6.000 nordmenn står i kø for ny elbil-SUV

Sjefen satte nesten kaffen i vrangstrupen.

Hyundai har etter alt å dømme en bestselger på gang: Neste år kommer deres Kona i elektrisk utgave.
Hyundai har etter alt å dømme en bestselger på gang: Neste år kommer deres Kona i elektrisk utgave.

Elbilenes inntog i det norske markedet har endret på mange ting de siste årene. Disse bilene har på kort tid tatt store markedsandeler – og alt tyder på at dette bare vil øke på framover.

En av dem som virkelig merker det, er Hyundai. Neste år skal de lansere elektrisk utgave av SUV-en Kona og interessen for den er enorm. Allerede har 6.000 nordmenn fått sitt kønummer, etter å ha meldt interesse for Kona electric.

Torsdag 5. oktober slapp Hyundai Norge informasjon om rekkevidde og at bilen får en kraftig elmotor som yter 204 hestekrefter. Før dette hadde allerede 3.000 nordmenn meldt interesse.

Kaffen i vrangstrupen

På den snaue uken som har gått siden det, har altså ytterligere 3.000 nordmenn fått sin plass i køen.

– Interessen er enorm. Jeg satt nesten kaffen i vrangstrupen da jeg åpnet interessentlisten mandag morgen. Mer enn 2.500 nye på tre skarve dager var ellevilt, sier markedsdirektør Christian Stenbo hos Hyundai Norge.

Siden det har interessentene fortsatt å strømme til, og mange venter i spenning på denne modellen.

Kona er en liten SUV, eller crossover, om du vil.
Kona er en liten SUV, eller crossover, om du vil.

Dette kappløpet er gull verdt for alle som vil ha elbil

Rundt 500 kilometer rekkevidde

– Det er ikke rart, med tanke på at dette blir markedets første folkelige elektriske SUV, og at den attpåtil får svært lang rekkevidde, sier Stenbo hos Hyundai, i en pressemelding.

Nye Kona kommer som elbil i første halvår 2018, og allerede nå er det klart at bilen får to batteripakker.

– Vi vet at bilen kommer med et batteri på 39,2 kWh og et batteri på 64,2 kWh. Dermed er det duket for to svært attraktive elbiler med enten lang eller veldig lang rekkevidde. Oppgitt rekkevidde på de to alternativene er ventet å ligge på rundt 300 og 500 kilometer sier produktsjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai.

Litt spreke farger løfter interiøret. Dette er en ganske enkel og rimelig bil i utgangspunktet, det gjenspeiler seg også innvendig.
Litt spreke farger løfter interiøret. Dette er en ganske enkel og rimelig bil i utgangspunktet, det gjenspeiler seg også innvendig.

Her debuterer verdens mest solgte SUV i ny utgave

Mye bil for pengene

Prisene for nye Kona electric blir ikke klare på en stund ennå, men på samme måte som med hybrid- og elbilen Ioniq lover Hyundai å konkurrere aggressivt på pris.

– Vår totalpakke vil bestå av det siste innen sikkerhet og teknologi, blant annet med head up display, premium lydanlegg fra KRELL, Full LED-lys og luksusutstyr som ventilerte skinnseter – til en attraktiv pris. Automatisk nødbrems og radarer i alle retninger er også en selvfølge, sier Knudsen.

Hyundai har noen svært tunge år bak seg i det norske markedet. Men introduksjonen av hybrid- og elbilen Ionic har endret mye. Nå kan nye Kona virkelig løfte salget.
Hyundai har noen svært tunge år bak seg i det norske markedet. Men introduksjonen av hybrid- og elbilen Ionic har endret mye. Nå kan nye Kona virkelig løfte salget.

Navnet kommer fra Hawaii

Nye Kona lanseres for øvrig allerede i starten av november med bensinmotor. Det blir en spennende utfordrer i segmentet, og med en moderne 1.0-liters T-GDi turbobensinmotor på 120 hk koblet mot en tettsteget sekstrinns manuell girkasse, byr denne på en populær kombinasjon i klassen.

De første Kona electric forventes å være på norske veier i juni 2018.

PS: Lurer du på hvorfor bilen heter Kona? Jo, den er rett og slett oppkalt etter en kystlinje og et område på Hawaii. Dermed følger Hyundai opp tradisjonen med å navngi flere av bilene sine etter geografiske steder.

Et annet navn: Derfor heter denne bilen Amarok

Se video under: Derfor lager denne elbilen lyd