Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Biler bulkes. Slik er det bare. Slik vil det nok også være en stund til, selv om bilene får stadig mer avansert utstyr for å forhindre både større og mindre skader.

Helt ny statistikk fra det danske forsikringsselskapet Topdanmark viser at det også er forskjeller mellom de ulike bilmerkene her. Deres statistikk baseres på skademeldinger fra kunder med kaskoforsikring. Statistikken baseres på innsamlet materiale fra 40 ulike bilmerker og tar naturlig nok også høyde for antall biler ute i trafikken.

Den viser at det er veldig stor forskjell på hvilke bilmerker som bulkes mest og minst. Noen bilmerker skiller seg klart ut i negativ retning.

– Det er nok flere grunner...

Aller dårligst ut – om man ser på skadetallene på en fireårsperiode fra 2013 til og med 2016 – kommer de tyske premiummerkene BMW, Audi og Mercedes med italienske Alfa Romeo, kilt inn mellom Audi og Mercedes.

I motsatt ende av skalaen finner vi Fiat og Suzuki som har 70 prosent lavere skaderisiko enn de nevnte modellene.

Skader 2013-16

  1. BMW
  2. Audi
  3. Alfa Romeo
  4. Mercedes Benz
  5. Jaguar
  6. Dacia
  7. Mini
  8. Honda
  9. Mazda
  10. Chrysler

– Det er nok flere grunner til at det er slik, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

– Kjøpere av bilmerker som BMW, Audi eller Mercedes kjører ofte mye og langt. Det er nok også en av grunnene til at man velger komfortable og dyre biler.

– Sjansen for å komme borti noe er naturlig nok mye større om du kjører 30.000 kilometer i året med en BMW, enn om du kjører 7.000 kilometer i året med en Suzuki, forklarer Benny.

Forsikring: Noen ganger lønner det seg å punge ut selv

Sier noe om sjåføren

– Men dette sier nok også noe om de som sitter bak rettet. Uten at jeg skal være stigmatiserende , så er det vel ikke til å komme fra at både Audi- og BMW-eiere ikke er mest kjent for å være stille og beskjedne i trafikken akkurat. Noen av eierne her kan vel fort oppfattes som i overkant "høye og mørke", mener Benny.

– Jeg tror også at det handler noe om livsstil, image og kanskje stress. En pensjonist som velger en Suzuki Vitara framfor en BMW 330i, er nok en mer forsiktig mennesketype i utgangspunktet. Han har mer tid og bruker kanskje for noen irriterende lang tid på lukeparkeringen, men han bulker ikke nødvendigvis.

– Ett annet og siste moment er at mange premiumbiler er firmabiler. Kanskje har de som har firmabil litt mindre ansvarsfølelse for bilen sin, enn de som eier den selv også.

Les også: Her får vi se en stor bilnyhet for første gang

Tesla mest bulket i fjor

Selv om dette er dansk statistikk, er det vel grunn til å tro at forskjellene kanskje ikke er så store om vi overfører dette til Norge, tror Broom-Benny.

Skader 2016

  1. Tesla
  2. BMW
  3. Audi
  4. Alfa Romeo
  5. Chrysler
  6. Dacia
  7. Mercedes Benz
  8. DS
  9. Jaguar
  10. Porsche

Ser man på den samme statistikken, men bare for fjoråret, altså for 2016, så ser denne litt annerledes ut. Da her et helt nytt bilmerke entret den tvilsomme førsteplassen. Nemlig Tesla. Foran BMW, Audi og igjen Alfa Romeo, mens Mercedes plutselig er nede på en noe mer betryggende syvendeplass.

– Akkurat hva som gjør at Tesla kommer så dårlig ut sist år tror jeg har noe med det samme som som gjør at BMW og Audi kommer dårlig ut. Bilene er fysisk store og byr ikke på best oversikt, hverken forover eller bakover, selv om hjelpemidlene om bord er mange med kameraer og sensorer rundt om.

Her koster forsikringen det samme som bilen

Les også: Topp 5 – Norges billigste biler med 4 x4

Video: Her oppdager Teslaen ulykken før den skjer: