akkurat blir noe råskinn med 1,6-liters dieselmotor på 116 hestekrefter under panseret. De inntil ni passasjerene må smøre seg med tålmodighet når bilen skal opp i fart, her tar det 16,1 sekunder å komme seg fra 0-100 km/t. Noen spesielt billig fornøyelse er det forresten heller ikke, Proace Verso starter på 499.000 kroner.
Les mer: Ny utgave av bilen som kjører etter Wirkola
Se video: Nybil mot bruktbil, slik går det