Fjerner 1300 parkeringsplasser for å lage sykkelveier

Det rødgrønne Oslo-byrådet satser tungt på å få flere opp på sykkelsetet. Men samtidig setter de ny rekord i å låne penger og setter seg i gjeld til over pipa.

VIL AT FLERE SKAL LA BILEN STÅ: Kollektivtransport og sykkel er det byråd Lan Marie Berg vil satse på, men opposisjonen er kritisk til budsjettforslaget. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
VIL AT FLERE SKAL LA BILEN STÅ: Kollektivtransport og sykkel er det byråd Lan Marie Berg vil satse på, men opposisjonen er kritisk til budsjettforslaget. Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Ifølge Byrådet ble åtte prosent av hverdagsreisene i Oslo gjennomført med sykkel i 2016. Denne andelen skal opp.Byrådet har som mål at 25 prosent av hverdagsreisene i 2025 skal gjennomføres på sykkel.For å få til dette, vil byrådet både lage nye sykkelveier og sette av mer penger til drift av sykkelveinettet. 12 kilometer ny sykkelvei skal bygges i 2018, ifølge byrådets budsjettforslag.På lengre sikt vil byrådet tilrettelegge åtte byruter for sykling. For