Nye avgifter: – Nå haster det å kjøpe disse bilene
De ladbare hybridene er under sterkt press.
Regjeringen har akkurat lagt fram forslag til statsbudsjett for 2018.
Det som har fått mest oppmerksomhet så langt er forslaget om å innføre vektavgift på de tyngste elbiler.
I dag gjelder dette Tesla Model S og Model X. Men flere bilprodusenter har større elbiler på gang, som kan bli rammet av denne regelen. For Teslas del kan det bli snakk om inntil 82.800 kroner i avgift.
Mer avgift
Men det er ikke bare elbilene som ligger an til å få endringer. Regjeringen vil nemlig også gjøre noe med avgiftene på hybridbiler.
Konkret er det snakk om mer avgifter på de ikke-ladbare hybridene. Og for de ladbare hybridene vil det bli differensiering i forhold hvor lang elektrisk rekkevidde de har. I praksis blir begge biltypene dyrere.
LES OGSÅ: Tesla-eierne kan komme til å le hele veien til banken
Rekordhøyt salg
I dag har mange ladbare hybrider nesten ikke avgift. Blant de som kommer svært gunstig gjennom det norske avgiftssystemet i dag er store og luksuriøse SUV-er som Volvo XC90, BMW X5 og Porsche Cayenne. Disse har rekordhøyt salg.
Så langt går de ladbare hybridene
Audi A3 e-tron 50 km
Audi Q7 e-tron 56 km
BMW 2-serie Active T 41 km
BMW 330e 40 km
BMW 530e 50 km
BMW 740e 45 km
BMW 740e L 40 km
BMW i8 31 km
BMW X5 40e 31 km
Kia Niro 58 km
Kia Optima PHEV sedan 54 km
Kia Optima PHEV stv. 62 km
Mercedes C350e 31 km
Mercedes GLC/GLC Coupe 350e 34 km
Mercedes GLE 500e 30 km
Mini Countryman S E 40 km
Mitsubishi Outlander 54 km
Porsche Panamera E-/Turbo S- /Sport Turismo E-Hybrid 25 km
Toyota Prius Plug-in 63 km
VW Golf GTE 50 km
VW Passat GTE 50 km
Volvo S90/V90 T8 50 km
Volvo XC60 T8 45 km
Volvo XC90 T8 40 km
Fra flere hold har det blitt kritisert at disse bilene har så lav avgift. Ett av argumentene er at den elektriske rekkevidden er så begrenset, at disse bilene ikke fortjener noen "miljørabatt".
Nå vil Regjeringen ha en regel som sier at ladbare hybridbiler må ha en elektrisk rekkevidde på minst 50 kilometer, for å få fullt fradrag. I praksis vil dette føre til at mange ladbare hybrider blir dyrere.
Uklart bilde
Her er det også en kompliserende faktor at selve systemet for utslippsmålinger er i ferd med å bli endret. Det betyr at man ikke har nye og oppdaterte tall for mange av de aktuelle bilene. Derfor er det ikke snakk om å innføre hele det nye systemet for 1. juli 2018.
– Dette betyr at bildet akkurat nå er mildt sagt komplisert – og usikkert. Men tendensen er klar: Hybrider og ladbare hybrider kommer til å bli dyrere. Det er også grunn til å vente at de store og ladbare SUV-ene blir taperne her. Her begynner det nok å haste, hvis man skal sikre seg biler til dagens gunstige priser, sier Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen.
Her er elbilene med lengst rekkevidde
Grense ved 50 kilometer
– Er det overraskende at dette kommer nå?
– Nei, egentlig ikke. Det er miljøargumenter som gjør at de ladbare hybridene har så lite avgift i Norge i dag. Da gir det også mening å differensiere mellom biler som går kort på strøm – og biler som har lang elektrisk rekkevidde. Dagens målesystem er også lite i samsvar med praktisk bruk. Derfor er det både bra og viktig at det nå kommer mer realistiske målinger, mener Møller Johnsen.
Den elektriske rekkevidden hos de ladbare hybridene varierer mye. Regjeringens forslag er altså at alle som har rekkevidde på under 50 kilometer, skal få mer avgift.
Forslaget til statsbudsjett innebærer at en rekke biler vil bli dyrere. Med dette forslaget vil ingen nybiler få lavere avgift.
Spennende nyhet: Dette er ladbar hybrid til under 300.000 kroner
Se video. Denne koster det samme i Norge som i Sverige