Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det melder det danske nyhetsbyrået Ritzau ifølge EkstraBladet.

Bankens regnskap for tredje kvartal viser en resultatsvikt på 5 prosent sammenlignet med fjoråret. Derfor henter banken fram sparekniven.

– For å sikre vår konkurranseevne på lang sikt, planlegger vi ytterligere å redusere antallet ansatte og konsulenter med minst 6000, hvorav 2000 er konsulenter, opplyser opplyser Nordeas administrerende direktør Casper von Koskull i kvartalsrapporten.

Rammer Norge

Snorre Storset, Norgessjef i Nordea, bekrefter overfor E24 at det også vil komme kutt i Norge.

– Vi ser at vi kan bli mer effektive i alle ledd i banken, så dette vil påvirke virksomhet ganske balansert på tvers av landene, også i Norge, sier Storset til E24.

Automatiske tjenester

Det er uklart hvilke virksomheter som omfattes av nedskjæringene, men automatisering tar over stadig flere av bankens funksjoner. I september introduserte Nordea en såkalt chatbot, som så langt har svart på 10.000 spørsmål fra kundene.

I desember skal banken ta i bruk en robotrådgiver, som skal gi investeringsråd til kunder.

– I de kommende år vil vi oppnå stordriftsfordeler ved å ta våre styrkeposisjoner til neste nivå og skape effektive og automatiserte enheter, sier direktøren i sin kommentar til regnskapet.

Bankens overskudd etter skatt var i tredje kvartal 1090 millioner euro, noe som er 58 millioner euro mindre enn i tredje kvartal 2016.

Banken er representert i 17 land og har 31.800 ansatte, opplyser konsernet.

(TV 2/NTB)