Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny! Jeg har den siste tiden kjøpt en del billige, helt nye bildeler på nettet. Både bremsedeler og forstillingsdeler. Men er skuffet over kvaliteten. Den holder ikke mål. Noe går jo nesten i stykker under montering og bremsedelene her en skrekkelig kort levetid før de må byttes på nytt.

Har du noen råd til hvilke merker etc. man burde se etter / styre unna? Hilsen Tom.

Benny svarer:

Hei Tom. Netthandelen brer om seg veldig fort. Det gjelder ikke minst for bildeler. En alminnelig bil består av noe slikt som mellom 10.000 og 12.000 deler. Mange av disse kan bestilles på nett – ofte til langt lavere priser enn originaldelene. Det gjelder særlig slitedeler som bremser, forstilling, eksos og hjuloppheng. Men også lamper og andre karosserideler, samt dekk og felg kan skaffes uoriginalt. Mye fungerer bra. Andre ting er rett og slett av elendig kvalitet.

For noen år siden hadde jeg en kompis som overhalte en trimmet motor til sin Chevrolet Corvette med billige deler fra Kina. Bestilt via internett til en utrolig lav pris. Langt billigere enn hva deler fra USA ville kostet.

Motoren ble satt sammen med deler som kom i glorete esker med tekst ingen av oss forsto, men motor ble det. Gikk fint gjorde den også. Inntil greiene fikk kjørt seg noen skikkelig runder på Vålerbanen med høyt turtall og høy belastning. Da ble det bråstopp. Alt skar seg. Veivaksel, råder, stempler, kamlager. Kompisen min kan motor og bruker skikkelig olje. Havariet skyldtes billige og dårlige deler. Man skulle tro de var laget av marsipan og tyggegummi. Det var tragisk å se de ødelagte delene som tålte maks 3.000 pene kilometer på gate og to runder på bane.

Vi ble litt nysgjerrige på det hele så vi analyseterte delene opp mot originaldelene som de erstattet. Vi delte blant annet stemplene i to og saget over rådelagrene for å se. Forskjellene var skremmende store.

Siden har det vært brukt originale- eller deler av anerkjente leverandører i den motoren...

Les også: Slik skifter du bremser selv:

Det finnes nesten ikke grenser for hva du kan bestille på nettet til bilen, men ikke alt det billige er like bra. Illustrasjonsbilde.
Det finnes nesten ikke grenser for hva du kan bestille på nettet til bilen, men ikke alt det billige er like bra. Illustrasjonsbilde.

Det billigste eller det beste?

Jeg tror ikke jeg skal ta sjansen på å komme med anbefalinger om hvilke leverandører man bør velge, eller styre unna. Til det er det for mange til at jeg har oversikt. Men jeg anbefaler definitivt å velge deler fra anerkjente leverandører, så får man heller betale litt mer for dem.

Jeg har på følelsen at det ofte er to typer dele-kjøpere. De som skal ha det billigste og de som skal ha det beste. Dette er prisdrivende. Skal du få solgt, må du ha skikkelig billige deler. Billig blir det ofte ved å gå ned på materialkvalitet og toleranser og man får deler med redusert kvalitet. Det er i høy grad forbrukerstyrt. Mange er sykelig opptatt av pris – og det er nesten det eneste som betyr noe.

Da blir det nesten slik som når Oslo kommune setter ut henting av søppel på anbud og velger det tilbudet som ligger mange titalls millioner under de andre. Det blir bare rot, etter kun kort tid.

Jeg forstår jo at man ikke vil betale mer enn man må. Jeg vil heller ikke det, men det er ofte en grunn til at noe er mye billigere enn noe annet.

Det gamle loslitte regla om at man ofte får det man betaler for gjelder fortsatt. Også på bildeler. Det er i alle fall min erfaring!

Les også: Piratdeler – kan jeg ta med egne deler på verkstedet?

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Dette er bilen for deg som vil kjøre jorden rundt

Video: Se Broom-praten med DDE-Bjarne her