Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De ladbare hybridene går sin seiersgang i det norske markedet. Rundt 1/5 av alle nybiler som selges nå er en ladbar hybrid. Og her blir det stadig flere modeller å velge mellom for kundene.

En av bilprodusentene som virkelig har nytt godt av den utviklingen, er Mitsubishi.

De var nemlig tidlig ute med å tilby en SUV som var ladbar. Og kjøpe-kåte nordmenn lot ikke vente på seg.

Fra halv pris

Outlander PHEV var verdens første ladbare SUV, og her i Norge var den i flere år uten reelle konkurrenter. Det ga også rekordsalg.

Nyprisen for en fullutstyrt Instyle+-utgave med firehjulstrekk har ligget rundt 450.000 kroner. Isolert sett mye bil for pengene, men alle har naturligvis ikke råd til å kjøpe helt ny bil. For dem er det gode nyheter at du nå kan finne ladbare Outlandere i bruktmarkedet fra halv pris, og oppover.

Denne bilen har mer enn doblet salget i Norge

Mange til salgs

De rimeligste eksemplarene starter nemlig på mellom 220.000 og 230.000 kroner. Da snakker vi 2014/2015-modeller, som gjerne har gått et stykke. Kilometerstand på rundt 150.000 er ikke uvanlig her.

Men du trenger ikke å legge mer enn 20.000-30.000 kroner til på bordet, for å finne et eksemplar med bare rundt halvparten av den kjørelengden.

Det fine med de fleste bilene som ligger til salgs i Norge, er at de er godt utstyrt. Nordmenn er jo kjent for å være opptatt av en god porsjon utstyr, når vi skal handle bil. Fem års nybilgaranti, betyr at det fortsatt er garanti på alle norsksolgte biler i bruktmarkedet.

Under et ganske diskret ytre, skjuler det seg en avansert bil.
Under et ganske diskret ytre, skjuler det seg en avansert bil.

– Jeg er sjokkert over forbruket

202 hestekrefter

Suksessen Outlander har hatt har også resultert i at mange eksemplarer har kommet inn via bruktimport. Ikke alle importerte biler har ikke samme garanti som de norsksolgte. Men de som selges av forhandler, kan få utvidet garanti.

463 liter bagasjerom er ikke veldig stort.
463 liter bagasjerom er ikke veldig stort.

Outlander har altså både en elmotor og en bensinmotor. Totalt yter de 202 hk, og bilen har en elektrisk rekkevidde på inntil 55 kilometer.Det betyr at den er blant hybridene som kan kjøre lengst på strøm.

Likevel bør du nok ikke ta høyde for mer enn 30-40 kilometer som maksimal rekkevidde. På vinteren, når det er skikkelig kaldt, er den fort lavere.

Les vår vintertest av Outlander her

Forbruk

Snittforbruket på ladbare hybrider er alltid litt misvisende, men har mindre enn 30 kilometer til jobben, og kan lade der, kan du klare deg på et veldig beskjedent drivstoffbudsjett.

Offisielt ligger forbruket på 0,18 l/mil. Men ikke heng deg så mye opp i det. For å få et godt bilde av realistisk forbruk, må du analysere bruksmønsteret ditt. Har du mange småturer og mulighet til å lade ofte, ja da kan ladbar hybrid virkelig være smart.

Så langt har vi hørt om svært lite feil og problemer på Outlander PHEV, men det er naturligvis viktig at bilen er fulgt skikkelig opp. En sjekk av bremsene er viktig.

Klikk her for brukt Outlander PHEV på autodb.no:

Klikk her for brukt Outlander PHEV på finn.no:

Vi gjør oppmerksom på at Broom og Autodb har samme eier.

Interiøret er ganske enkelt, materialkvaliteten sladrer om at dette ikke er en veldig påkostet bil.
Interiøret er ganske enkelt, materialkvaliteten sladrer om at dette ikke er en veldig påkostet bil.

Se video under: Dette blir en viktig ladbar nyhet i Norge