PRISKRIG: Noen øltyper er billigere på Vinmonopolet enn i butikken.
PRISKRIG: Noen øltyper er billigere på Vinmonopolet enn i butikken. Foto: Roald, Berit

Bryggeriforeningen frykter priskrig på øl i butikken

Bryggeriforeningen er redd for at en priskrig på øl i dagligvarebutikken vil drepe småbryggeriene. Professor Runar Døving mener ølprisene i butikken er absurde og ønsker en priskrig hjertelig velkommen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sterkøl på Polet er billigere enn svakøl i enkelte butikker. Nå frykter bryggeriforeningen en priskrig på øl i dagligvarebransjen.

Petter Nome som er direktør for Bryggeriforeningen, sier til E24 at han er forundret over at det er vinmonopolet som går i bresjen for prisreduksjonen.

– Når nettopp Vinmonopolet, som har en oppgave i forhold til å forvalte alkoholpolitikk i forhold til å være den eneste salgskanalen for disse øltypene, begynner å presse ned prisene så mener jeg at vi er på et veldig uheldig spor, sier han til TV 2.

Vanskelig å tjene penger

Nome hevder at omtrent 3/4 av det man betaler for en flaske øl i butikken, går til avgifter til staten.

– 6,5 kroner er det som er igjen til fordeling på råvarer, lønn til bryggeriarbeidere, drift av bryggeriet, transport av ølet, drift av butikkene og lønn til de som står i butikkene, sier han.

Absurde priser

Runar Døving er professor ved Høgskolen Christiania. Han mener det er stilt inn et ulovlig prissamarbeid mellom bryggeriene og dagligvarebransjen, og ønsker en eventuell priskrig velkommen.

– Prisene på øl, altså avansen fra dagligvarebutikkene er helt absurd høy, sier han.

Døving mener grunnen til at prisene er lavere på Vinmonopolet enn i butikken, ikke er avgiftene til staten, men avansene i dagligvarebransjen.

– Avansen hos dagligvarebransjen på enkelte øltyper må jo være på bortimot 150 - 200 prosent, sier han.

Professoren mener man kunne senket butikkprisen på øl betraktelig.

– Det billigste ølet i butikken koster 20 kroner halvliteren og det er en grunn til at det koster det – man kan selge med avanse. Det betyr at det er ikke fri konkurranse på øl i dagligvarebutikken, sier han.

Dyr prosess

Petter Nome hevder noen øltyper er billigere på Vinmonopolet fordi bryggeriene blir bedt om å levere noen øltyper til en bestemt pris.

– Det som bekymrer meg er at det er ikke mulig å produsere øl til den prisen og tjene penger på det, sier han til TV 2.

Han påpeker at avansert øl krever dyre råvarer og en dyrere produksjonsprosess.

– Hvis bryggeriene skal levere til den prisen Vinmonpolet ber om, taper de penger. Det kan være med på å utarme den fantastiske ølkulturen som har oppstått her i landet, med masse småbryggerier og kreativitet, sier han.

Lederen for Bryggeriforeningen mener selv at ølprisene er for høye i Norge, men er ikke enig i Døvings påstander om at det finnes et prissamarbeid mellom bryggeriene og dagligvarehandelen.

– Jeg skal ikke komme med disse beskyldningene om prissamarbeid i kjedene for det vet jeg ikke noe om. Men det jeg vet noe om fra bryggerienes side er at de sitter i hver sin lukkede silo og forhandler med dagligvarekjedene. Det er en kamp på kniven hvor bryggeriene selvfølgelig vil ha mest mulig igjen og kjedene vil betale minst mulig, sier han.

Petter Nome i bryggeriforeningen. Foto: Anja Lohne Holm / TV 2
Petter Nome i bryggeriforeningen. Foto: Anja Lohne Holm / TV 2