United Airlines-skandalen:

To personer sparket etter blodig angrep på David (69)

Et halvt år etter at David Dao (69) ble slept gjennom flyet har nå to personer fått sparken.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Videoen av 69 år gamle David Dao som ble slept ut av United-flyet med blodig ansikt i Chicago vekket enorm oppsikt verden over tidligere i år.

Fire passasjerer måtte forlate flyet før avgang. Én av de fire utvalgte nektet, men til ingen nytte.

Med skrekkslagne og filmende passasjerer som vitner ble den eldre mannen tatt med makt av flyplasspolitiet og slept langs midtgangen.

Sjefen for United Airlines beklaget hendelsen sterkt, og sa i april i år at selskapet skulle gjennomgå rutinene.

Sparket

Nå, seks måneder etter hendelsen, har en offiser og en sikkerhetsvakt fått sparken for den voldelige bortvisningen, skriver NBC News.

I rapporten står det at bruken av overdreven kraft forårsaket at Dao slo ansiktet i setets armlener, noe som resulterte i en knust nese. 69-åringen mistet også to tenner og pådro seg hjernerystelse.

Det aktuelle flyet, som skulle fra Chicago til Louisville, var overbooket med fire personer for mye.

Tilfeldig valgt

Da kun to personer meldte seg frivillig til å forlate flyet, etter tilbud om 6900 kroner og en hotellovernatting, valgte flyselskapet å peke ut to tilfeldige. Én av dem var den 69 år gamle legen.

Fembarnsfaren skulle ta flyet fra Chicago sammen med flere av sine pasienter. Da han nektet å forlate setet sitt, ble flere politibetjenter tilkalt. I videoen øverst i saken kan man se hvordan Dao ble dratt skrikende ut av flysetet sitt før han havner i midtgangen og slept ut med tvang.

Gikk i protest

En rekke andre passasjerer forlot flyet i protest da de så behandlingen Dao fikk.

Flyselskapet beklaget hendelsen i april:

«Dette er en opprørende hendelse for alle oss her i United (...). Vårt team jobber nå med å med myndighetene for å gå gjennom hva som egentlig har skjedd her. Vi tar også direkte kontakt med de passasjerene som er rammet, og ønsker å løse denne situasjonen», skrev administrerende direktør i United Airlines, Oscar Munoz på Twitter den gang.

Munoz uttalelse ble latterliggjort i sosiale medier, og beklagelsen ble flere ganger beskrevet som en «drittsekk-unnsyldning», «ynkelig», «motbydelig» og «tonedøv».