IKKE GODT NOK: Forbrukerdirektør Randi Flesland er skuffet over tilgjengeligheten blant norske fastleger. Arkivfoto: Torstein Bøe / NTB scanpix
IKKE GODT NOK: Forbrukerdirektør Randi Flesland er skuffet over tilgjengeligheten blant norske fastleger. Arkivfoto: Torstein Bøe / NTB scanpix

Slakter fastleger i brukerundersøkelse

– De fleste legene er vanskelig å komme i kontakt med, viser en stor undersøkelse fra Forbrukerrådet. Det er store forskjelller mellom fylkene. Sjekk din fastlege her!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Vi er veldig skuffet. Vi syns ikke tilgjengeligheten er god nok. Det er flere som bryter fastlegeforskriften, sier Forbrukerrådets direktør Randi Flesland. Hun viser til at fire av ti legekontorer ikke tilbyr digital timebestilling, mens mange ikke svarer raskt nok på telefon.

En oversikt over hvordan alle landets snaut 1.400 legekontorer møter sine pasienter, ligger nå på nett. Dermed kan du sjekke imøtekommenheten og tilgjengeligheten ved ditt lokale legekontor.

Sjekk hvordan din fastlege kommer ut i undersøkelsen her! (ekstern lenke)

Fylkesvis kommer Sør-Trøndelag og Oslo best ut, mens Finnmark gjør det dårligst. Forskjellene er imidlertid store mellom kontorene i hvert fylke og kommune.

Høie: – Mangel på engasjement fra kommunene

Helseminister Bent Høie (H) sier både kommunene og regjeringen må ta skylden for at så mange fastlegekontor ikke leverer tilfredsstillende.

– Jeg tror det er mangel på at kommunene engasjerer seg, og så har ikke vi vært flinke nok til å legge til rette for felles løsninger på dette området. Det blir en hovedinnsats for meg fremover å få til en dialog mellom fastelegen og helsenorge.no.

Høie er forøvrig skeptisk til at fastlegenes tilgjengelighet på sosiale medier er et kriterium i undersøkelsen.

– Jeg ser at undersøkeslen spør om tilgjengelighet på Facebook. Det er veldig fint at fastlegekontoret har en facebookside, men jeg vil ikke at norske pasienter skal snakke med fastlegen sin om sykdommer på Facebook, sier Høie til TV 2.

Gikk «under cover»

Forbrukerrådets ansatte har gitt seg ut for å være vanlige folk på jakt etter en ny fastlege. De har ringt, sendt SMS og epost, eller brukt legekontorenes nettløsninger – dersom de fins. De har spurt etter legenes kompetanse og bedt om time.

Alt i alt er det bare 2,5 prosent av legekontorene som scorer 67 poeng eller mer og dermed får «grønt lys» fra Forbrukerrådet. Aller best ut kommer Risavika legesenter i Sola kommune, med 78 poeng.

– De som gjør det bra, svarer raskt og gir god informasjon om legene og kontoret. De er empatiske og gir svar som er relevante for pasienten. De har forbrukerbrillene på, oppsummerer Flesland, som håper andre legekontorer vil lære av dem.

Som eksempler på viktig informasjon nevner hun tilgjengelighet for bevegelseshemmede og hvorvidt de tilbyr gynekologiske undersøkelser, noe 19 kontorer ikke gjør.

24 fastlegekontorer har ikke Forbrukerrådet klart å komme i kontakt med overhodet.

– Det er helt uakseptabelt, konkluderer Flesland.

– Mangler vilje?

Hvert fjerde fastlegekontor mangler et nettsted med informasjon om adresse, åpningstider og hvem som jobber der. Slik informasjon kunne spart kontoret for flere telefonhenvendelser, påpeker Forbrukerrådet.

– Det er få grep som skal til. Jeg tror dette handler om vilje og interesse, sier Flesland.

Legekontorene gir bedre svar på telefon enn på epost, men til gjengjeld har mange telefontid kun noen timer morgen og ettermiddag.

Et eksempel Flesland trekker fram på hvordan man ikke skal behandle en potensiell pasient, er dette SMS-svaret på et spørsmål om det er mulig å få mer informasjon om legen eller en prøvetime: " Nei, det er det ikke. Du bytter lege på nett. Her er det fullt og vel så det. Ikke noe å hente her.»

79 legekontorer bruker Facebook og den tilhørende Messenger-tjenesten for å kommunisere med pasientene. Det er Flesland skeptisk til:

– Ifølge personvernforskriften er det ikke lov, slår hun fast.

Stille krav a

Kommunene burde stille krav til service hos fastlegene, mener Flesland, men har ikke noe klart svar på om myndighetene burde utvikle en nettbasert løsning for timebestilling og kommunikasjon for fastleger.

– Det enkle hadde vært om det fantes en plattform som er trygg, og som alle kan bruke, sier Flesland.

(©NTB)