Før Frp kom i regjeringen var en av kampsakene at bomstasjonene skulle bort, så fort som mulig. Men fire år etter er få stasjoner borte, og stortinget har vedtatt 19 bompengeprosjekt tillegg kommer den indre bomringen i Oslo, skrev VG i tirsdag.

Onsdag morgen møttes stortingsrepresentantene Bård Hoksrud (Frp) og Sverre Myrli, transportpolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, til debatt på Nyhetskanalen.

Her beskyldte Myrli Fremskrittspartiet for å drive dobbeltkommunikasjon.

Stortingsrepresentant for AP Sverre Myrli kritiserer Frps økte innkreving av bompenger. Foto: Morten Holm / Scanpix
Stortingsrepresentant for AP Sverre Myrli kritiserer Frps økte innkreving av bompenger. Foto: Morten Holm / Scanpix

– Dette er tidenes bløff fra Fremskrittspartiet. De lovte at bomstasjonene skulle fjernes. Bård Hoksrud garanterte det. Siv Jensen sa hun skulle henge opp plakater ved alle landets bomstasjoner hvor det skulle stå «fjernet på grunn av Fremskrittspartiet». Likevel bare fortsetter det. Det blir jo bare flere og flere bomstasjoner, sier Myrli.

Han sier at han kan forstå at regjeringen ikke opphever de prosjektene som allerede var vedtatt, men synes det er rart at de fortsetter å legge frem nye bomstasjonsfinansierte veiprosjekter.

– Det er aldri blitt tatt inn mer i bompenger enn det er i dag. Det er jo bra, fordi da får vi bygd flere veier, men Fremskrittspartiet må slutte å dobbeltkommunisere. Hoksrud kan ikke reise rundt å si at han er i mot bompenger, og så stadig legge frem saker for stortinget med enda flere prosjekter.

Bård Hoksrud påpeker at det dessverre er slik at man må ha et stortingsflertall for å fjerne bomstasjonene.

– Men i motsetning til da de rødgrønne styrte, har vi fjernet bomstasjoner. Jeg har vært i Alta for å fjerne stasjoner, og i Telemark, hvor vi tok vekk stasjoner før de ble tatt i bruk, sier Hoksrud.

Når det gjelder de nye prosjektene viser Hoksrud til at det er basert på lokalpolitiske initiativ, som regjeringen da må legge frem for stortinget.

Han synes det er rart at det er Arbeiderpartiet som nå kritiserer, siden de selv har gått i front for å høyne avgiftene. Han ber Myrli svare på om det ikke er slik at bompengeandelen har gått ned med nesten 10 prosent fra Arbeiderpartiet satt i regjering til i dag. Men det ønsker ikke Myrli å svare på.

– Totalt sett skal det tas inn enda mer de neste årene. Behovet er der, og det aksepterer folk, og kommunepolitikere. Problemet er at dere sier at dere ikke er ærlige over for velgerne.

– Finnes det en grense for hvor mye man må betale, Myrli?

– Ja, det er det. Men vi har behov for å bygge mer vei i Norge, og da er dette en del av finansieringen.