Vil at du skal abonnere på bilen

Volvos nye bilmerke tenker annerledes.

Volvo Car Group hadde premierevisning på sitt nye bilmerke, Polestar, i Shanghai 18. oktober. Men det er ikke bare bilen som er ny. Det legges opp til en helt ny måte å tenke bilhold på ...
Volvo Car Group hadde premierevisning på sitt nye bilmerke, Polestar, i Shanghai 18. oktober. Men det er ikke bare bilen som er ny. Det legges opp til en helt ny måte å tenke bilhold på ...

Volvo Car Group har nylig presentert konsernets helt nye bilmerke, Polestar, i Shanghai.

Her skal det satses på høyteknologi, og fokuseres på elektrifiserte drivlinjer.

Men det er ikke bare bilene som kommer til å skille seg ut. Man tenker nemlig også en helt ny måte å se på bilholdet på.

Tanken er at deres nye abonnementsystem skal gjøre det enkelt for kunden å konsentrere seg om det som er viktig: Kjøreopplevelsen.

Her debuterer et nytt bilmerke

Alt inkludert

Kjernen i Polestars kundetilbud er en månedlig abonnementsbetaling. Ingen av Polestar-bilene krever depositum – kunden betaler et fast månedlig beløp som dekker alt, og slipper å bekymre seg for kostnader knyttet til avskrivning, forsikring og service.

Abonnementet inkluderer i tillegg henting og levering, der Polestar kontakter kunden for å avtale et passende tidspunkt for planlagt service.

Leiebil i et bestemt antall dager samt tilgang til ulike concierge-tjenester er også medregnet i prisen.

Det er en grunn til at Volvoen koster over én million

Polestar tenker bilhold på en annen måte enn man har gjort før. Blant annet gjennom at man ikke skal eie debutmodellen Polestar 1, men abonnere på den.
Polestar tenker bilhold på en annen måte enn man har gjort før. Blant annet gjennom at man ikke skal eie debutmodellen Polestar 1, men abonnere på den.

Bestillingstjenester

Det er selvfølgelig ikke alltid enkelt å planlegge hva man har behov for eller ikke. Derfor tilbyr Polestar også bestillingstjenester. Disse administreres ganske enkelt på nett eller via Polestar-appen, og legges til på den månedlige fakturaen.

Sett at en kunde trenger en takboks i forbindelse med en skiferie. Mot et lite prispåslag på den månedlige fakturaen kan Polestar levere, montere og senere fjerne takboksen. Kunden velger sted og tidspunkt.

Kanskje kommer din neste bil fra Kina...

Bilvask og parkering

Polestar tilbyr også utvidede concierge-tjenester som innfrir en rekke behov fra kundene. Tjenestene omfatter for eksempel utvidet bruk av en større Volvo-bil innenlands og utenlands når kunden har behov for ekstra lastekapasitet, for eksempel når hele familien skal på ferie.

Kundene kan også bestille bilvask og betjent parkering på det stedet og tidspunktet som passer dem.

Polestars egen teknologi der mobiltelefonen brukes som nøkkel, er den viktigste forutsetningen for Concierge-tjenestene. Bilen kan åpnes uten nøkkel, ved hjelp av en app for Apple- eller Android-enheter.

Appen gjør det enkelt for bileieren å overlevere nøkkelen virtuelt til en tredjepart (for eksempel en concierge), når bilen skal hentes til lading eller for service.

Dette interiøret kan bli ditt – i alle fall i to-tre år. Nå abonnementet går ut, leveres bilen tilbake.
Dette interiøret kan bli ditt – i alle fall i to-tre år. Nå abonnementet går ut, leveres bilen tilbake.

To til tre år

Abonnementsavtalen inngås for to eller tre år. Når kontrakten utløper, leverer kunden bilen tilbake eller lar Polestar hente den og bytte den ut med en ny modell.

Deretter overhaler Polestar bilen og gjør den klar til et nytt abonnement.

– Visjonen vår er at abonnementsmodellen og tjenestene vi tilbyr, skal definere Polestar-merket i samme grad som bilene våre. Vi er opptatt av å oppfylle og overgå behovene, ønskene og forventningene til kundene som ønsker eksklusive høyprestasjonsbiler. De skal fjerne ulempene knyttet til eierskap, forklarer Jonathan Goodman hos Polestar.

Dette bilmerket har du neppe hørt om