Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

På en rullebane i Cornwall slipper tidligere RAF-pilot og sjåfør Andy Green gassen, i det jetbilen han kjører bikker 208 km/t. Selv etter dette, øker fortsatt farten i ytterligere to sekunder – til 336 km/t!

Rundt 3.500 entusiastiske tilskuere jubler og klapper.

Akselerasjonen Bloodhound SSC nettopp har demonstrert, tilsvarer 1,5 G – og toppfarten for dagen, blir nådd på under åtte sekunder.

Topp 10: Verdens raskeste biler

Ny rekord

336 km/t (210 mph) er naturligvis ingenting å skryte av, når det kommer til fartsrekorder. Men dette er første gang bilen er kjørt og testet i virkeligheten, og det såkalte Bloodhound-prosjektet er nå ett steg nærmere å klare den magiske 1.000 mph-grensa, som tilsvarer 1.690 km/t!

Klarer man å oppnå dette særdeles hårete målet, betyr det at man fullstendig tilintetgjør dagens rekord, som ble satt for 20 år siden. Den er nemlig på 1.227 km/t. Ambisjonen er altså å øke den med vanvittige 400 km/t.

Med en slik toppfart tilbakelegger Bloodhound SSC 1,6 kilometer på 3,6 sekunder, mens akselerasjonen er beregnet å tilsvare 2,1 G!

Strekningen Oslo-Bergen ville, om den var rett, tilbakelegges på under en halvtime!

Jetmotoren er monert øverst, med rakettene under. Joda, dette skal sparke helt greit ifra ...
Jetmotoren er monert øverst, med rakettene under. Joda, dette skal sparke helt greit ifra ...

Fly? Rakett? Nei, denne farkosten skal gå på land!

Norsk bistand

De brutale ytelsene kommer fra en Rolls-Royce jetmotor, som samarbeider med tre hybridraketter utviklet av det norske selskapet Nammo.

Nammo er et konsern innen forsvarsindustrien, med hovedkontor i Norge. De lager blant annet ammunisjon, raketter og romfartsprodukter.

– Dagens testkjøring gikk fantastisk bra. Vi gleder oss til å jobbe videre med dette prosjektet, og til å kjøre bilen enda raskere neste år, sier kommunikasjonsdirektør i Nammo, Endre Lunde.

Sammen med gjengen i Bloodhound-prosjektet, vil de være med å gi Bloodhound SSC de nødvendigene kreftene til å sette fartsrekorden.

V8-motor i briolle

En artig fun fact som sier litt om hvilke dimensjoner det er snakk: Det trengs en kompressormatet V8-motor bare for å drive drivstoffpumpen til rakettmotorene! Den sørger for at 800 liter med konsentrert hydrogenperoksid blir matet til rakettene i løpet av 20 sekunder.

Hvis man klarer å sette rekorden, vil ikke denne bilen gå som et børseskudd. Den blir raskere enn kulene fra en rekke pistoler! Et ganske tydelig bilde på hvilke hinsides hastigheter vi snakker om ...

Fantastisk bil - men vent til du hører prisen!

Tar tid

Det sier også litt om prosjektets omfang, at det har tatt ni år (!) fra man satte i gang til bilen først denne uken fikk sin "debut".

Man har vist bilen på ulike bilshow, og oppdatert underveis, men nå ble den altså satt i bevegelse for første gang. Tilsammen kjørte den på rullebanen i 21 minutter. Det er en evighet, med tanke på at den er bygget for å kjøre i maks to minutter om gangen, når den skal sette ny rekord.

Testen avslørte at alt fungerer som forventet. Enn så lenge er tingene altså på stell.

Her kan du lese mer om Bloodhound-prosjektet

Drar til Sør-Afrika

Når rekorden skal settes, er det en inntørket innsjø i Hakskeen Pan, i Sør-Afrika man drar til. Området er allerede klargjort.

I forbindelse med selve rekordforsøket, har man laget hjul med en diameter av 90 centimeter som består av romfartsmatriale i aluminium.

Da er det nok en relativt spent sjåfør/pilot som sitter klar bak rattet. Andy Green er forvørig samme mann som tok forrige fartsrekord, så han er om ikke annet vant med å kjøre raskere enn noen andre på planeten har gjort før...

Dette er den billigste Teslaen du kan kjøpe