Her er vrakrestene av flyet som styrtet med FNs generalsekretær Dag Hammarskjøld om bord. Noen av de omkomne ligger dekket til med hvite lakner.
Foto: UPI / Scanpix arkiv
Her er vrakrestene av flyet som styrtet med FNs generalsekretær Dag Hammarskjøld om bord. Noen av de omkomne ligger dekket til med hvite lakner. Foto: UPI / Scanpix arkiv Foto: Upi

I 56 år har flyulykken vært et mysterium – nå kommer grusomme detaljer fram

Flyet som styrtet med FNs generalsekretær Dag Hammarskjöld om bord, kan ha blitt angrepet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dødsfallet til den svenske diplomaten Dag Hammarskjöld har vært et åpent sår, og gjenstand for mangfoldige konspirasjonsteorier i 56 år. Nå viser en FN-rapport at det etter all sannsynlighet er hold i noen av teoriene.

Hammarskjöld tok over jobben som generalsekretær i FN etter Trygve Lie i 1953. I tiden som toppleder i FN var han ansvarlig for løsningen på mange konflikter, men var langt fra ferdig med sin gjerning da han plutselig omkom i en flyulykke i Afrika.

Flyet generalsekretæren satt i tok av fra flyplassen i Leopoldville (Nå Kinshasa) i Kongo, men nådde aldri fram til destinasjonen i den britiske kolonien Nord-Rhodesia (nå Zambia). 18. september 1961 styrtet flyet i nærheten av flyplassen i Ndola.

Flyet styrtet, og Hammarskjöld og 14 andre personer om bord omkom. Hammarskjöld ble etter sigende kastet ut av flyet da det traff bakken, og knuste bryst og rygg med dødelig utfall.

Skylte på piloten

Etter styrten ble det i offentlige uttalelser opplyst at flyet styrtet som følge av at piloten hadde beregnet for lav høyde slik at flyet krasjet inn i tretoppene ved innflyvning. Men den eneste overlevende i styrten, en amerikaner ved navn Harold Julien, fortalte at det hadde vært en eksplosjon om bord. Han døde av skadene en uke etter.

Tidligere generalsekretær i FN, Ban Ki-moon, varslet en gjenåpning av saken etter at en uavhengig gransking i 2013 tydet på at styrten var forårsaket av en «fiendlig handling».

Restene av flyet som styrtet med FNs generalsekretær Dag Hammarskjøld ombord 18. september Flyet var en en Douglas DC6B-maskin, kalt Albertina. Foto: UPI / Scanpix arkiv
Restene av flyet som styrtet med FNs generalsekretær Dag Hammarskjøld ombord 18. september Flyet var en en Douglas DC6B-maskin, kalt Albertina. Foto: UPI / Scanpix arkiv Foto: Upi

Rapporten ble hemmeligholdt, men presentert av justisminister Mohamed Chande Othman fra Tanzania til dagens generalsekretær i FN, Antonio Guterres, i august i år, skriver AFP.

Så to fly i lufta

Rapporten inneholder det som omtales som «et betydelig antall bevis» av øyenvitner som fortalte at de så mer enn ett fly i lufta da flyet styrtet. Det andre flyet skal ha vært et jetfly, og flyet med Hammarskjöld om bord sto i brann og/eller at det ble beskutt før det styrtet.

Rapporten tar også med informasjon fra etteretningsarkiver i Belgia, Storbritannia, Canada, Tyskland og USA.

«Basert på en samlet vurdering av all informasjonen vi har, virker det troverdig at et angrep, eller en trussel har forårsaket styrten» står det i en oppsummering av rapporten, som AFP har fått tilgang til.

Mineraler og kolonier

Generalsekretær Hammarskjöld var midt i arbeidet med å forhandle fram en våpenhvile i det mineralrike Katanga-distriktet, som nå er del av Den demokratiske republikken Kongo da flyet styrtet.

Katanga-opprørere kjempet mot Kongos frigjøring fra Belgia. Tidligere har man trodd at opprørerne kun var i besittelse av ett fly, men ting tyder på at deres tilgang på jetfly var større enn man var klar over etter at de kjøpte tre frankproduserte Fouga jetfly mot USAs vilje i 1961. I tillegg hadde opprørerne tilgang på et tysk fly.

Konspirasjoner

Hendelsen fant sted midt under den kalde krigen, og det har i årenes løp florert konspirasjonsteorier om den mystiske styrten. Det ble hevdet at den første FN-ansatte som identifiserte Hammarkjölds kropp sverget at han hadde seks kulekull i panna, men obduksjonsrapporter har i ettertid avkreftet denne påstanden.

Othman sier en vesentlig informasjon ikke har latt seg verifisere i ettertid, men det er allikevel for interessant til å ikke nevne. En belgisk pilot som kalles Beukels skal i 1967 ha fortalt til den franske diplomaten Claude de Kemoularia at han skjøt, eller tvang flyet ned.

For første gang har amerikanske og britiske myndigheter bekreftet at begge land hadde agenter i Kongo på denne tiden. Othman mener svaret på flymysteriet kan finnes i etterretningsarkiver, men de har ikke klart å finne ut hvem eller hvorfor noen ønsket å styrte flyet.

Internasjonalt attentat?

Russiske og franske myndigheter har blitt bedt om å offentliggjøre dokumenter fra hemmelighetsstemplede arkiver, men har så langt ikke gjort dette.

Det samme gjelder Sør-Afrika som etter alt å dømme sitter på informasjon om «Operasjon Celeste», som skal ha vært en attentatsplan mot Hammarskjöld. Teorien er at sørafrikanske agenter med støtte av CIA og britisk etteretning sto bak drapet på Hammarskjöld. CIA har tidligere avvist denne påstanden som absurd, men Sør-Afrika har ikke offentliggjort alle dokumenter.

Det er forventet at rapporten blir lagt fram for FNs generalforsamling.