Ikke rart pickupen var tungt lastet, her var nemlig varerommet fylt opp av flytende saker. Foto: Statens vegvesen.
Ikke rart pickupen var tungt lastet, her var nemlig varerommet fylt opp av flytende saker. Foto: Statens vegvesen.

Ble stoppet med overlast – så var det bare å ringe Tollvesenet...

Lasten var av det flytende slaget.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fredag kveld og natt til lørdag er vanligvis en rolig tid ute på veiene. Men kontrollørene til Statens vegvesen er ute da også.

Nå har Utekontroll Hedmark hatt kontroll på riksvei 25 i Elverum og Trysil kommune.

Her kom de blant annet over en ekvipasje der vekten var langt over det tillatte.

Øl og vin

Det var snakk om en varebil med tilhenger, der tilhengeren var overlastet med hele 1.500 kilo, hele 60 prosent over det tillatte. Hengeren var også helt uten lys bak, det endte med at føreren ble anmeldt.

På Østby ble det stoppet en varebil som var overlastet. Og her snakker vi ikke hvilken som helst overlast. Denne var nemlig av det flytende slaget, med store mengder øl og vin.

Denne tilhengeren var solid overlastet, i tillegg manglet den helt lys bak. Det endte med at føreren ble anmeldt. Foto: Statens vegesen.
Denne tilhengeren var solid overlastet, i tillegg manglet den helt lys bak. Det endte med at føreren ble anmeldt. Foto: Statens vegesen.

Gjengen i varebilen sa de bare skulle på fisketur...

Svenskregistrert pickup

– Kjøretøyet hadde en slik last at Tollvesenet ble tilkalt, forteller Geir Thomas Finstad som er fagleder ved Utekontroll Hedmark Faggruppe.

Dermed ble det brått slutt på ferden, for den svenskregistrerte pickupen.

– Kjøretøy som er tyngre lastet enn det den er beregnet for, er meget trafikkfarlig. Konstruksjonen er ikke beregnet for dette, sier Finstad som legger til at det ble stoppet seks tunge kjøretøyer under kontrollen, uten noen fikk anmerkning.

Slik fungerer smuglernes store skrekk

Vegvesenets kontrollører fattet interesse for pickupen på grunn av overlast. Det endte med at de måtte ringe Tollvesenet. Foto: Statens vegvesen.
Vegvesenets kontrollører fattet interesse for pickupen på grunn av overlast. Det endte med at de måtte ringe Tollvesenet. Foto: Statens vegvesen.

Se video: Siste reis for en stor Volvo-suksess