Det store Flymysteriet:

– Ufattelig og uakseptabelt at man ikke har funnet ut hva som skjedde

MH370: Malaysian Airlines-flyet forsvant i mars 2014. Bildet viser skyggen av et fly fra det newzealandske forsvaret, som søker etter flyet over Det Indiske hav.
MH370: Malaysian Airlines-flyet forsvant i mars 2014. Bildet viser skyggen av et fly fra det newzealandske forsvaret, som søker etter flyet over Det Indiske hav. Foto: Pool New/Reuters
Sluttrapporten om det mislykkede søket etter MH370 viser at piloten fløy utover Det indiske hav i simulator før forsvinningen.

Den 8. mars 2014 var 227 passasjerer og et mannskap på 12 om bord i et av Malaysia Airlines' langdistansefly på vei fra Kuala Lumpur til Kinas hovedstad Beijing. Da MH370 var over Det indiske hav, forsvant det fra radaren.

Det siste pilotene sa til flygelederne var «Good night, Malaysian three seven zero».

Etter forsvinningen ble det satt i gang en enorm leteaksjon, i håp om å oppklare det som er blitt et av tidenes største luftfartsmysterier.

Det har vært mange teorier om hva som er årsaken til at flyet forsvant, og alt som er blitt funnet er noen få vrakdeler.

Letemannskapene har blant annet saumfart et enormt havområde vest for Australia, men i januar ble det offisielle søket avsluttet.

De siste analysene viser at flyet trolig gikk ned nord for leteområdet. Myndighetene i Malaysia, Australia og Kina, som har koordinert søket, mener imidlertid at området er for stort til at man kan bruke offentlige penger på å undersøke havbunnen. Allerede har man brukt 1,3 milliarder kroner på letingen.

Tirsdag kom det australske transportsikkerhetsbyrået ATSB med den 440-sider lange sluttrapporten om det mislykkede søket etter flyet.

Fløy i simulator

I den omfattende rapporten kommer det blant annet frem at kaptein Zaharie Ahmad Shah seks uker for forsvinningen fløy en rute, som innledningsvis ligner strekningen man antar at MH370 har fløyet, på flysimulatoren hjemme. Ifølge ATSB har piloten i simulatoren fløyet opp Malakkastedet, før han tok en venstresving utover Det indiske hav.

– Ved det siste datapunktet har flyet tilbakelagt rundt 4200 nautiske mil. Dette er lengre enn hva som var mulig med drivstoffet om bord i MH370-flyet, sier havarikommisjonen i rapporten, ifølge nyhetsbyrået Reuters.

Det er imidlertid ikke helt samsvar mellom flyruten i simulatoren og tidligere beregninger av flyets bane, som er laget ved hjelp av kommunikasjonsdata fra MH370. Likhetene var imidlertid mange nok til å få ATSB til å ta dette med i vurderingen av det undersjøiske leteområdet, inkludert om flyet kan ha glideflydd etter at det gikk tom for drivstoff. Vrakdeler som er blitt funnet viser at posisjonen til flyets vingeklaffer ikke samsvarer med en kontrollert landing på vann.

Tidligere er hemmeligstemplede dokumenter fra malaysisk politi, som viser at piloten fløy en «selvmordsrute» langt utover Det indiske hav, blitt omtalt i pressen.

Det er antatt at MH370 fløy utover sørlige deler av Det indiske hav, før det krasjet utenfor kysten av Australia. En tidligere rapport har vist at flyet trolig traff havet med voldsom kraft.

– Uakseptabelt

Dersom ikke flyet blir funnet, vil de pårørende trolig aldri få vite hva som skjedde med MH370.

– Årsakene til tapet av MH370 kan ikke fastslås med sikkerhet før flyet er funnet, skriver ATSB i rapporten, ifølge CNN.

Byrået legger ikke skjul på at situasjonen er uakseptabel

– Det er nesten ufattelig og helt klart samfunnsmessig uakseptabelt at man i den moderne luftfartsepoken, hvor over ti millioner passasjerer går om bord i kommersielle flymaskiner hver dag, har stort kommersielt fly som er savnet, og at verden ikke vet med sikkerhet hva som hendte med flyet og de som var om bord, skriver de.

Myndighetene har sagt at bare troverdige bevis vil føre til at søket blir gjenopptatt, til tross for at etterforskerne sier at forståelsen av hvor flyet befinner seg er bedre nå enn noensinne.

Et privat firma har imidlertid tilbudt seg å gjennomføre søk for egen regning.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook