VANLIGST: Den norske gjennomsnittsbilen er 10,6 år siden og går på diesel. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
VANLIGST: Den norske gjennomsnittsbilen er 10,6 år siden og går på diesel. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Dobbelt så mange dieselbiler som i 2008

Ni av ti biler i Norge går på bensin eller diesel.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Elbiler og hybridbiler er i vinden som aldri før, men fortsatt går nesten alle personbilene i Norge på diesel eller bensin.

Bilimportørenes landsforening har sammenlignet bilparken i 2008 med dagens bilpark. Tallene viser at andelen dieselbiler har økt kraftig, fra 27 prosent av bilparken i 2008 til 47 prosent i 2016.

Økningen har skjedd samtidig som hybridbiler og elbiler har gjort sitt inntog på norske veier. Men selv om halvparten av bilene som selges i dag går på strøm eller hybriddrift, utgjør slike biler en liten del av den totale bilparken.

5 prosent er elbiler, og 5 prosent har hybriddrift. Dieselandelen ligger på 47 prosent, og bensinbilene ligger like bak med 43 prosent.

«Alle» ville ha diesel

Forklaringen er at det tar mange år å skifte ut bilparken. Den gjennomsnittlige norske bilen er 10,6 år gammel. En bil som leveres til vraking i dag er i gjennomsnitt 19 år gammel, altså en 1998-modell.

Bilene som kjøpes nye i dag vil ifølge statistikken trille rundt fram til 2036. Oversikten fra Bilimportørenes landsforening er basert på tall fra SSB og OFV og gjelder personbiler.

Dagens bilpark er fortsatt sterkt preget av dieselboomen som startet for rundt ti år siden. Politikerne oppdaget at dieselbiler slipper ut mindre CO2 enn bensinbiler og justerte avgiftene så diesel ble favorisert. Resultatet var at «alle» skulle ha diesel.

Noen år senere oppdaget man at dieselbiler slipper ut rikelig med partikler og andre giftstoffer, spesielt NOx. Problemet er så stort at det i flere byer er innført tiltak mot bruk av dieselbiler. 1. oktober ble det 5 kroner dyrere å passere bomringen i Oslo med en dieselbil enn med bensin eller ladbar hybrid.

TALLENES TALE: Den blå sektoren i kakediagrammet indikerer dieselbilandelen, som har økt fra 27 prosent i 2008 til 47 prosent i 2017. Illustrasjon: Bilimportørenes landsforening
TALLENES TALE: Den blå sektoren i kakediagrammet indikerer dieselbilandelen, som har økt fra 27 prosent i 2008 til 47 prosent i 2017. Illustrasjon: Bilimportørenes landsforening

Diesel-dobling

Men bilene har ikke blitt borte. Siden 2008 er det antallet dieselbiler som har økt mest, fra 600.000 i 2008 til 1.300.000 i september 2017. I det samme tidsrommet har andelen dieselbiler i den totale bilparken økt fra 27 prosent til 47 prosent, viser tallene Bilimportørenes landsforening har satt sammen.

– Oppmerksomheten rundt elbiler og hybridbiler har i begrenset omfang berørt den totale bilparken i og med at bilene har nesten 20 års levetid. Bare 5 prosent av bilparken fornyes hvert år, sier direktør Erik Andresen i Bilimportørenes landsforening til TV 2.

Foreningen har foreslått å øke vrakpanten for å få byttet ut flere gamle biler. Selv om det også går med mye CO2 i produksjon av biler, sier Andresen at de totale utslippene vil gå ned om man bytter ut flere gamle biler.

– Cirka 15 prosent av bilens totale CO2-belastning kommer fra produksjon og gjenvinning. 85 prosent er utslipp på veien. Man sparer fort inn det om man bytter ut en bil som slipper ut 170 gram CO2 per kilometer og skaffer en som slipper ut 70 gram eller kanskje 0, påpeker Andresen.

Det er dessuten mye tryggere å ferdes på veiene med en ny bil enn med en gammel.

– Nye biler har et helt annet sikkerhetsnivå, med blant annet førerhjelpssystemer. Det er to verdener, sier Andresen.

– Bedre tiltak enn økt vrakpant

Klima- og mlijødepartementet er mer usikker på hva slags effekt en økt vrakpant vil ha på kjøretøyparken.

FOSSILFRITT OM ÅTTE ÅR: Klima- og miljøminister Vidar Helgesen viser til at salget av nye dieselbiler har stupt siden Høyre og Frp inntok regjeringskontorene. Målet er at det kun skal selges nullutslippsbiler i 2025. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
FOSSILFRITT OM ÅTTE ÅR: Klima- og miljøminister Vidar Helgesen viser til at salget av nye dieselbiler har stupt siden Høyre og Frp inntok regjeringskontorene. Målet er at det kun skal selges nullutslippsbiler i 2025. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

– Den praktiske erfaringen vi har med forhøyet vrakpant er fra 1996 og 2008. Det hadde liten varig effekt på bilparken og miljøeffektene var små sammenlignet med de høye kostnadene, skriver klima- og miljøminister Vidar Helgesen (H) i en epost til TV 2.

Miljøministeren er overbevist om at elbil-fordelene bidrar mye mer til å bytte ut dieselbiler. Helgesen viser også til at den sittende regjeringen har vridd avgiftene på en måte som gjør det mindre attraktivt å kjøpe diesel.

– Det året vi tok over, utgjorde dieselbiler 52,8 prosent av salget. I september i år var andelen dieselbiler av nybilsalget nede på 18 prosent. Siden vi tok over har altså dieselbilen blitt langt mindre populær, uttaler Helgesen.

– Et av grepene vi har tatt er at NOx-komponenten i engangsavgiften er økt, noe som innebærer at dieselbiler relativt sett blir dyrere. Dessuten har vi videreført elbilfordelene, som etter den rødgrønne regjeringens plan ville vært faset ut i 2015, fortsetter han.

Slutten på fossilbilene

– Er det et politisk mål å få ned dieselandelen i bilparken?

– Indirekte ja, fordi det overordnede målet er at nybilsalget fra 2025 kun skal være nullutslippsbiler. Målet vårt innebærer altså at det ikke skal selges nye fossilbiler i 2025, heller ikke dieselbiler. Elbilene har fra januar til desember i år hatt en andel av nybilsalget på rundt 20 prosent. Denne utviklingen er villet politikk.

Det er i dag 500.000 flere biler på veiene enn i 2008. Den totale bestanden har økt fra 2,2 millioner til 2,7 millioner. Det totale CO2-utslippet fra bilparken har likevel ikke økt i perioden. Årsaken er at moderne biler slipper ut langt mindre CO2 enn eldre biler.