En av årets råeste billanseringer ble vi vitne til under Geneve-messen tidligere i år. Da presenterte Mercedes sin heftigste stasjonsvogn noensinne, AMG E 63 S 4Matic +, som er det fulle navnet.

Her handler det om å bygge en reinspikka sportsbil med utseende og de praktiske egenskapene til en stasjonsvogn. Konkurransen i dette segmentet har vært beinhard de siste årene. Ikke fordi det er så mange som begir seg ut på den dristige oppgaven, men fordi de få produsentene som gjør det går all in.

Det har også AMG-avdelingen til Mercedes gjort på siste generasjon E-Klasse. Målet har vært tydelig: Nye E 63 S skal bli verdens raskeste stasjonsvogn! Og det har ingeniørene fra Affalterbach jammen også fått til.

Nå har vi testet beistet på norsk jord, og du verden for en opplevelse!

I Norge leveres alle E63-modeller med rikelig utstyr som standard, blant annet: Wide Screen Cockpit, head-up display, 360-kamera, multibeam LED, Burmester surround sound og panorama soltak. Vår testbil er spekket ytterligere.
I Norge leveres alle E63-modeller med rikelig utstyr som standard, blant annet: Wide Screen Cockpit, head-up display, 360-kamera, multibeam LED, Burmester surround sound og panorama soltak. Vår testbil er spekket ytterligere.

Hvordan er den å kjøre?

BRUTAL! Det er lite som minner om at du sitter i en fullverdig stasjonsvogn, som attpåtil har klassens største bagasjerom. AMG gjorde en grundig jobb da de konstruerte dette fartsmonsteret.

Under skallet er det aller meste byttet ut eller modifisert fra en standard E-Klasse. Understellet er stivere, sporvidden bredere og ikke minst er det plassert en råsterk V8-er på 4 liter under panseret, den samme som vi finner i AMG GT R. Forskjellen er bare at den yter ENDA mer i E 63 S. Vi snakker 612 hk som plantes i bakken via firehjulsdrift og en lynrask 9-trinns multiclutch kasse.

Den ser sint ut, men oppfører seg enda hissigere!
Den ser sint ut, men oppfører seg enda hissigere!

E 63 er utstyrt med det nye 4Matic + systemet. Men heldigvis for mange, har AMG lurt inn en skikkelig morofunksjon, kalt driftmode. Aktiverer du den betyr det 612 hk rett på bakhjulene. Da får du verdens morsomste OG dyreste røykmaskin på fire hjul...

På veien føles bilen tight og velbalansert. Gjennom svingene kan du pushe grensene, bilen klorer seg bare fast til underlaget. Noen ganger sier den i fra også – i form av litt grining fra dekkene.

Noe av det grommeste med nye E 63 S er hvor responsivt alt er, spesielt i Sport + eller Race-mode. Da er det akkurat som bilen skjelver av glede – klar til å gi samtlige om bord en uforglemmelig opplevelse. Klemmer du gassen i bånn får du oppleve en akselerasjon INGEN forventer av en stasjonsvogn som veier 1,8 tonn.

0-100 km/t går unna på rekordkjappe 3,5 sekunder! Med på kjøpet får du dessuten ståpels, latterkule og en lydopplevelse det står respekt av.

Mercedes GLA 2017: Ny og bedre – men tiden har gått litt fra den

Finest utenpå eller inni?

Det er ikke bare under skallet AMG har modifisert bilen. På utsiden er det også flere elementer som avslører at dette ikke er noe å leke med. I front finner vi noen vulgære luftinntak, AMG-grill, og utvidede skjermbuer. Ansiktet kan ikke annet enn å beskrives som aggressivt.

AMG-detaljene bidrar til at førermiljøet fremstår mer sportslig. I skjermen til høyre kan du blant annet få opp motordata og rundetider dersom du skal på bane.
AMG-detaljene bidrar til at førermiljøet fremstår mer sportslig. I skjermen til høyre kan du blant annet få opp motordata og rundetider dersom du skal på bane.

Bakover er det ikke like mye som skriker «visste du at jeg er verdens raskeste?» Men i kjent stil rundes hekken av med fire solide enderør, signert AMG. Gjett om de gir lyd fra seg!

Det er innsiden som likner mest på en helt vanlig E-Klasse. Treverket er imidlertid erstattet med karbon, det er gule kontrastsømmer og kanskje viktigst av alt: AMG sine performance-stoler er på plass.

Det som er litt artig med denne bilen er at den faktisk ser ganske diskré og uskyldig ut, i forhold til ytelser og prestasjoner. Spesielt testbilen vår, som er ribbet for samtlige AMG-logoer på utsiden. Den mørke gråfargen i kombinasjon med sorte felger og mørke vinduer skriker ikke akkurat om oppmerksomhet heller.

Det betyr på mange måter bare enda mer moro. Med denne kan du skremme vettet av nesten alle som kommer på siden av deg. Et lite trykk på gassen, og fienden er parkert.

Topp 10: Her er bilene som snart blir dyrere

Hvis du vil kan du skremme livet av overnervøse vesener med dette anlegget.
Hvis du vil kan du skremme livet av overnervøse vesener med dette anlegget.

Hvordan er plassen?

AMG E 63 S er akkurat like stor og praktisk som den vi ser med lysskilt på taket. AMG-setene har rikelig med justeringsmuligheter, men kan for noen virke litt harde å tilbringe mange timer i.

Bakover er det ellers godt med plass, og i bagasjerommet kan du frakte 640 liter. Legger du ned baksetene øker volumet til 1.820.

Går den bra?

Nei. Den går j**** bra! Åtte sylindere, fire liter, to turboer og et hav av krefter. Nærmere bestemt 612 hk og vanvittige 850 (!) Nm. Selv om det er nevnt tidligere tåler vi å høre sprinten fra 0-100 km/t igjen. Det går altså unna på 3,5 sekunder, noe som gjør Merca til verdens raskeste serieproduserte stasjonsvogn.

Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t – men justeres opp til 290 km/t dersom du krysser av AMG Driver's package ved bestilling.

Maks dreiemoment (850 Nm) får du fra 2.500-4.500 omdreininger, mens toppeffekten er tilgjengelig fra 5.750-6.500 RPM. Det innebærer at skyvet er nokså dynamisk.
Maks dreiemoment (850 Nm) får du fra 2.500-4.500 omdreininger, mens toppeffekten er tilgjengelig fra 5.750-6.500 RPM. Det innebærer at skyvet er nokså dynamisk.

Underveis i testperioden er det en kollega som foreslår at vi prøver ut RACE START. Mercedes sitt svar på launchkontroll. Jeg er ikke akkurat vond å be. Rett før vi slipper bremsen, med fult gasspådrag, forberedes kroppen på et kick. PANG!

Det er nesten ikke hjulspinn, bare et ellevilt drag som ikke kan beskrives med ord. På toppen av det hele spraker, smeller og buldrer det på skikkelig AMG-vis. Blir du ikke frelst av dette er trolig psykologen neste…

Denne bilen tar rett og slett pusten fra deg.

Test Mercedes AMG GT R: Den raskeste bilen Mercedes har laget

... og hva er konklusjonen?

Mercedes sin AMG-avdeling har virkelig satset tungt på nye E 63. Ikke bare bygger den på et helt nytt karosseri, men motor, drivverk og understell er også nytt fra utgående modell.

Mercedes-AMG E 63 S 4Matic +

  • Motor: 4-liter biturbo, bensin
  • Effekt: 612 hk / 850 Nm
  • Forbruk: 0,91-0,94 l/mil
  • 0-100 km/t: 3,5 sek.
  • Toppfart: 290 km/t
  • Bagasjerom: 640 liter
  • Vekt: 1.825 kg
  • Pris fra: 1.697.900
  • Pris testbil: 1.955.800

Det merkes godt på veien. Bilen har blitt råere på alle mulig måter. Det er bare et stort minus, og det er selvfølgelig prisen. Bilen begynner på 1.697.900 – mens vår testbil ender på nesten 2 millioner. Likevel: Det er nesten 300.000 kroner billigere enn utgående versjon.

Frem til nå har erkekonkurrenten, Audi RS 6, tronet øverst i denne klassen – i alle fall for veldig mange.

Men nå har vi fått en ny konge på haugen. Den heter AMG E 63 S. Denne bilen kombinerer råskap med praktiske egenskaper og et eksklusivt interiør. Nevnte vi at det er verdens raskeste stasjonsvogn også?

Se full videoreportasje av AMG E 63 S her:

(I videoinnslaget forteller vi at det er første gang E 63 leveres med 4Matic. Vi mener naturligvis det nye 4Matic+ systemet. Facelift-utgaven av forrige generasjon kunne fåes med vanlig 4Matic firehjulsdrift)

Test Mercedes-AMG GT C Roadster: Koster over to millioner – men det er den verdt