Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Andre generasjon av Volvo XC90 er en braksuksess i Norge. Noe av forklaringen er at den er tilgjengelig som ladbar hybrid. Disse bilene kommer svært gunstig ut av det norske avgiftssystemet.

På bruktmarkedet har det også begynte å bli mye å velge mellom om du vil ha en XC90. I skrivende stund er det nesten 200 eksemplarer til salgs.

Men det er èn som skiller seg tydelig ut fra resten. Den dyreste. Det er den svært eksklusive XC90 T8 Excellence-utgaven. Her får du et lass av eksklusivt utstyr – og kun fire seter.

Vi tok med Volvos toppmodell på fjelltur

Sånn ser det ut når Volvo lager limousine-SUV ...
Sånn ser det ut når Volvo lager limousine-SUV ...

SUV-limousine

Volvo har nemlig laget en limousine-SUV. XC90 Excellence har bare to bakseter. Til gjengjeld er disse setene av ypperste klasse – de er elektrisk justerbare, har massasje og er tilgodesett med ekstra god plass.

Ikke bare det – baksetepassasjerene i denne bilen har sammenleggbare bord, hver sin store skjerm festet på ryggen av forsetene – og selvsagt en Champagne-kjøler – til sin disposisjon.

Det er forresten en egen holder som kan holde varm drikke varm også.

Vår test av Volvo XC90 D5 her

Det blir neppe mye krangling mellom barna i disse baksetene. De vil være alt for opptatt med å se på TV og leke med skilleveggen mot bagasjerommet som kan heves og senkes ...
Det blir neppe mye krangling mellom barna i disse baksetene. De vil være alt for opptatt med å se på TV og leke med skilleveggen mot bagasjerommet som kan heves og senkes ...

Luksus for barna

Med fire seter er det plass til en typisk norsk familie på to voksne og to barn – der barna får reise på første klasse!

Så får hver enkelt avgjøre om det er positivt eller negativt at svigermor (og svigerfar) dessverre (?) ikke får plass ... Kanskje det er derfor nettopp denne modellen er den dyreste XC90 som er til salgs i Norge?

Du må ut med knappe 1,2 millioner kroner for å møte prisforlangende. Mye penger, men så er nok 2017-modellen mer eller mindre som ny. Den har bare rullet 9.500 kilometer.

Nyprisen starter forøvrig på 1.375.000 kroner, hvilket betyr at du også sparer en slump med penger på å kjøpe en "nesten ubrukt" ...

Klikk her for å se hele annonsen

Det koster ekstra, men så er dert sannelig ikke en vanlig XC90, heller ...
Det koster ekstra, men så er dert sannelig ikke en vanlig XC90, heller ...

Mindre bagasjerom

Naturlig nok går det utover bagasjerommet, når baksetene skyves bakover. Men XC90 er en såpass stor bil at det likevel er relativt romslig.

Dessuten har du mulighet til å ha heve en vegg som skiller baksetene fra bagasjerommet. Om ikke annet er det et skikkelig kult "party trick".

Og blir det for lite plass, kan man selvsagt bruke en skiboks eller ta med det du trenger i en tilhenger. Limousine-SUVen har naturligvis hengerfeste ...

Denne Volvoen kan være en smart investering

Unik

Det er mulig å kjøpe denne ny i Norge, men vi kan likevel love deg at du neppe møter en maken bil på hyttefeltet med det aller første.

XC90 er for øvrig en svært populær bil, også i bruktmarkedet.

Foreløpig er det ikke avdekket store mangler, med tanke på driftssikkerhet. Her var første generasjon langt mer utsatt, så Volvo har tilsynelatende valgt å gjøre jobben grundig med generasjon nummer to.

Les den utrolige historien om Volvos aller første sportsbil her:

Mørk blå lakk og lyst interiør passer godt sammen. De tykke-, blanke listene på B-stolpen gir et hint om at dette er en Excellence-modell. Faksimile fra www.finn.no.
Mørk blå lakk og lyst interiør passer godt sammen. De tykke-, blanke listene på B-stolpen gir et hint om at dette er en Excellence-modell. Faksimile fra www.finn.no.

Brukt XC90: Når får du den til under 100.000 kroner