Norske fly mistet GPS-signalet – sporet støysignalene til Russland

FANT STØY FRA ØST: Norske kontrollører måtte opp i luften for å finne årsaken til forstyrrelser av GPS-signalet i Finnmark.
FANT STØY FRA ØST: Norske kontrollører måtte opp i luften for å finne årsaken til forstyrrelser av GPS-signalet i Finnmark. Foto: Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Støysignalene fra Russland forsvant mens sporingen foregikk fra helikopter.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mens Russland satte i gang en omfattende militærøvelse i nordområdene, slo støysignaler fra Russland ut GPS-signaler for norske rutefly i Finnmark.

Det var nettstedet aldrimer.no som først meldte om målingene, som ble gjort av norske myndigheter i Kirkenes-området.

– Vi fikk en henvendelse fra Avinor, som hadde fått henvendelser fra flygere om utfall av GPS og tydelige forstyrrelser. Oppdraget ble initiert av Avinor og gjennomført 15. september, sier avdelingsdirektør John-Eivind Velure i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) til TV 2.

I henvendelsen fra Avinor ble det vist til at det var blitt registrert forstyrrelser av GPS-signalet i hele Øst-Finnmark. Og på strekningen mellom Alta og Kirkenes meldte flyene at GPS-signalet ble forstyrret på høyder over 2000-3000 fot.

– Oppdaget veldig tydelig støysignal

To ansatte i Nkom reiste til Kirkenes for å utføre målingene. De fikk bekreftet av to flygeledere på stedet at norske rutefly fremdeles rapporterte om problemer med GPS-mottak da de satte seg inn i helikopteret for å undersøke hva som foregikk.

– Et GPS-signal er i utgangspunktet veldig svakt, så lite skal til før GPS-signalene blir forstyrret. Forstyrrelsene var ikke målbare på bakken. Vi oppdaget et veldig tydelig støysignal ikke mange titalls meter opp i luften, sier avdelingsdirektør Velure.

Pilotens nettbrett mistet ikke GPS under turen, mens helikopteret gjorde det.
Pilotens nettbrett mistet ikke GPS under turen, mens helikopteret gjorde det. Foto: Nasjonal kommunikasjonsmyndighet

Kontrollørene fra Nkom hadde med seg hornantenner og elektroniske måleinstrumenter.

Da pilotene roterte 360 grader med helikopteret, fikk kontrollørene peiling på et støysignal mot øst. Peilingene ble gjentatt.

På fire steder i luftrommet over Kirkenes roterte helikopteret 360 grader. Kontrollørene observerte også at støysignalet ble sterkere jo nærmere den norsk-russiske grensen de befant seg.

– Nkom har utført målinger i luftrommet rundt Kirkenes ved hjelp av helikopter. Det ble registrert støysignaler på GPS L1 (1575,42 MHz) og GPS L2 (1227,60 MHz). Fra forskjellige posisjoner ble støysignalene peilet mot øst og styrken økte jo nærmere grensen mot Russland helikopteret fløy, skriver Nkom om kontrollen som ble utført.

På grunn av lavt skydekke ble det ikke fløyet høyere enn 1400 fot. Under flyturen merket pilotene at helikoperet mistet GPS-sporing, men nettbrettet til en av pilotene gjorde ikke det.

– Antakelig kommer det av at nettbrettet benyttet GLONASS, heter det i rapporten fra Nkom.

GLONASS er et russisk alternativ til GPS som Russland innfører i havner langs Den nordlige sjørute. Det ble nylig kjent at Russland skal utstyre ytterligere 30 havner med dette navigasjonssystemet.

– Vi la merke til at nettbrettet ikke falt ut. Årsaken var trolig at nettbrettet brukte GLONASS, men det har vi ikke gått nærmere inn på, sier avdelingsdirektør John-Eivind Velure i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet til TV 2.

Da de norske kontrollørene var oppe i luften, fanget de opp de støysignal fra øst med båndbredde på 1 MHz.
Da de norske kontrollørene var oppe i luften, fanget de opp de støysignal fra øst med båndbredde på 1 MHz. Foto: Nasjonal kommunikasjonsmyndighet

Så, etter at de norske kontrollørene hadde bedrevet sporing i 45 minutter, forsvant støysignalene plutselig.

– Klokken 13.55 forsvinner støysignalene plutselig og cirka klokken 14.20 lander vi på Kirkenes flyplass, skriver kontrollørene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet.

Da hadde flygere fra SAS og Widerøe i en uke vært uten GPS-signaler på flyplassene i Øst-Finmark. Støysignalet ga imidlertid ikke noen farlige situasjoner, fordi det brukes flere navigasjonshjelpemidler parallelt, meldte NRK Finnmark torsdag.

Luftfartstilsynet bekrefter til aldrimer.no at det likevel utstedt en såkalt «Notice to airmen», som i denne perioden etablerte restriksjoner for bruk av GPS-baserte navigasjonssystemer i Finnmark.

På russisk side foregikk det omfattende militær aktivitet, knyttet til storøvelsen Zapad. Før øvelsen formelt startet 14. september skal Russland ifølge Eurasia Daily Monitor ha testet ut sine kapasiteter for elektronisk krigføring. 215. regiment for elektronisk krigføring har tilholdssted nordøst for Murmansk, like ved Nordflåtens hovedkvarter i Severomorsk.

Russland har satset tungt på utstyr til elektronisk krigføring. Borisoglebsk 2 brukes til jamming av radiosignaler. FOTO: Russlands forsvarsdepartement
Russland har satset tungt på utstyr til elektronisk krigføring. Borisoglebsk 2 brukes til jamming av radiosignaler. FOTO: Russlands forsvarsdepartement

– Kan være ødeleggende

Tidligere i høst ble det spekulert i om russerne har testet ut et nytt system for å forfalske GPS-signaler, etter at en rekke skip i Svartehavet opplevde at navigasjonsutstyret av ukjente grunner oppga feil posisjon.

En ekspertgruppe i den amerikanske hæren har bekreftet at Russland allerede har benyttet denne metoden – såkalt «spoofing» – i elektronisk krigføring på slagmarken i Øst-Ukraina.

Det er investert tungt i systemer for elektronisk krigføring som er i stand til å slå ut signalene for mobiltelefoni, satelittkommikasjon, GPS og FM, heter det i håndboken «Russian New Generation Warfare Handbook».

– Amerikansk avhengighet av robust kommunikasjonsinfrastruktur og GPS-navigasjon betyr at et plutselig brudd i denne kapasiteten, selv i et kort tidsrom, kan være ødeleggende for en operasjon, skriver US Army Assymmetric Warfare Group i håndboken.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook