I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Denne gangen skal vi få møte en 28-åring fra Egersund som har forelsket seg i en virkelig diger bil.

Her er historien om Morten – og hans Ford Excursion 6,8-liters V10 bensin:

Bare tre år i Norge

Synes du alle de hverdagslige SUV-ene som ruller rundt på norske veier blir altfor puslete?

Da kan Ford Excursion definitivt være en bil for deg. Større bil skal du slite med å finne.

Excursion ble solgt ny i kun tre år i Norge, fra 2000–2002 og hadde absolutt en viss suksess. Godt hjulpet av smutthull i avgiftsreglene, fikk vi kjøpe den til relativt gunstig pris her hjemme. Det klarte selvfølgelig politikerne å få satt en stopper for ganske kjapt.

Denne bilen har en eier som liker å bruke den også utenfor veien. Foto: Privat.
Denne bilen har en eier som liker å bruke den også utenfor veien. Foto: Privat.

Store motorer

Ford omtalte den selv som en Full Size Sport Utility Vehicle. Og Full Size i USA, det er virkelig Full Size! Her handler det altså om gedigen plass. Både til folk og bagasje. Formidabelt er vel også ett ord som kan brukes om drivstofforbruket.

Motorene er som resten av bilen – store. Excursion ble levert med enten en 6,8-liters V10, ja 10-sylindret, bensinmotor på godt og vel 300 hestekrefter. Alternativt en enda større dieselmotor på 7,3 liter. Den er nærmest uslitelig om den har fått riktig stell underveis.

Eid av entusiaster

Ford Excursion er en enkel, men svært robust bil. Her hjemme finnes den som både to-, tre-, fem-, eller seksseter. Interiøret er på amerikansk vis en blanding mellom hard plast, og skinn i ikke altfor god kvalitet. Men det funker og her slipper du noen gang bekymre deg over om du får med mye på tur. Det gjør du!

Excurision har bladfjærer både foran og bak. De gir ikke den digre og tunge bilen direkte sporty kjøreegenskaper, men den byr på grei komfort på flat, fin og god vei. Sånn sett er den bedre tilpasset hjemmemarkedet enn tidvis ikke altfor god norsk vei-standard. Firehjulstrekken sørger for at framkommeligheten er god.

Her hjemme kan dette godt bli en framtidig klassiker, mange eksemplarer er da også eid av entusiaster. Som mannen vi skal få hilse på her: Morten har fått erfare at bensinforbruket kan være drøyt, men kvitte seg med denne skal han aldri gjøre!

Alt er digert på denne bilen, også fronten! Foto: Privat
Alt er digert på denne bilen, også fronten! Foto: Privat

Les mer om Ford Excurison i vår bruktbilguide

Eieren:

Navn: Morten Hovland.

Alder: 28.

Bosted: Egersund.

Litt om meg selv: Bor alene, for tiden jobbsøker. Liker offroadkjøring og mekking. Bruker bilen daglig og kunne aldri tenkte meg å bytte den ut.

Drivstofforbruket er solid, men til å leve med, mener eieren.
Drivstofforbruket er solid, men til å leve med, mener eieren.

Bilen:

Merke/modell: Ford Excursion 6.8l V10 bensin.

Hvor lenge har du eid den? Snart 4 år.

Hva har du gjort med den? Holdt den så og si original. Har hatt 33" hjul på den, men byttet tilbake til original dimensjon grunnet forbruk.

Liker best med bilen: Størrelsen.

Liker minst med bilen: Forbruket. Ligger på ca 2.5 liter på mila, og lyden er tam til å være V10.

Beste opplevelse med bilen: Roadtrip fra Egersund til Nordkapp.

Framtidsplaner for bilen: Restaurere den til full original stand, med noen få modifikasjoner.

Drømmebil: 1970 Ford Mustang 302 Boss

Har du en Excursion? Da vil vi gjerne vite hva du synes om den. Klikk her for å komme til Brooms bilguide:

Ford Excursion ble solgt ny bare i tre år i Norge. Det betyr at antallet naturlig nok er begrenset.
Ford Excursion ble solgt ny bare i tre år i Norge. Det betyr at antallet naturlig nok er begrenset.

Vil du vite mer om Excursion? Da kan du klikke her:

Vis fram bilen din:

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Morten om? Bruk kommentarfeltet under!

Se video: De kjører bil og sender SMS – samtidig