Her har de funnet suksess-oppskriften – igjen

Denne blir populær. Men én ting skuffer oss. Les testen:

DB2017AU01382
DB2017AU01382
DB2017AU01392
DB2017AU01392
DB2017AU01375
DB2017AU01375
DB2017AU01379
DB2017AU01379
DB2017AU01405
DB2017AU01405
DB2017AU01399
DB2017AU01399
DB2017AU01407
DB2017AU01407
DB2017AU01424
DB2017AU01424
DB2017AU01467
DB2017AU01467
DB2017AU01459
DB2017AU01459
DB2017AU01494
DB2017AU01494

VW satser hardt på SUV-segmentet. De har har allerede Touareg og Tiguan, og i USA lanserte man nylig 7-seteren Atlas. Nå får disse selskap av en spennende nykommer: T-Roc.

Sistnevnte er familiens yngste- og minstemann.

I bunnen ligger den velbrukte MQB-plattformen, som blant annet brukes i Polo, Golf og storebror Tiguan.

Markedet for kompakt-SUVer er sterkt økende. VW forventer at salget vil øke fra 6,4 millioner til 10,6 millioner eksemplarer i løpet av de neste 10 årene. Og akkurat nå foregår rundt 80 prosent av dette salget i Europa og Kina.

Da er det naturligvis logisk at en av verdens største bilprodusenter melder seg på i kampen om kundene. Ettersom Tiguan er blitt betydelig større i andre generasjon (både som 5-seter og 7-seter), ble det tomrom å fylle. T-Roc skal ta den oppgaven.

Vi har vært i Portugal, i vakre omgivelser i og rundt Lisboa, for å teste om dette kan bli den suksessen VW håper på ...

Denne skal bli en tøff nøtt for konkurrentene

Prøvekjøringen er lagt til pittoreske Portugal, i området rundt Lisboa. Med en slik bakgrunn kan selv en skitten pappeske ta seg godt ut på bilder! T-Roc er lekker i litt sterke farger og med kontrastfarge på taket.
Prøvekjøringen er lagt til pittoreske Portugal, i området rundt Lisboa. Med en slik bakgrunn kan selv en skitten pappeske ta seg godt ut på bilder! T-Roc er lekker i litt sterke farger og med kontrastfarge på taket.

Hvordan er den å kjøre?

Dette er det egentlig to svar på. Litt avhengig av hva du måtte velge. T-Roc byr nemlig på en mulighet som ikke er vanlig i denne klassen: Justerbart understell (DCC). Det er naturligvis ekstrautstyr, men absolutt verdt å vurdere. Det gjør nemlig komforten betydelig bedre når du ønsker det – og dessuten blir den også merkbart strammere når du velger det mest sporty oppsettet. Det siste sørger også for at styrefølelsen blir mer vektet og presis.

Men sportslig vil vi likevel ikke kalle den.

Standardunderstellet er slett ikke dårlig, det heller. Men vi mistenker at du nok fort vil sitte og angre på at du ikke valgte DCC når underlaget er dårlig (og det er det jo NOEN steder rundt om i Norge), eller du vil kjøre litt mer aktivt.

Bak det litt for tynne rattet, sitter du godt i sportssetene. Mange er nok også opptatt av at man setter seg inn, og ikke ned. Men likevel får du ingen utpreget SUV-følelse her.

DSG-girkassen på 7 trinn fungerer helt ypperlig, og de fleste vil nok gå for den.

Det er forøvrig to kjøreprogrammer for offroad-kjøring. Og i motsetning til enkelte av konkurrentene, er den tilgjengelig med 4x4-system og elektronisk differrensialsperre. Men noen seriøs offroader er den ikke.

Så billig kan du få folke-SUVen nå

Digitale instrumenter med både speedometer og turteller. Visningen er ryddig og lett å holde kontroll på.
Digitale instrumenter med både speedometer og turteller. Visningen er ryddig og lett å holde kontroll på.
Du kan også velge å ha kartvisning på hele skjermen. Stilig!
Du kan også velge å ha kartvisning på hele skjermen. Stilig!

Finest inni eller utenpå?

T-Roc er en bil som virker leken og frisk også å se på. Særlig om du bestiller den i en tofarget versjon. Du kan nemlig få taket i en kontrastfarge til resten av bilen. Ganske stilig. Her er det 24 varianter å velge mellom.

Interiøret ser bra ut ved første øyekast. Men så merker du at man har gått bananas med hardplasten. Det er synd, fordi det ødelegger en del av totalinntrykket.

Men utover det, er dette et stilig interiør. Igjen har du mest igjen for å være litt vågal. Har du for eksempel oransj lakk, kan du få tilsvarende farge i interiøret. Stilig!

19" felger er også stilig. Da mister du imidlertid litt komfort – og støynivået blir noe høyere enn med litt mer beskjeden dimensjon.

Spørsmålet er om du skal ha is i magen, og vente på R-line-stylingen. Det er et populært tilvalg på nye VW-modeller.

Infotainmentsystemet er trolig det beste i klassen – og fungerer utmerket. Det samme gjør de digitale instrumentene. Her er også VW alene i klassen.

Det er også mulig med trådløs, induktiv, lading av smarttelefonen. Stereoanlegget er det Beats som står bak – uten at vi blir overveldet av lydkvaliteten.

Mye tyder på at dette blir en norsk bestselger

Selv om den har kompakte ytre mål, er T-Roc er relativt romslig bil innvendig.
Selv om den har kompakte ytre mål, er T-Roc er relativt romslig bil innvendig.

Hvordan er plassen?

Til å være en bil på bare drøyt 4,2 meter, er dette en overraskende romslig. Undertegnede med sine 190 cm sitter faktisk helt greit i baksetet. Takhøyden er god – og så lenge forsetene ikke stilles for langt bak, er det faktisk greit med beinplass også. Det er naturligvis ikke som en Passat, men så må vi huske på at dette er en betydelig mindre bil.

Bagasjerommet er også imponerende stort. 445 liter er utgangspunktet, som også er størst i klassen. Det øker til 1.290 liter, hvis du legger ned ryggen på baksetene. Her får du forøvrig skiluke og 60/40-deling.

Foran er det ingen problemer å finne en god sittestilling. Rattet kan justeres i både høyde og lengde. Det er et bra oppbevaringsrom både i midtkonsollen, under den justerbare midtarmlenet og i dørene.

Interiøret er ungdommelig når man drar på med kontrastfarge på listene. Men uvanlig mye hardplast ødelegger totalinntrykket.
Interiøret er ungdommelig når man drar på med kontrastfarge på listene. Men uvanlig mye hardplast ødelegger totalinntrykket.

Går den bra?

190 hk bensinmotor er virkelig en sprek og god motorisering til denne bilen. Da får den et svært solid kraftoverskudd – samtidig som den er stillegående og gir fint fraspark også oppover på turtallsskalaen. 0-100 km/t på 7,2 sekunder.

150 hk diselmotor fikk vi litt delt inntrykk av: Den er har herlig skyv ved lavt turtall, men blir fort "anpusten" når du gir på. I tillegg merkes det at den knatrer og rister mer enn bensinmotorene. 0-100 km/t går på 8,4 sekunder.

Det som nok ligger an til å bli bestselgeren, 115 hk bensinmotor, var dessverre ikke tilgjengelig på lanseringen. Men den gjør 0-100 km/t på 10,1 sekunder. Det er ikke nok til å få adrenalinet til å jage gjennom kroppen, men det duger nok for de fleste i hverdagen. Og den har også et behagelig lavt forbruk på rundt halvliteren på mila.

VW T-Roc

Motor: 1-liter, bensin, 3 sylindre

Effekt: 115 hk / 200 Nm

Forbruk: 0,51 l/mil

0-100 km/t: 10,1 sek.

Toppfart: 187 km/t

Bagasjerom: 445 / 1.290 liter

Lengde x bredde x høyde: 423 x 182 x 157 cm

Egenvekt: 1.195 kg

Pris: Fra 286.000 kroner

Denne motoren er imidlertid ikke tilgjengelig med 4Motion firehjulsdriftssystemet.

Privatleasing har doblet seg på bare to år

Og konklusjonen er ...

I en tid der man nesten utelukkende snakker om elektrifiserte drivlinjer, skulle man selvsagt ønske at også T-Roc hadde det som et alternativ. Men det kommer ikke. I alle fall er det ingen som vil si noe til oss om det.

Likevel tror vi T-Roc vil treffe godt. Den passer for unge som vil ha en praktisk og stilig bil, den passer for godt voksne som vil sitte litt høyt – og i tillegg kan den fungere for en liten familie.

Du må bare klare å overse all hardplasten ...

Setene deles 60/40, og det er skiluke. Du også legge ned ryggen på passasjersetet foran.
Setene deles 60/40, og det er skiluke. Du også legge ned ryggen på passasjersetet foran.

Nå kan du spare nesten 100.000 kroner på bestselger-SUVen