drømmetesten ford mustang gt

Perfekt hvis du vil provosere miljøvern-naboen

Mustang GT byr på unik kjøreopplevelse. Les testen:

Dette er og blir en legende. Nå har vi endelig testet muskelbilen i GT-versjon. Det betyr en slem V8-er under panseret, noe som føles veldig riktig...
Dette er og blir en legende. Nå har vi endelig testet muskelbilen i GT-versjon. Det betyr en slem V8-er under panseret, noe som føles veldig riktig...

I Drømmetesten tester Brooms Mats Brustad et knippe ekte drømmebiler. Med personlige betrakninger og stort engasjement er det klart for en litt annerledes test her på Broom.

Hvorfor akkurat denne?

Mandag 9. mars 1964 rullet den første produksjonsklare Mustangen ut fra Ford sin fabrikk i Michigan. Det var nok ingen i Ford som våget å håpe at bilen skulle bli en så stor suksess som den umiddelbart ble.

Folk sto i kø for å sikre seg den, så at Ford traff en nerve er det ingen tvil om. Siden den gang har Mustang for lengst blitt en udødelig legende.

For mange er dette selve definisjonen på en muskelbil. Det er klart man ikke sier nei takk når muligheten for å teste Ford Mustang GT dukker opp.

Førsteinntrykk

Selv om Mustangen kanskje så best ut på 60- og 70-tallet, mener jeg siste generasjon helt klart har et vellykket design igjen. Siste generasjon Mustang ser virkelig bra ut!

Høsten blir ikke så mye vakrere (eller brutal) enn dette...
Høsten blir ikke så mye vakrere (eller brutal) enn dette...

Grabber blue-fargen med sorte fartsstriper gjør ikke akkurat doningen lite diskré heller… Det hele toppes når det står GT i store bokstaver på bakluka. Det betyr V8 under panseret – akkurat slik du forventer i en Mustang!

Her får du helt ny Mustang med 1.200 hk (!) – til 425.000 kr!

Design

Det er vanskelig å erstatte suksessoppskriften fra 60-tallet. Men sammenligner vi med fjerde generasjon Mustang (1993-2004) syns jeg denne ser fabelaktig godt ut. Her er det litt tilbake til røttene igjen, men med litt strammere linjer vel og merke.

Ved et enkelt tastetrykk kan du velge mellom Normal, Sport Plus, Track og Snow/Wet. De ulike modusene justerer gassrespons, rattmotstand og ESP-systemet.
Ved et enkelt tastetrykk kan du velge mellom Normal, Sport Plus, Track og Snow/Wet. De ulike modusene justerer gassrespons, rattmotstand og ESP-systemet.

Frontpartiet oser muskler lang vei, spesielt med den dominerende grillen og det ruvende panseret. Også hekken er brutal å se på. Her er det hentet flere detaljer fra ”originalen” på 60-tallet, blant annet baklyktene som er splittet opp i tre vertikale striper. Tøft!

Kort oppsummert synes jeg Ford virkelig har lykkes med designet på nye Mustang. Samtidig som det er linjer ala 2017, er mye av nostalgien ivaretatt.

På innsiden er det typisk amerikansk. Store luftdyser, enda større koppholdere og ellers ganske stilisert. Opplevd kvalitet er ikke på høyde med tyske premiummerker, men det er slik Mustang skal være.

Dette er en vaskekte muskelbil! Det du trenger er egentlig kun stol, ratt og tre pedaler, så er alt annet bare en fin bonus. Interiøret er for øvrig ryddig og infotainment-systemet fungerer bra.

  • Design eksteriør: 9/10
  • Design interiør: 8/10

Test 2016 Ford Focus RS: Denne er rett og slett herlig kompromissløs

Kjøreglede

Å sitte bak rattet i Mustang GT er spesielt. Selv om bilen er splitter ny, er det akkurat som å dra noen år tilbake i tid. Bilen er så mekanisk og ekte. En skikkelig kjøremaskin!

Med den manuelle kassen kan du faktisk høre tannhjulene jobbe i takt med turtallet. Enda bedre er den klassiske buldringen fra åtteren, og at samtlige krefter distribueres rett til bakhjulene. Slår du av ESP-systemet kan det bety MYE moro! Eventuelt skummel moro.

På innsiden er det oversiktlig og ryddig. Legg merke til opphevingen av dashbordet på passasjersiden. Her har Ford banket på plass et Mustang-emblem, fin liten detalj.
På innsiden er det oversiktlig og ryddig. Legg merke til opphevingen av dashbordet på passasjersiden. Her har Ford banket på plass et Mustang-emblem, fin liten detalj.

Rumpa på Mustangen slipper nemlig rimelig fort – så her bør man ikke tøye grensene for langt. Understellet er for øvrig veldig komfortabelt satt opp, ikke overraskende amerikansk. Presser du bilen gjennom svingene merkes også vekta godt, så noen bil til å sette banerekord er det ikke.

Likevel: Kjøregleden i Mustang GT er enorm. Følelsen av å se hesten på rattet foran deg, det gigantiske panseret og ikke minst buldringen fra en ekte V8-er. Det er nærmest vanedannende. At du kjører en ekte muskelbil er det aldri noen tvil om. Dette flytter seg nemlig styggfort!

  • Kjøreglede: 8/10

Evald kjører nye Ford Focus RS - som taxi!

Motor og lyd

Yes! Endelig tester vi Mustang med V8-er under panseret, et must vil nok mange hevde. Men det skiller faktisk bare drøye 100 hk fra Ecoboost-motoren på 2,3 liter. Er det da verdt å betale over 450.000 mer for GT-versjonen? Det er veldig fristende å svare JA.

Ingen Ecoboost-motor her i gården, nei.
Ingen Ecoboost-motor her i gården, nei.

V8-eren sørger nemlig for et lydbilde 2,3-literen aldri er i nærheten av å levere. I tillegg er karakteristikken på motoren noe helt annet. Ford Mustang er en muskelbil, det er klart du skal ha verstingmotoren da!

I disse miljøtider er det nesten deilig å kjøre noe så ekte og brutalt som Mustang GT. Her er det ingen nedskalering og downsize av motor. Åtteren er på hele 5 liter, yter 421 hk og sluker bensin. Oppgitt forbruk er 1,3 liter/mil ved blandet kjøring. Bruker du bilen litt i tillegg, ender du fort på 1,7!

Til gjengjeld får du et herlig, men ganske lineært skyv. 0-100 km/t går unna på kjappe 4,7 sekunder. Men viktigst av alt er kanskje lyden. Den er særegen og til dels klassisk amerikansk. Spranget fra dype toner på tomgang til et hissig brøl ved fullt pådrag er bare nydelig. Også denne bilen bekrefter at lyd fra motor og eksos har mye å si for totalopplevelsen bak rattet.

  • Motor: 7/10
  • Lyd: 8/10

Vi har også testet Mustang Convertible. Les mer her

Totalopplevelse

Ford Mustang skaper masse engasjement, både hos deg som sjåfør og i omgivelsene rundt. Det er tydelig å se at modellen fremdeles vekker sterke følelser hos mange.

Selv om bilen ikke har de mest perfeksjonerte kjøreegenskapene, er det samtidig noe utrolig sjarmerende over den. Lyden fra amerikansk V8-er, manuell kasse og ikke minst et nostalgisk og kraftfullt utseende. Rett og slett en vellykket oppskrift på en real entusiastbil.

I Norge er startprisen på GT-versjonen drøye 1,1 millioner kroner, noe som er MYE hvis vi sammenligner med nabolandet vårt. I Sverige koster nemlig samme bil kun 419.000 kroner. Dermed er det ganske opplagt at bilen ikke akkurat kommer gunstig gjennom avgiftssystemet.

MEN: Bor det nok lidenskap i deg, er samtidig ikke 1,1 millioner såå mye for en levende legende, splitter ny! Kjørefølelsen i Mustang GT er noe helt spesielt...

Testbilen har ekstrautstyr for nesten 40.000 kroner. Det innebærer blant annet Sony navigasjonspakke, Pro premium lydanlegg, skinninteriør og sportsseter fra Recaro.
Testbilen har ekstrautstyr for nesten 40.000 kroner. Det innebærer blant annet Sony navigasjonspakke, Pro premium lydanlegg, skinninteriør og sportsseter fra Recaro.

Topp 5: Bilene som forurenser aller mest

Ford Mustang GT

  • Motor: 5 liter V8, bensin
  • Effekt: 421 hk / 530 Nm
  • Forbruk: 1,35 l/mil
  • 0-100 km/t: 4,7 sek.
  • Toppfart: 250 km/t
  • Bagasjerom: 408 liter
  • Vekt: 1720 kg
  • Pris fra: 1.156.000 kroner
  • Pris testbil: 1.194.000