Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Denne uken har Regjeringen lagt fram sitt forslag til statsbudsjett for 2018. Blant det som vakte mest oppsikt der er forslaget om å innføre avgift for elbiler.

Det tok ikke lang tid før dette på folkemunne ble døpt til "Tesla-skatten". Grunnen til det er enkel. Det nye systemet vil nemlig kun ramme to biler fra Tesla, Model S og Model X. Alle andre elbiler går fri. Det skjer fordi kun elbiler over 2.000 kilo skal få avgift. I alle fall i denne omgang...

Ledende bransje-nettsted

Dette har skapt stor debatt her hjemme, og har også blitt lagt merke til utenfor landegrensene.

Det er ikke ofte det ledende bilbransje-nettstedet Automotive News bryr seg om norske forhold, men nå gjør de ett unntak.

"Norge ønsker å redusere generøse elbil-subsidier" er tittelen på deres dekning av det som nå skjer her hjemme.

Derfor sparer elbil-eierne mye penger

Rekordhøyt Tesla-salg

Her tar de for seg forslaget om å innføre vektavgift på elbilene, og fastlår samtidig at alle elbil-fordelene har gitt Norges verdens høyeste andel av elektriske biler.

I fjor utgjorde elbilene og de ladbare hybridene hele 29 prosent av nybilsalget i Norge. Det er langt over de neste på lista, Nederland med 6,4 prosent og Sverige med 3,4 prosent.

Automotive News fokuserer på det rekordhøye Tesla-salget i Norge. Dette har økt fra 2.500 eksemplarer de første ni månedene i 2016 – til 4.717 eksemplarer samme periode i år, en økning på hele 90 prosent. Nettstedet refererer også til miljøvernminister Vidar Helgesen som har sagt at elektriske biler sliter like mye på veiene som de øvrige bilene.

Tesla Model X er bilen som får merke elbil-avgiften mest, den kan bli nesten 100.000 kroner dyrere hvis dette blir innført.
Tesla Model X er bilen som får merke elbil-avgiften mest, den kan bli nesten 100.000 kroner dyrere hvis dette blir innført.

Joda, disse to elbilene har i alle fall én ting til felles

Foregangsland

Samtidig slår de fast at elbilfordelene opprinnelig ble introdusert for å støtte opp under produksjonen av små elbiler i Norge, ikke importerte luksusbiler for de rikeste.

Fokuset på utslipp og forurensning gjør at mange land har ambisjoner om å øke salget av elektriske biler. Norge blir av mange nå regnet som det store foregangslandet for elektriske biler.

Det gjelder antallet elbiler, men også hvordan det har blitt lagt til rette for elbilene i Norge, med alt fra økonomiske fordeler, til dedikerte parkeringsplasser og ikke minst utbygging av ladestasjoner.

Topp 10: Her er elbilene med lengst rekkevidde

Se video: Den kommer neste år – nå kan den bli dyrere