Broom-Vegard fikk en særdeles hektisk start på arbeidsdagen, men rakk til Portugal i tide.
Broom-Vegard fikk en særdeles hektisk start på arbeidsdagen, men rakk til Portugal i tide.

Vekkerklokke-tabbe holdt på å ødelegge for biltesten

LISBOA (Broom / TV 2): Her er helt nye VW T-Roc.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Akkurat nå er norsk motorpresse i Portugal. Der tester de den nye kompakt-SUVen til Volkswagen: T-Roc. Den skal konkurrere mot biler som Toyota CH-R og Nissan Qashqai – i et segment som stadig vokser.

Det er en bil som mange i Norge er svært spent på. Vi fikk se den på bilutstillingen i Frankfurt tidligere i høst, og forhåndsinteressen har vært stor.

Vi har også nettopp fått vite hva prisene blir. Innstegsmodellen med 115 hk TSI-bensinmotor, forhjulstrekk og manuell girkasse starter på 286.900 kroner.

I tillegg til denne motoren får du den med dieselmotor på 150 hk (4x4 og DSG automatgir) fra 397.100 kroner, eller med 190 hk bensinmotor (4x4 og DSG automatgir) til 415.700 kroner.

Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen er på plass i Portugal for å teste bilen. Vi tar en telefon for å høre hvordan det går …

Akutt kvalme

– Ring-ring

– Heisann, Knut!

– Hallo! Er du på plass i solfylte Portugal?

– Det er jeg. Men du, denne gangen var det heeelt på håret …

– Åja, hva skjedde?

– Dagen starter med at jeg våkner grytidlig, før vekkerklokka som står på ringing 05.20, og har gooood tid. Tusler inn på badet og tenker på flyturen med avgang Gardermoen 07.45. Jada, dette skal bli bra. Herlig med god tid.

– Men så kommer en snikende følelse: Hmmm. Var det ikke 06.45 vi skulle dra, da? Jo, for pokker, det var det! Hva i huleste er det jeg har tenkt på, som satte klokka på 05.20? Plutselig går magefølelsen fra avslappet til akutt kvalme. En rask sjekk av mailen bekrefter det jeg har fryktet. De neste tre timene skal bli noe av det mest stressende denne kroppen er blitt utsatt for…

Dette er bilklassen som vokser mest akkurat nå

Perfekt redskap til jobben

– Turen fra Vikersund til Gardermoen tar i aller, aller beste fall en drøy time. Rask hoderegning tilsier at jeg ikke har sjans i havet. Riktignok har jeg et beist av en bil som skal ta seg av stintet, eh, jeg mener turen. Startbrølet fra ukens testbil, en knallblå BMW M4 Club Sport får faktisk optimismen til å ulme.

– Gatene er tomme. 450 hk er klar til innsats – vi snakker hardcore sportsbil her. Bak rattet sitter jeg, med håret i alle retninger, tannkrem i halve fjeset, T-skjorta bak-fram og med forskjellige sokker. Føler meg ikke heeelt som Lewis Hamilton, akkurat. Men det er bare å gi gass! Plutselig begynner jeg å tenke: Skal det gå likevel? Hvis noen bil skal klare det, må det være den doningen her!

Det er en grunn til at stadig flere punkterer

Kneblet beist

– Hmmm. Det høres ut som en strabasiøs ferd…

– Helt riktig. Men svaret gir seg ganske raskt. For 450 fyrrige hestekrefter til tross, er det noe som heter fartsgrenser. Dessuten er det våt asfalt og ganske så kjølig, nærmere null grader flere steder. Selv Mr. Hamilton himself, hadde fått slite.

Men det er ikke lov å gi opp! Så jeg holder stø kurs mot Gardermoen. Tenk om flyet blir forsinket? Det er bare snakk om minutter ekstra, så klarer jeg det.

– Optimist til det siste, ja …

– Absolutt! Men neida, selvsagt det ingen forsinkelse. Brüssels Airways avgang 06.45 går som planlagt. Uten meg. Jeg står ved innsjekkingen på Gardermoen. Slukøret, som en idiot – fortsatt med putemerker i fjeset.

Endelig framme

– Og Lisboa er ikke verdens enkleste sted å komme seg til på kort varsel. Men etter litt om og men, lykkes det å finne en ny flight. Og utrolig nok, havner jeg til slutt i Portugal bare et par timer bak mine kolleger.

– Herre min! Du gjør det ikke enkelt for de rundt deg, av og til…

– Nei, jeg vet. Men du, nå er jeg jo her da. Til slutt. Og jeg har kjørt bilen!

– Godt, så da kan vi kanskje endelig få en rapport om hvordan det går …

– Klart! Førsteinntrykket er at VW følger stien som ble kjørt opp med Audi Q2. T-Roc er nemlig også kompakt, ungdommelig og spenstig. Ikke minst i interiøret. Det er ikke fullverdig premiumfølelse, men her har man likevel tatt nivået i klassen et godt steg videre.

– Nytt infotainmentsystem er på plass, med en lekker 8” skjerm i dashbordet, i tillegg kan du få en ny generasjon med digitale instrumenter. Sistnevnte er ikke fullt så fancy som på de dyrere modellene, men dette funker veldig godt. Du kan også velge å ha kontrastfarger på listene.

Dette kan bli en av Norges mest solgte biler

Stort bagasjerom

Det er rikt utvalg av testbiler som er gjort tilgjengelig i Lisboa.

– Det er dessverre ingen hybrid-varianter i første omgang. Og da tipper jeg det er bensinmotorer som blir favoritten. Innstegsmodellen er slett ingen sinke, selv med ”bare” 115 hk. 0-100 km/t er gjort på 10,1 sekund. Mens bilen jeg har testet mest så langt, med 190 hk, kjennes svært så pigg ut.

– På veien oppleves den dessuten som ganske leken, om ikke direkte sportslig. Lite overheng med hjulene plassert godt ut i hvert sitt hjørne, og en god styrefølelse bidrar til det. I denne er sprinten til 100 km/t gjort på bare 7,2 sekunder. For øvrig er støyisoleringen god, også den blant de bedre i klassen. Her har det også vært en voldsom utvikling de senere årene, mener Vegard.

Bilen er kun 4,2 meter lang, men det er lagt stor vekt på å utnytte plassen best mulig. Det gjør at bagasjerommet er på hele 445 liter. Det er størst i klassen.

– Baksetene er slik at også voksne kan sitte der. Her er mye av forklaringen at akselavstanden er hele 2,6 meter.

Kan personifiseres

– Hva kommer til å bli bestselgeren her?

– Da snakker vi trolig om en 115-hesters utgave, med full pakke, hva gjelder utstyr. Det er nok mange som kommer til å leke seg litt med konfiguratoren før de bestemmer seg her. VW har lagt opp til at du kan personifisere ganske mye.

– Det jeg har opplevd så langt, tilsier at man treffer blink med denne bilen, også. Men du, nå må jeg få kjøre litt mer. Har jo litt å ta igjen.

– Den er grei. Men du, Vegard, husk å stille vekkerklokka riktig når du skal hjem da!

– Ok. Den fortjente jeg. Men ja, om jeg så skal sitte som et nystriglet korgutt fire timer før avgang, så skal jeg få med meg det flyet!

Se video av nye T-Roc under: