«SNAPSTREAK»:

Snapchat-funksjonen som kan gjøre deg avhengig

Fortvilte foreldre føler barnas mobilbruk har kommet ut av kontroll.

Mange av oss bare sjekke Snapchat med én gang det tikker inn et nytt bilde eller en ny snutt. Og ofte krever snappen et svar – vips, så har du også sendt av gårde et bilde av middagen eller bikkja.

Ikke fullt så farlig om du klarer å begrense deg, men er du en av dem som prøver å oppnå så høy «snapstreak» som mulig, kan det gå utover både søvn, læringsevne, konsentrasjon og det sosiale.

Uten kontroll

May Ullnæss er helsesøster ved Gjettum skole i Bærum i Akershus. Til Budstikka forteller Ullnæss om henvendelser hun får fra fortvilte, bekymrede og irriterte foreldre som opplever at de har mistet kontroll over barnas mobilbruk.

Avisen har også snakket med flere ungdommer som utveksler over 1.000 snaps – i døgnet.

– Foreldrene er urolige for at barna ikke får nok søvn, og for at de skal isolere seg fordi de sitter så mye på mobilen, sier Ullnæss til TV 2.

Hjernen kan bli avhengig av bekreftelse fra sosiale medier, forklarer hun:

– Vi vet at det å få «likes» føles som en belønning for hjernen. Det får kroppen til å produsere dopamin, som gir en følelse av lykke. Men for å produsere mer dopamin, må kroppen få disse belønningene. Dermed blir man avhengig av å få flere «likes» og motta flere snaps. Det kan sammenliknes med dopavhengighet, sier helsesøsteren.

Belønnes for daglig kontakt

Bildedelingsappen Snapchat er populær her til lands, både blant de unge og eldre. Mer enn 2,3 millioner nordmenn har en Snapchat-bruker, og 73 prosent bruker appen daglig, ifølge Ipsos MMI.

Fenomenet med «snapstreaks» ble kjent allerede i fjor, men ikke alle har fått med seg hva det er. Det kan kalles en belønning Snapchat gir deg for å ha daglig kontakt med vennene dine via appen.

For å få «snapstreak» må du og en venn ha sendt og mottatt minst én snap til hverandre i løpet av 24 timer. Har dere for eksempel snappet fire dager på rad, vil det dukke opp en flamme-emoji og tallet fire ved siden av vennens brukernavn.

Flere hundre dager lange snapstreaks

Nå går det sport i å ha høyest mulig snapstreak med vennene sine, og gjerne med flere venner samtidig.

Celine (16) fra Billingstad innrømmer at hun er mer opphengt i Snapchat enn hun trodde. Foto: Privat.
Celine (16) fra Billingstad innrømmer at hun er mer opphengt i Snapchat enn hun trodde. Foto: Privat.

Celine Bratli Skjerven (16) fra Billingstad er en av mange ungdommer som har jobbet hardt for å få høyest mulig snapstreaks med så mange som mulig.

Akkurat nå har hun streak med nærmere 40 Snapchat-venner. Flere av dem har hun snappet frem og tilbake med i mellom 200 og 350 dager på rad.

Celine har «snapstreak» med 40 venner. Noen av dem har hun snappet daglig med i nesten ett år. Faksimile: Snapchat.
Celine har «snapstreak» med 40 venner. Noen av dem har hun snappet daglig med i nesten ett år. Faksimile: Snapchat.

– Men hva er det som er så stas med «snapstreak»?

– Det er jo en måte å holde kontakt med vennene sine på når man ikke er sammen. Det blir en lav terskel for kommunikasjon. Men det skjer jo også at vi snapper mens vi sitter i samme rom, sier Celine.

Går utover læringsevne og psyke

Mens helsesøster May Ullnæss forteller om foreldre som fortvilet ser på at barna får push-varsel etter push-varsel fra Snapchat til langt på natt, tror ikke Celine at foreldrene hennes er altfor bekymret for henne:

– Men de syns jeg bruker altfor mye tid på mobilen. Får jeg en snap, så svarer jeg med én gang, og det kommer oppå all den andre tiden jeg bruker på mobilen generelt, sier 16-åringen.

Ullnæss mener det ikke er noen grunn til hysteri over Snapchat, men syns likevel foreldrene bør være på vakt:

– Foreldre bør være bekymret for om barnet får nok søvn eller ikke. Nok søvn er viktig for psyken og for å kunne mestre hverdagen. Sover du ikke nok,får du også vanskeligheter med å lære nye ting, sier helsesøsteren.

Leggetid uten mobil

Hun påpeker at overdreven mobilbruk også går utover det sosiale:

– Man må passe på at barna ikke isolerer seg og blir sittende for mye alene med et stadig økende stressnivå som følge av at de alltid må være på nett.

Helsesøsterens klare oppfordring er å ta mobilen fra barna senest 30 minutter før de skal legge seg, og verken la dem bruke den på senga eller sove med den under hodeputa.

Hun ber også foreldre vurdere å opprette mobilfrie soner – enten i form av tid eller sted.

– Det beste rådet for å unngå at barna forsvinner i en boble er å sette slike grenser så fort de har fått mobil eller nettbrett.

Man kan for eksempel avtale minst én dag i uka hvor man ikke får bruke mobilen ved middagsbordet, eller innføre noen mobilfrie timer på kvelden, foreslår hun.

– Innfør dette så tidlig som mulig, slik at barna blir rustet til å sette disse grensene selv når de er blitt eldre og står friere til å bestemme over mobilbruken sin, avslutter Ullnæss.

Lik TV 2 Underholdning på Facebook