Opel Ampera-e hadde trolig vært en av Norges mest solgte biler i 2017, om det ikke var for at man har store utfordringer rundt levering. Tusenvis av norske kunder har bestilt bilen. Men nå sier Opel stopp til kontrakter, og setter i stedet kundene på ventelister.
Opel Ampera-e hadde trolig vært en av Norges mest solgte biler i 2017, om det ikke var for at man har store utfordringer rundt levering. Tusenvis av norske kunder har bestilt bilen. Men nå sier Opel stopp til kontrakter, og setter i stedet kundene på ventelister.

Rekordlang ventetid: Stopper nye kontrakter på elbilen

Opel har store problemer med Ampera-e.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nordmenn vil veldig gjerne kjøpe Opels elbil Ampera-e. Pågangen har vært rekordstor siden lenge før bilen ankom norske forhandlere. Tusenvis av kunder signerte kontrakter.

Forklaringen på den voldsomme interessen er enkel: Ampera-e har en overlegen rekkevidde, bra med plass, solide ytelser, masse utstyr og en rimelig pris.

I sommer ble de første bilene overlevert til sine norske kunder. Da så det relativt lyst ut. Men så har det blitt problemer. Det lages ganske enkelt ikke nok biler – og leveringene uteblir.

Siden i sommer har ikke Opel kunnet si annet enn at antatt levering for nye kunder er en gang i 2019.

Nå tar Opel konsekvensene av ventetiden. Opel Norge ber derfor forhandlere å sette nye kunder på ventelister, i stedet for å skrive bindende kontrakter.

Opels elbil: Ventetiden har økt til to år

– 2019 blir et nøkkelår

– Det er en vurdering ut fra den lange leveringstiden vi har akkurat nå. I forhold til våre kunder og forhandlere, er det mer riktig å opprette ventelister i stedet for å skrive kontrakter. De fleste vet jo at 2019 blir et nøkkelår for elbil, og det er varslet tydelig også fra PSA-gruppen, som nå eier Opel, at det er nye elektriske modeller på vei inn, sier PR-sjef, Stein Pettersen.

Opel synes rett og slett det blir litt feil å binde kunden opp til en kontrakt med så lang leveringstid, når man vet at det vil skje såpass mye med elbilmarkedet de neste to årene.

5 ting du kanskje ikke visste om Ampera-e

Opel Norge jobber på spreng for å sikre seg flest mulig biler til Norge. Men det har vært vanskelig ...
Opel Norge jobber på spreng for å sikre seg flest mulig biler til Norge. Men det har vært vanskelig ...

Bindes ikke til kontrakten

I stedet vil man altså sørge for at kundene blir kontaktet så snart man har fått en produksjonsdato på bilen. Da blir kontrakten signert, om kjøperen fortsatt er interessert.

– Forhandlerne våre står fritt til å håndtere kundene sine som de vil. Mange har sagt at de som allerede har signert kontrakt ikke bindes til denne, før man har fått produksjonsdato.

Vi dro til USA for å teste den – les mer om Ampera-e her:

– Fullt klar over interessen

Pettersen understreker at det tross alt blir levert ut biler alt nå.

– Biler som ble produsert i høst, er på vei ut. Men det er naturligvis ikke så mange som vi skulle ønske oss.

– Hva kan du si om leveringer framover?

– Det er vanskelig å si noe konkret om hvor mange biler vi vil få per kvartal, for eksempel. Men vi får tildelt produksjon, og Opel er fullt klar over interessen i Norge.

El-Opel klarte over 600 km på èn lading

Noen har trukket seg

Pettersen bekrefter at en del kunder har trukket seg, som følge av leveringsproblemene.

– Noen har jo planlagt rundt å få bilen tidligere enn det som faktisk blir tilfelle. Og det har ført til at noen har trukket seg. Men det er ikke mange. Det er jo tross alt ikke mange alternativer på markedet med tilsvarende rekkevidde, understreker Pettersen.

Han legger ikke skjul på at situasjonen er kjedelig.

– Det er frustrerende både for oss og forhandlerne våre, at vi ikke får levert ut bilene raskt nok. Men vi gjør absolutt alt vi kan for å få flest mulig biler hit, så raskt som mulig.

Ampera-e: Nå har den blitt bruktbil – og sjekk prisen!