Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Gamle, særegne biler påkaller oppmerksomhet, og gir gode «vibrasjoner» til de aller fleste. Selv de helt uinteresserte har gjerne et ønske om å kjøre i veteranbil på merkedager som bryllup og konfirmasjoner.

– Bilene gir oss gode minner. Kostbare, flotte biler som vi kanskje drømte om å eie den gang de var nye. Eller de vanlige, gamle hverdagsbilene som vi har gode minner fra en barndom i baksetet på, sier Even Eng fra Ørje.

24-åringen er oppvokst med veteranbilinteresse både blant familie og venner, og han så tidlig hvordan folk lot seg påvirke av gamle biler. Etter noen års økonomiutdannelse i USA har han også sett hvordan bilhobbyen fungerer som en bred familieaktivitet der borte, i det som gjerne kalles bilens hjemland.

En egen butikk for bare klassiske biler er det ikke mange av. Nå kommer det en til, i Ørje.
En egen butikk for bare klassiske biler er det ikke mange av. Nå kommer det en til, i Ørje.

Åpner egen bilbutikk

– Også i vår del av verden er folk stadig mer på jakt etter fritidsaktiviteter som kan samle familier på tvers av generasjonene, og flere og flere trekkes til veteranbilmiljøet, sier Even.

Dermed har han nå funnet tiden moden for å realisere en gammel drøm; Å forsøke å gjøre hobby til jobb ved å lete opp fine veteranbiler og tilby dem til norske entusiaster.

28. oktober åpner han dørene til firmaet han har kalt Stasbil, en liten butikk full av drømmer på hjul – fristende anrettet bak store vinduer rett mot E18 ved Ørje sentrum.

– Du er ikke redd for at folk skal oppfatte dette som et luftslott?

– Jeg satser i en beskjeden skala, og det hele blir temmelig nøkternt. Jeg kunne nok også ha tjent mer penger på å ha en helt annen jobb, men dette er nå engang noe jeg trives veldig godt med, sier bilselgeren.

Eller «drømmeselgeren», som han også kan kalles. For her handler det i stor grad om å hjelpe folk til å realisere drømmer.

Drømmer og nostalgi er viktig. Biler med et slikt dashbord lages ikke lenger.
Drømmer og nostalgi er viktig. Biler med et slikt dashbord lages ikke lenger.

Disse bilene er det ikke ofte vi ser lenger

Avhengig av volum

For om veteranbilhobbyen en gang i tiden kanskje var forbeholdt de som hadde tykk lommebok, er den i dag langt mer folkelig. Det er ikke lenger bare de aller eldste og dyreste bilene som blir tatt vare på.

– Jeg kommer nok til å satse mest på biler i prisklassen mellom 100.000 og 300.000 kroner. Det er de bilene de fleste har mulighet til å kjøpe, og jeg er avhengig av å få et visst volum. For det er begrenset hvor mye man kan tjene på hver bil, slår Even fast.

Han legger heller ikke skjul på at det morsomste er nettopp å hjelpe «vanlige» folk med å realisere drømmer, enten det er om en skinnende, stor amerikaner, et råskinn av en Porsche – eller en beskjeden Amazon eller VW Boble, som kan vekke minner fra barndommen til kjøperne.

– Men hva kan du tilby kjøperne som de ikke kan fikse selv ved å handle direkte fra en selger på finn.no?

– Etter lang tid i hobbyen har jeg mange kontakter, og dermed tilgang til flere biler enn bare de som ligger på finn. Også i USA, der jeg allerede har kjøpt biler som er på vei til butikken. Jeg er nøye på hva jeg kjøper inn, og går skikkelig gjennom bilene.

– Her skal man kunne se ordentlig over en ferdig klargjort bil, og få vite hva man kjøper. Dessuten har jeg et bra nettverk rundt meg, som kundene også får nyte godt av. Trygghet er viktig for folk når de kjøper noe som de skal ha det hyggelig med, understreker han.

Dette er bilen for deg som vil kjøre jorden rundt

Even Eng er optimist og tror klassiske biler kan være en smart investering.
Even Eng er optimist og tror klassiske biler kan være en smart investering.

God investering

Og han er ikke redd for tøffe tider. Tvert imot mener han forutsetningene for å drive med veteranbil i Norge aldri har vært bedre enn nå, takket være forholdene i verdensøkonomien:

– De som har noen kroner oppspart, sliter med å få rente på dem ved tradisjonell plassering. Det har gjort at investorer over hele verden har oppdaget veteranbiler, og det har ført til verdistigning på fine gamle biler gjennom flere år.

Her i Norge ligger vi litt etter, men det kommer – noe som ikke minst merkes ved at enkelte populære amerikanere og Porsche-modeller nylig har blitt solgt ut av landet i stort antall. Dermed er en veteranbil i dag en like fornuftig som hyggelig form for «sparing» for folk flest, sier Eng.

Les også: Det er nå du skal kjøpe bil-klassikerne

Video: Slik viste Volvo fram sin luksusbil da den var ny