Skattelistene er lagt ut igjen, og nå er nettsteder og aviser fulle av stoff om hvem som tjener mest her til lands.

Men hva om du er langt unna inntekstoppen, men likevel har lyst på helt ny bil?

Da skal du ta en liten titt på denne oversikten. Vi har nemlig sett nærmere på hva som er Norges billigste nybiler akkurat nå. Og vi kan like godt røpe det med én gang. Det trenger ikke koste veldig mye å kjøpe seg ny bil.

1. Citroën C1 / Peugeot 108 – 132.000 kroner

108 er Peugeots minste modell, den er også Norges billigste bil.
108 er Peugeots minste modell, den er også Norges billigste bil.

Norges billigste er to varianter av samme bil. Citroën C1 og Peugeot 108 er tvillingmodeller og produseres sammen med Toyota Aygo på en fabrikk i Tsjekkia. På den måten holder både PSA-konsernet ( som står bak Peugeot og Citroën) og Toyota utviklingskostnadene nede.

C1 og 108 er to enkle og ukompliserte biler. De duger fint til småkjøring og bykjøring, på langtur kan du nok fort ønske deg både mer komfort og plass. Bagasjerommet tar ikke unna mer enn 180 liter. Under det lille panseret: En bensinmotor på 68 hestekrefter.

Les mer: Norges billigste bil ble helt ny

3. Skoda Citigo – 146.900 kroner

Citigo heter Skodas versjon av VW up!
Citigo heter Skodas versjon av VW up!

Skoda har slått seg opp gjennom å tilby mye bil for pengene og har også en av Norges aller billigste nybiler med sin Citigo. Dette er søstermodellen til VW up!, priset såvidt under denne. Citigo er reinspikka spare-fornuft på hjul. En liten, enkel bil med motor, ratt og pedaler – og ikke så veldig mye mer.

Som mini-biler flest er den registrert for fire, bagasjerommet er en god del større enn på bilene fra Citroën og Peugeot: Det rommer 251 liter.

Les testen: Så enkelt kan det gjøres!

4. Volkswagen up! – 147.500 kroner

up! har vært en salgssuksess for Volkswagen, her er den i tredørs-utgave.
up! har vært en salgssuksess for Volkswagen, her er den i tredørs-utgave.

Dette er altså samme bil som Skoda Citigo, men med VW-merker koster den bittelitt mer, nærmere bestemt 600 kroner ekstra.

up! gjør ingen forsøk på å skjule at den er laget for å bli billigst mulig, men er likevel ikke uten en viss sjarm. Denne rimeligste utgave har bensinmotor på 60 hestekrefter. Her hjemme har den elektriske utgaven vært en suksess. Da heter den e-up og er en av Norges billigste elbiler.

Klikk her hvis du vil vite mer om up!

5. Toyota Aygo – 148.600 kroner

Toyota Aygo produseres sammen med Citroën C1 og Peugeot 108, i Tsjekkia.
Toyota Aygo produseres sammen med Citroën C1 og Peugeot 108, i Tsjekkia.

Toyotas minste modell er altså identisk med Peugeot 108 og Citroën C1, men ligger prismessig et godt stykke over disse. Rimeligste Aygo har også bare tre dører, det er nok noe mange av kjøperne oppfatter som litt ukurant.

Toyota scorer svært høyt på kvalitet og kundetilfredshet, i det ligger nok mye av forklaringen til at de kan prise seg såpass langt over søstermodellene.

Her får du vite hva Aygo-eierne mener om bilen sin

PS: Hvis du ønsker deg elbil til skikkelig lavpris, skal du ikke mye mer opp i pris fra det nivået vi er på nå. Mitsubishi i-MiEV får du nemlig fra 149.900 kroner. Da den ble lansert i 2011, var prisen 239.000 kroner. Her snakker vi altså skikkelig priskutt underveis.

PS2: Alle prisene er hentet fra den offisiell oversikten fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)

Småbiler er ikke hva de en gang var

Se video: Skal bli den mest avanserte småbilen