Fagforening protesterer: Jobb-kutt hos Tesla
Nå er det spennende tider ved fabrikken.
Tesla er inne i en svært viktig fase i selskapets historie. Nå starter de overgangen fra å være en liten nisjeprodusent av biler – til å bli volumprodusent.
Bakgrunnen for det er den enorme interessen etter folke-elbilen Model 3. Tesla har flere hundre tusen reservasjoner inne, nå blir det helt avgjørende at de klarer å mangedoble produksjonen og levere ut biler til alle de som venter.
Ikke god nok jobb
Så langt har det vært noen skjær i sjøen, med lavere produksjonstakt enn opprinnelig planlagt. Nylig ble det også kjent at Tesla har kvittet seg med over 400 ansatte, ved fabrikken i Fremont, California. Ifølge Tesla skjedde dette på bakgrunn av prestasjons-vurderinger, i praksis at disse ikke har gjort en god nok jobb.
Nå slår den mektige fagforeningen UAW (United Automobile Workers) alarm. De har tidligere hevdet at Tesla motarbeider fagforeninger og arbeidere som er organisert eller ønsker å organisere seg.
De kjøpte bilfabrikk, for én Euro
Klaget inn Tesla
Det har en tid vært murring rundt arbeidsforholdene ved Tesla-fabrikken. Blant annet i form av en blogg fra en ansatt ved navn Jose Moran. Tesla-sjef Elon Musk hevdet den gangen av Moran var betalt av UAW for å skaffe fagforeningen flere medlemmer.
Bransje-nettstedet Automotive News skriver at UAW har klaget Tesla inn for amerikanske National Labor Relations Board. UAW hevder blant annet at bilprodusenten usaklig har sagt opp arbeidere som er medlem av fagforeningen. Flere av de oppsagte skal ha lagt fram dokumentasjon på at de ikke hadde fått anmerkninger på jobben de gjorde, likevel ble de oppsagt.
Her jobber 37.000 for å lage "verdens beste bil"
Tesla imøtegår
Tidligere denne uken samlet tidligere ansatte og deres familier seg foran fabrikken i California, for å protestere mot oppsigelsene.
I en uttalelse imøtegår Tesla påstandene fra UAW:
– Ingen hos Tesla har opplevd eller vil få oppleve at det blir gjort noe overfor dem basert på deres følelser eller fagforeningstilknytning.
Tesla peker også på at fagforeningene hvert år sender inn rundt 20.000 klager av denne typen.
Krigssone? Nei, dette er en bilfabrikk i Europa
Se video: Denne Teslaen vil du ikke være passasjer i