Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Konseptbilen BMW Concept X2 ble vist på Paris Motor Show i fjor. Nå har konsept blitt til virkelighet, og snart er den helt nye SUV-en BMW X2 klar for norske kjøpere.

Med tanke på størrelse vil den plassere seg mellom X1 og X3 – som et kompakt og mer sporty alternativ til disse.

X2 måler 436 cm i lengden, 182 cm i bredden og 152 cm i høyden. Akselavstanden er på 267 cm og bakkeklaringen på 18,2 cm.

Sammenlignet med BMW X1, er den dermed noe kortere og hele 70 mm lavere – men har likevel samme akselavstand. Den innvendige plassen er godt utnyttet, og bagasjerommet har et volum på 470 liter. Legges bakseteryggene ned, øker volumet til 1.355 liter. Det er bra til denne klassen å være.

Åpnet for bestilling

X2 lanseres i mars 2018, men kan bestilles allerede i dag. Prisene er som følger:

BMW X2 sDrive 20i (automat) 457.600 kroner

BMW X2 xDrive 20d (automat) 511.200 kroner

BMW X2 xDrive 25d (automat) 562.000 kroner

(Prisene er basert på gjeldende avgiftssystem og BMW presierer at det kan bli endringer fra årsskiftet)

Den blå bilen bakerst har M-pakken, og har blant annet litt annerledes fangere og lakkerte hjulbuer. Men begge variantene ser sporty ut.
Den blå bilen bakerst har M-pakken, og har blant annet litt annerledes fangere og lakkerte hjulbuer. Men begge variantene ser sporty ut.

En av mange

Den ferskeste SUVen i sortimentet er den sjette modellen i BMW's X-familie, og er bare en av mange nye SUV-er fra BMW som lanseres fremover:

BMW er nå i gang med sin største modelloffensiv noensinne. I tillegg til X2, kommer nye BMW X3 til Norge i november. Senere i 2018 vil blant annet den luksuriøse storebroren BMW X7 også avdukes.

Slik avslører BMW en viktig nyhet

Interiøret ser ut til å bli mer eller mindre identisk med X1. Den litt merkelige girspaken er det som trekker litt ned, mens resten ser veldig bra ut.
Interiøret ser ut til å bli mer eller mindre identisk med X1. Den litt merkelige girspaken er det som trekker litt ned, mens resten ser veldig bra ut.

Tre motorer

BMW X2 lanseres med tre motoralternativer til å begynne med, en bensinmotor og to dieselmotorer. Den forhjulsdrevne modellen sDrive 20i har en 7-trinns dobbeltclutch automatgirkasse som standard, mens modellene med firehjulsdrift, xDrive 20d og xDrive 25d, har en 8-trinns Steptronic automatgirkasse som standard.

Både 20i og 20d gjør 0-100 km/t på 7,7 sekunder – mens 25d klarer øvelsen på 6,7 sekunder.

Tre nye SUV-er og en drømmebil på vei fra BMW

Stilig

Designet er blitt mer sporty enn de andre SUV-ene i BMW-stallen. Frontlyktene ser rett og slett sinte ut, det er store luftinntak i grillen – og det sporty utseendet blir understreket av at bilen ligger lavt over bakken, til å være en SUV.

Merk også BMW-logoen på C-stolpen. En stilig detalj som er en referanse til de klassiske kupémodellene 2000 CS og 3.0 CSL fra 60- og 70-tallet.

Hoftene bak er brede, baklyktene er litt smalere enn på X1 og X3 – mens eksosrørene er markerte.

"Billig" girspake

Interiøret er omtrent akkurat slik du forventer i en ny BMW – og veldig likt det du finner i X1. Det vil si et svært godt infotainmentsystem med menyhjul og hurtigknapper (det er touch-skjerm også, men hva skal du med den funksjonen??), og god opplevd kvalitet med tanke på klassen.

Men girspaken ser både billig og lite elegant ut.

Om ønskelig får du både head-up display og en rekke digitale tjenester – X2 kan også leveres med en rekke av de samme førerassistanse-systemene som man finner i de større BMW-modellene, som eksempelvis køkjøringsassistent.

BMW har bransjens beste head up display, og det er også tilgjengelig på X2.
BMW har bransjens beste head up display, og det er også tilgjengelig på X2.

Her er bilen som stjeler showet i Paris

Tre varianter

Design og utstyrsmessig får du den i tre forskjellige versjoner; Standard, M Sport og M Sport X. Modellene M Sport og M Sport X byr på eget eksteriør- og interiørdesign, hvorav sistnevnte kombinerer designelementer fra BMW M- og BMW X-modeller. Begge disse modellene har også sportsunderstell, med stivere demping og 10 mm senking, som standard.

Sammen med en rekke nye og friske eksteriørfarger, som Galvanic Gold, Sunset Orange og Misano Blue, leveres interiøret med nye farger, materialer og detaljer. Blant annet er kontrastsømmer i dashbordet standard.

En av Norges mest solgte elbiler skal gå mye lenger