Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

BMW har hatt stor suksess med sin X3, helt siden den kom første gang i 2003.

Så langt har de solgt mer enn 1,5 millioner eksemplarer. BMWs X-modeller utgjorde ca 30 prosent av totalsalget i fjor. Dette vil BMW utnytte ytterligere og pøser på med to helt nye modeller: Nemlig X2 og X7.

Men aller først viser de en helt ny generasjon av BMW X3.

For å finne ut mer om denne nyheten sendte vi vår egen bilekspert Benny Christensen til Portugal og Lisboa for å ta denne spennende bilnyheten nærmere i øyesyn – og å gi oss en førsteinntrykk bak rattet.

30 varmegrader og dunjakke ...

Men denne gangen gjør vi ikke som vanlig, og tar en prat fra testkjøringen. Benny er nemlig hjemme igjen for lengst. Nei da, han har ikke mistet telefonen eller vært uten dekning. BMWs ga ham streng sperrefrist, så han kunne ikke si noe. Ikke før i dag.

Nå derimot, kan vi la den taletrengte bileksprten få slippe til.

– Benny, var det bra i Portugal?

– Absolutt. Med antydning til frost på bakken da jeg dro hjemmefra grytidlig onsdag morgen, var det ikke helt feil å lande der. Til fortsatt sommer og 30 varmegrader. Så dunjakka mi var plutselig litt malplassert kan du si…

– He, he… Men hva med bilen?

– Veldig fin, litt lik seg selv ved første øyekast, men det har allikevel skjedd ganske mye. Vet du hva – nå er denne større enn hva første generasjon X5 var. Bilen har nemlig vokst og har blitt stor. Den er over 4,7 meter lang og kan vel med det knapt kalles en kompakt SUV mer?

Her er det som trolig blir norsk bestselger BMW X3 20d. Bilen testes ikke bare på motorvei.
Her er det som trolig blir norsk bestselger BMW X3 20d. Bilen testes ikke bare på motorvei.

Tar seg godt fram

– Så dette er en helt ny bil, ikke en facelift?

– Ja, denne er helt ny. Akselavstanden har forresten også økt, med 5 centimeter, bagasjerommet tar nå unna 550 liter og 1.600 liter om du legger ned baksetene. Bakkeklaringen er på drøye 20 centimeter og vi fikk også testet bilene i en slags offroadløype, som kanskje mest av alt minnet om en skikkelig dårlig hyttevei. Men bilen tok seg godt fram, det skal den ha. Selv om den altså ikke er noen ekte offroader.

Ny BMW X3 til høyre og den gamle til venstre.
Ny BMW X3 til høyre og den gamle til venstre.

Innvendig kjenner vi igjen elementer fra 5- og 7-serie. Den har fortsatt det førerorienterte interiøret og ikke uventet ser det ut til at det hele holder høy kvalitet, forteller Benny.

– Plassen innvendig er god og særlig i baksetet har den blitt større.

Lik, men ulik

– Du var innom det selv. Dette er ikke noen designrevolusjon akkurat?

Lik, men allikevel forskjellig.
Lik, men allikevel forskjellig.

– Neida, du skal ha både grå og grønn stær samt veldig mørke solbriller for ikke å se at dette er en BMW. Den er lik seg selv, men byr allikvel på en del endringer. Jeg oppfatter den som litt mindre kantete – og rundere. Bakfra har den fått nye lykter som jeg synes den kler godt. Foran syntes jeg nesten de gamle lyktene var finere og mere markerte, men jeg liker den nye grillen og fangertrekket med nye tåkelys bedre.

– Nå kan du få X3 med tre ulike designprofiler, M Sport, xLine og Luxury Line, som alle byr på forskjellige designuttrykk. BMW X3 kan, for første gang om jeg ikke tar helt feil, også leveres som BMW Individual. Noe som innebærer at bilen kan bestilles med spesialtilpassede materialer og farger helt etter kundens egne ønsker. Jeg vet ikke hva det koster, men gratis er det nok ikke ...

– Hva har BMW puttet inn mellom forskjermene denne gangen?

– Til å begynne med får X3 én bensinmotor (M40i) og to dieselmotorer (xDrive 20d og xDrive 30d). Så vil xDrive 20i og xDrive 30i komme etter hvert. Alle motoralternativene har mer effekt og lavere drivstoff-forbruk enn forrige generasjon. 8-trinns Steptronic automat er standard.

Benny i farta med X3 M40i som byr på hele 360 hestekrefter.
Benny i farta med X3 M40i som byr på hele 360 hestekrefter.

Diesel-besteselger i Norge?

– Hvilken av disse har du kjørt – og ikke minst hvordan oppleves det?

– Jeg har kjørt den med det som trolig blir bestselger-motoren her hjemme. Nemlig 20d. Ironisk nok kortest med den, for den fikk vi bruke bare til og fra – og i selve terrengløypa. Men den kjennes både sterk seig og god ut. Stillegående og komfortabel også.

– Ellers var det jo helt klart gøy å kjøre X3 i M40i-utgaven. Det betyr i praksis 360 hestkrefter og 0-100 km/t på under 5 sekunder - og masse lyd! Den fikk vi en skikkelig god tur i. Fy flate, det er en ganske rå bil altså.

– Så mye mer tror jeg liksom ikke jeg har lyst til å si. Jeg må jo også ha noen poenger til selve testen som skal skrives også.

Vi kan ellers legge til at bilene kommer til Norge allerede medio november , altså om bare en måneds tid,og at prisene starter på ca 635.000 kroner, for billigste modell.

Vi du vite mer om nye X3, må du pent vente til Benny får gjort ferdig testen. Det skal ikke ta så lang tid...

Les også: Se hva BMW skal friste oss med nå

Video: Slik blir nye og store BMW X7