Nå kommer det norske biler på frimerkene

Husker du disse?

Kommunikasjonsdirektør Elisabeth Gjølme i Posten og vegdirektør Terje Moe Gustavsen viser frem ett av de nye frimerkene. Her er motivet glassfiberbilen Troll. Foto: Posten
Kommunikasjonsdirektør Elisabeth Gjølme i Posten og vegdirektør Terje Moe Gustavsen viser frem ett av de nye frimerkene. Her er motivet glassfiberbilen Troll. Foto: Posten

Norge er ikke akkurat kjent som noe bilproduserende land. Men opp gjennom historien har det faktisk vært et titalls forsøk på bilproduksjon i Norge. Nå hedrer Posten fire av dem som har satt spor i historien.

Bilproduksjon er en del av norsk industrihistorie som er lite kjent, men Norge kunne faktisk fått en av verdens første bilfabrikker, for over 140 år siden. Det ble imidlertid med planene den gangen.

Pågangsmot og kunnskap

Østerdølen Paul Henning Irgens hadde nemlig ikke penger til å realisere sin drøm i 1883. Etter Irgens kom mange norske innovatører, ingeniører og oppfinnere som satset alt på å realisere drømmen om en norskbygget bil.

– Frimerkeserien «Den norske bildraumen» er en hyllest til alle dem som hadde pågangsmot og kunnskap nok til å prøve å bygge en ny norsk industri, sier kommunikasjonsdirektør Elisabeth Gjølme i Posten, i en pressemelding.

Sammen med Norsk Vegmuseum har Posten valgt ut fire norske biler som nå blir frimerkemotiv.

Dette er bilmerkene som selger minst i Norge

Mustad Giganten

Giganten var et passende navn for denne doingen, dessverre ble den ingen suksess.
Giganten var et passende navn for denne doingen, dessverre ble den ingen suksess.

Denne bilen fra 1917 var forut for sin tid, med plass til 12 personer og sving på fremste bakaksel (som dagens busser og lastebiler). Bilen kunne også jekke seg selv opp ved hjulskifte.

Bjering

Bjering var tilpasset norske forhold, det var dessverre ikke nok til at produksjonen var liv laga.
Bjering var tilpasset norske forhold, det var dessverre ikke nok til at produksjonen var liv laga.

Bjering fra 1921 ble laget smal fordi snøbrøytingen av norske veier var så dårlig at det var vanskelig å komme fram. På vinteren kunne man bytte ut forhjulene med meier.

Troll

Troll hadde flere smarte løsninger. Det produsenten imidlertid manglet, var økonomiske muskler som skulle til for å lykkes.
Troll hadde flere smarte løsninger. Det produsenten imidlertid manglet, var økonomiske muskler som skulle til for å lykkes.

Denne bilen ble produsert i Lunde i Telemark fra 1956, som en av de første bilene med karosseri i glassfiberarmert plast. Det ble produsert til sammen fem biler før fabrikken gikk konkurs i 1958.

Think

Think var på mange måter forut for sin tid og var i en periode eid av bilgiganten Ford. Men det endte i konkurs her også.
Think var på mange måter forut for sin tid og var i en periode eid av bilgiganten Ford. Men det endte i konkurs her også.

Elbilpioneren Think var den første norskproduserte bilen med en viss suksess, elektrisk drevet og med karosseri i plast og aluminium. Det ble laget litt over 1.000 eksemplarer av modellen Think City fra 1999-2002.

Forut for sin tid

– Alle disse bilene er eksempler på fremragende nytenking, og da de kom på veien var de langt forut for sin tid, sier museumsdirektør Geir Atle Stormbringer.

Frimerkene ble presentert av vegdirektør Terje Moe Gustavsen på Vegmuseet ved Hunderfossen 7. oktober. De kan brukes på brev opp til 20 gram i Norge.

De tøffeste av de tøffe bygges i Drammen

Se video: Dette er bilen du aldri skal behøve å vaske