Midt under pilotkrisen som tvinger Ryanair til å kansellere flere tusen avganger, letter en kabinansatt på sløret og forteller hvordan det er å jobbe for det irske lavprisselskapet.

En anonym kabinansatt skriver i den irske storavisen Irish Times om hvordan de ansatte kun får betalt for tiden de flyr, de får ikke organisere seg, de risikerer represalier om de ikke selger nok varer til passasjerene og de må betale full pris for smørbrød og vann om bord.

«I dag, for eksempel, sto jeg opp klokken 03 og var på flyplassen klokken 05. Det var én time før min første flyvning. Vi hadde briefinger og dro til flyet for sikkerhetssjekk. Så var det boarding. Det er den mest slitsomme delen, for du må ordne med all bagasjen og få nærmere 200 personer på plass i setene sine, og alle er trette, for det er svært tidlig. Så tar flyet av, og først da begynner jeg å få betalt», skriver den kabinansatte.

Salgspress

Vedkommende skriver også om hvordan de som jobber om bord utsettes for et enormt press for å selge mest mulig varer til passasjerene. Kravene er nesten umulige å innfri, og de som er dårlige selgere, kalles inn til ledelsen hvor de må forklare seg.

Historien bekrefter flere meldinger TV 2 har fått tilgang til tidligere, men som det ikke har vært mulig for TV 2 å få bekreftet. En av disse meldingene er et memo datert 20. mars 2017 og som ser ut til å være sendt ut til alle Ryanairs kabinansatte via portalen crewdock.com. Her beskrives det hva alle kabinansatte må selge om bord i selskapets fly hver dag:

SALGSKRAV: Denne meldingen ble angivelig sendt ut 20. mars i år. Foto: Skjermdump
SALGSKRAV: Denne meldingen ble angivelig sendt ut 20. mars i år. Foto: Skjermdump
  • Én flaske parfyme per kabinansatt
  • Ett måltid pluss en matrett per kabinansatt
  • Åtte skrapelodd per kabinansatt
  • Videre heter det at salget overvåkes nøye og at ansatte som ikke når de daglige salgsmålene vil måtte forklare hvorfor.

«Dersom de samme besetningsmedlemmenes navn ikke ser ut til nå de daglige målene, vil de bli møtt av sin sjef og ytterligere skritt vil bli tatt. Vi er nødt til å pushe salg og nå våre daglige mål», heter det i meldingen.

– Kommenterer ikke sladder

På internett er det en rekke forumer hvor anonyme Ryanair-ansatte forteller om lignende historier. TV 2 har imidlertid ikke kunnet verifisere om historiene og meldingene er ekte. Det eneste Ryanairs informasjonsavdeling ville fortelle TV 2 om saken var følgende:

«We don't comment on social media hearsay» – vi kommenterer ikke sladder på sosiale medier.

Irish Times kjenner identiteten til den kabinansatte som har skrevet innlegget i avisen, og det er derfor ingen grunn til å tvile på at vedkommende faktisk jobber i flyselskapet og vet hva han eller hun skriver om. Vedkommende skriver at de ikke får lov til å bli med i en fagforening, men de snakker sammen på sosiale medier og prøver å organisere seg.

«Vi får ikke lov til å ha en fagforening, og vi får ikke ha en stemme, men vi skal organisere oss, og hvis de ikke hører på oss vil vi gjøre noe. Det vil komme en dag da mer enn 3000 av oss blir syke samtidig. Det ville vært en siste utvei. Vi ønsker ikke å gjøre det, men noe må vi gjøre».

– Kø av interesserte

Ryanair skriver i en epost til Irish Times at deres kabinansatte tjener opptil 40.000 euro i året (376.500 kroner), sykelønn, ferie og ordnede arbeidsforhold.

– Dette er grunnen til at vi nå har en venteliste på mer enn 3000 unge mennesker som ønsker å bli kabinansatt i Ryanair, i en tid da andre flyselskaper og deres fagforeninger forhandler om jobbkutt, pensjonskutt og lønnskutt.