Vegvesenet slo til midt på natten – det ga resultater

Her var det mange som ikke fikk kjøre videre.

Varebilen var overlastet med hele 1.300 kilo. Da var det ingen bønn, her ble det bruksforbud. Foto: Statens vegvesen.
Varebilen var overlastet med hele 1.300 kilo. Da var det ingen bønn, her ble det bruksforbud. Foto: Statens vegvesen.

Statens vegvesen gjennomfører en rekke kontroller av tunge kjøretøyer. Her handler det både om det tekniske og om sjåførene har alt det formelle i orden.

De fleste kontrollene finner sted på dagtid, men de som ikke har orden på sakene sine kan heller ikke føle seg trygge på natten. Det har en rekke førere nå fått erfare.

Overlastet med 1.300 kilo

Denne uken har Statens vegvesen Utekontroll Hedmark nemlig hatt nattlig kontroll på Husum kontrollstasjon. Det ga følgende resultat:

– Ni bruksforbud (fem tunge og fire varebiler) og en anmeldelse av fører som førte en varebil som var overlastet med 1.300 kilo, det vil si 37 prosent overlastet. Flere varebiler ble stoppet med stor overlast, forteller Geir Thomas Finstad som er fagleder ved Utekontroll-gruppen.

Topp 10: Dette er de beste varebilene

Ikke fjæring igjen

Nettopp overlast er et stort problem, særlig på varebiler. Her har Vegvesenet i det siste sett at mye transport har gått over fra vogntog til slike biler. Med det kan sjåførene i noen tilfeller komme seg unna regler for kjøre- og hviletid. Men dessverre lastes det altfor ofte ulovlig tungt på disse.

– En hadde overlastet sin varebil så mye at det ikke var igjen fjæring. Dette er meget trafikkfarlig, sier Finstad.

Stoppet av Vegvesenet – endte med at han ble utvist fra Norge

Her var bilen så tungt lastet at støtputen ligger helt klemt ned på akslingen. Foto: Statens vegvesen.
Her var bilen så tungt lastet at støtputen ligger helt klemt ned på akslingen. Foto: Statens vegvesen.

Se video: Denne krasjtesten gjorde at bilen rett og slett ble lagt ned: