Så lett kan du slippe steinsprut og riper

..men gratis er det ikke!

I Norge er bil dyrt, både å kjøpe og eie. Derfor er mange av oss opptatt av å ta godt vare på den. Gjør vi det, holder verdien seg mye bedre, og det merkes den dagen den skal skifte eier.

Men uansett hvor mye vi gnikker og gnir, er forsiktige når vi parkerer og passer på barna, er det en del ting som er uunngåelig: Bilen får steinsprut og riper.

Man kan naturligvis minske risikoen mest mulig og bruke lakkforsegling. Men all verdens kremer blir sjanseløse når en liten stein kommer sprettende imot deg mens du ligger i fint driv på motorveien. Pang – og du får et merke i lakken. Ikke stort, men noen av oss finner hver eneste nye sprekk i rustningen når bilen vaskes. Og det irriterer.

Løsningen på problemet kan være en spesiell folie.

Slik skifter du farge og bevarer lakken

Ingen steinsprut

Scandinano i Drammen har holdt på med foliering i mange år. De merker en klar utvikling mot at flere nå ber om blank folie på bilen sin.

– I år er det en merkbar økning. Vi har i snitt 2-3 biler både til hel- og delfoliering med klar folie. Den er tykkere enn vanlig folie, og gir veldig god beskyttelse. I snitt har vi nok to-tre biler inne til dette i uka, forteller eier av Scandinano, Mihail Zadorozhnen.

Han forteller at den gjennomsiktige folien beskytter mot nesten all form for steinsprut og riper.

– Det er selvsagt mange som fortsatt velger å bytte farge. Men dette er et alternativ for de som gjerne vil beholde fargen og bare trenger beskyttelse.

Man kan både helfoliere bilen i gjennomsiktig folie, eller velge å bare ta de mest utsatte stedene.
Man kan både helfoliere bilen i gjennomsiktig folie, eller velge å bare ta de mest utsatte stedene.

Slik kan du spare tusenvis av kroner på småskadene

Ikke som lakkforsegling

Men folie blir naturlig nok ikke like blankt som lakk. Så noe av finishen blir borte ved en slik behandling.

– Ja, det er to ulike måter å se det på. Lakkforsegling gjør bilen veldig blank og fin, sørger for at bilen er lettere å vaske og at den holder seg ren lenger.

Men det er bare et tynt lag med beskyttelse. Folien er nok ikke fullt så bra for de som er ekstra opptatt av lakk og glans. Med til gjengjeld trengs det ingen etterbehandling, og den skal holde seg fin i flere år, sier Zadorozhnen.

Hos Scandinano gir man fem års garanti på slike jobber.

Dette kan ødelegge lakken din

Flere og flere bruker nå gjennomsiktig folie for å beskytte bilen sin mot steinsprut og riper. Illustrasjonsfoto
Flere og flere bruker nå gjennomsiktig folie for å beskytte bilen sin mot steinsprut og riper. Illustrasjonsfoto

Kostbart

Polering og lakkforsegling varierer mye i pris. Men kan koste flere tusen kroner. Blank folie er heller ikke billig.

– Hvis vi bruker Tesla Model X som eksempel, en stor SUV, koster det 34.000 kroner for folie på hele bilen. Det er inkludert innstegslister og lys foran. Så kan man velge delfoliering, som for eksempel fanger foran, panser, lykter, speil, innstegslister og foran bakhjul. Dette kommer på 12.000 kroner på samme bil, fortsetter Zadorozhnen .

Nettopp Tesla er det mye av hos Scandinano.

– Ja, slik har det vært helt siden starten. Det er mange som ønsker å gi bilen mer særpreg ved å forandre farge, mens stadig flere nå ønsker blank folie for å beskytte lakken.

Ny farge på bilen - det blir fort veldig dyrt

Kan vaskes

Selv om folierte biler også skal vaskes, kan de aldri bli like blanke som behandlet lakk uten folie.

– Det er lurt å vaske bilen selv om den er foliert. Det er også lurt å se an lakken litt, før man folierer. Biler som er utsatt for rust, kan bli verre av folie. Så da må man eventuelt rette opp i det før man får på folien.

Den dagen folien skal tas av, anbefaler han dessuten å bruke noen som kan det.

– Fjerningen av folie er ikke vanskelig. Men det er dumt om en får merker i lakken når en holder på, påpeker Zadorozhnen .

Han masserer ut bulkene på bilen din