Halloween er rett rundt hjørnet, men dagligvarekjedene gjør alt annet enn å skremme kundene.

De lokker dem heller til seg ved å dumpe smågodtprisene i kampen om sukkersyke kunder. Og for mange betyr halv pris at de kjøper dobbelt så mye.

Men hva gjør egentlig godteriet med kroppen?

Ernæringsfysiolog Camilla Lind forteller at i én kilo smågodt er det nesten en halv kilo sukker.

En pose med 300 gram smågodt inneholder ifølge Vektklubb hele 1253 kalorier. Du skal ikke ha mer enn rundt 30 biter smågodt før du lett bikker 1000 kalorier, og for noen kan en slik godtepose se ganske tam ut.

Hvor mye man må trene for å forbrenne fråtsingen kommer kroppens størrelse og muskelmasse. En person på rundt 65 kilo forbrenner cirka 1000 kalorier ved hver av disse aktivitetene:

  • Gå i 2 timer og 13 minutter
  • Løpe i 1 time og 27 minutter
  • Spinning i 1 time og 30 minutter
  • Langrenn i 1 time og 15 minutter
  • Styrketrening i 2 timer og 33 minutter

Aldri ha noe til overs i skapet

Og er du en av dem som håper å bli kvitt kaloriene bare av å se på TV? Da må du bli sittende i nesten 31 timer.

– Egentlig handler det om å forholde seg til at man skal ikke ha mer enn det og da kjøper du ikke mer. Kjøp det du skal ha og ikke la prisen trigge deg til å kjøpe mer. Tilhengelighet skaper forbruk. Får du det hjem i hus så blir det spist. Til og med for en ernæringsfysiolog er det ikke bare bare å ha sjokolade i skapet. Jeg vet selv at har jeg det i skapet så spiser jeg. Så derfor kjøper jeg bare det jeg skal ha og skal spise, sier Lind.

Størst er ikke best

Mange sier seg fornøyd med smågodtposen når den har fått en god høyde, men vær obs. Mange poser har en stor bunn, og da skal det ganske mange biter til før man tenker over at posen inneholder rikelig med søtsaker.

En pose fra smågodtprodusenten Candy King kan romme så mye som tre kilo. Går du bananas og fyller den til randen, så er det over 11.000 kalorier som skal tygges!

Velg riktige biter

Hvis du ikke klarer å begrense deg i mengde, så kan det være lurt å styre unna bitene som er kaloriverstinger.

På toppen troner Red Metre som inneholder hele 138 kalorier per bit. Fudge karamell med 75,5 kalorier per bit kan det være lurt å ikke fylle posen med. Videre kan det også være lurt å styre unna vaniljefuge, banansjokolade, marsipanhval, fargepletter og sjokoladebiter generelt.

Til sammenligning inneholder en krokodille 22 kalorier, en fersken 21 kalorier og en colaflaske 16 kalorier.

Slik unngår du å gå rett i godtefella:

• Innfør én godtedag. Tillat deg selv litt fredags- eller lørdagsgodt, avhengig av hvilken dag som passer deg best, og nyt en tilmålt mengde snop eller snacks med god samvittighet. Hvis du kan spise litt godteri i helgen er det lettere å si nei i ukedagene.

• Gå for favorittene. Velg deg ut en eller et par biter av ditt favorittgodteri, dropp godteriet som du bare synes er halvgodt.

• Liten porsjon. Det aller beste er om du kan lære deg å bli fornøyd med en mindre mengde godteri enn før. Velg små poser om mulig, eller regn på kaloriene for å finne en passe porsjonsstørrelse for deg. Kanskje er 100-200 gram det du bør gå for. Har du en tendens til å fylle smågodtposen langt mer enn du burde, kan det være en idé å velge en ferdigfylt pose i stedet.

• Lur øynene. Legg smågodtet eller snacksen i en liten skål når du skal spise det, så lurer du øynene til å tro at mengden er større enn den er.

• Best og verst. Lær deg hvilen type smågodt som inneholder mest eller minst kalorier, men ikke velg den minst kaloririke hvis det ikke er favoritten. Sjokolade og karamell inneholder litt mer kalorier enn vingummi og lakris.

• Mett i butikken. Unngå å handle smågodt når du er sulten.

• Spis først. Ikke la godteriet være et eget måltid. Sørg for å prioritere de nyttige næringsstoffene ordentlig mat gir kroppen din. Det er også lettere å begrense seg når du har spist et ordentlig måltid i forkant.

• Erstatninger. Kan noe av godteriet byttes ut med sukkerfrie pastiller? Det finnes mange gode typer og smaker å velge mellom.

• Tren litt ekstra. Minimer «skaden» ved å legge inn en ekstra treningsøkt før eller etter godisstunden. En ekstra gåtur eller noen styrkeøvelser, det er ikke så nøye hva du gjør så lenge du blir andpusten. Dog skal det veldig mye trening til før du har «trent bort» godiskaloriene. For eksempel må en kvinne på 70 kilo, i teorien, løpe i 30 minutter ved middels intensitet (utenom oppvarming og nedtrapping) for å forbrenne cirka 300 kcal.

Kilde: Vektklubb.no