Slik ser det ut inne i Norges lengste nybil

Topp 5: Når størrelsen er viktigst.

Det er ikke bare mye luksus inne i en Bentley Mulsanne. Plassen er også gedigen, som det bør være i en bil som er nesten seks meter lang. .
Det er ikke bare mye luksus inne i en Bentley Mulsanne. Plassen er også gedigen, som det bør være i en bil som er nesten seks meter lang. .

Bilene har blitt større og større de siste tiårene.

De har vokst i både lengde og bredde. Og bølgen av SUV-er som har skyllet inn over oss har også gjort at den gjennomsnittlige høyden har vokst betydelig.

Men hvilke forhandlere skal du gå til hvis du er ute etter en bil som nesten garantert er lengre enn naboens?

Jo, det skal du snart få vite. Vi har nemlig sett nærmere på statistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) , som samler inn data på alle nybiler som selges i Norge.

Vi har konsentrert oss om personbilene, biler egentlig er konstruert som varebiler og pickuper er altså ikke med her. Og så er det et kriterium at merket har en norsk importør.

For å få de aller lengste bilene må du være forberedt på å bla opp en god sum penger. Her står nemlig prislappen i klar sammenheng med størrelsen.

1. Bentley Mulsanne LWB – 5,825 meter

Her snakker vi et slagskip av en bil, Bentley Mulsanne ruver virkelig på veien.
Her snakker vi et slagskip av en bil, Bentley Mulsanne ruver virkelig på veien.

Den er nesten seks meter lang og fullstappet med luksus. Dessuten har den et design som mildt sagt skiller seg ut i trafikken. Mulsanne er en diger luksusbil fra erkebritiske Bentley.

Som mange andre biler i klassen fås den også i en ekstra lang utgave, og det er den som stikker av med seieren i denne lille konkurransen. Bentley kom forresten nylig med sin aller første SUV, kalt Bentayga. Men i lengde må den altså se seg slått av Mulsanne.

Les mer: Ny Bentley for de aller rikeste

2. Bentley Flying Spur – 5,295 meter

Bentley Mulsannes lillebror er såvisst ikke noen smågutt den heller.
Bentley Mulsannes lillebror er såvisst ikke noen smågutt den heller.

Bentley stikker like godt av med andreplassen også. Flying Spur er hakket mindre og hakket mer folkelig enn storebror Mulsanne, men er såvisst ingen småbil av den grunn.

Dette er Bentleys konkurrent til biler som Mercedes S-klasse, Audi A8 og BMW 7-serie. Men den er altså lenger enn det tyske trekløveret. Her handler det om mye luksus og voldsomme krefter, i en bil som absolutt skiller seg fra sine mye vanligere konkurrenter.

Verdens dyreste SUV er faktisk utsolgt i Norge

3. Audi A8 L – 5,265 meter

Skal du ha virkelig lang Audi? Ja, da må du gå for denne.
Skal du ha virkelig lang Audi? Ja, da må du gå for denne.

På tredjeplass er vi over på en bil som i mange år har solgt bra i sin klasse, nemlig Audi A8. Men dette er ingen "vanlig" A8. Nei, her snakker vi utgaven med tilnavnet "L" – så enkelt gjør tyskerne det nå de finner navn på den lange utgaven.

Den er 13 centimeter lengre enn standard A8, den plassen kommer særlig baksetepassasjerene til gode. I Norge kan du velge mellom to utgaver: Med V8 eller W12-motorer. Den første starter på 1,3 millioner. Vil du ha største motor, må du ut med over 600.000 kroner ekstra. Men da får du også ytelser som står i forhold til størrelsen!

Råsterk statusbil har rast ned i pris

4. Mercedes S-klasse Lang / Jaguar XL LWB – 5,25 meter

Mercedes S-klasse er en legende blant luksusbilene, her er den i ekstra lang utgave.
Mercedes S-klasse er en legende blant luksusbilene, her er den i ekstra lang utgave.

Premium-produsentene konkurrerer knallhardt og kikker hverandre kontinuerlig i kortene. Er det tilfeldig at disse to luksusbilene er nøyaktig like lange? Nei, det tror vi ikke noe på.

Vi starter med Mercedesen som er en liten legende blant luksusbilene. Også denne har strukket seg 13 centimeter i forhold til vanlig S-klasse. S-klasse er preget av høy grad av luksus og komfort. Her er det blant annet et baksete hvor du virkelig kjører på første klasse.

Mercedes tilbyr hele fem lange utgaver av bilen. Startprisen er 1.115.000 kroner, da får du den som S350d 4Matic, det betyr 3-liters dieselmotor på 286 hestekrefter. Skal du (bokstavelig talt) dra på skikkelig, kjøper du S63 AMG i lang versjon. Prislapp: 1.950.000 kroner.

Jaguar XJ har alltid hatt høy standing som luksusbil. Dagens utgave var designmessig et solid brudd med tradisjonene da den kom. Den skiller seg fortsatt fra mengden, med særpreget og nesten litt aristokratisk design.

Også Jaguar tilbyr to ulike lengder. I LWB-utgave (Long wheel base) matcher den altså S-klasse på millimeteren. Startpris her er på 1.245.900 kroner. Da får du en 3-liters diesel-V6 med 300 hestekrefter. Litt feil i en bil som denne? Ja, da kan det jo være like greit å dra til skikkelig å kjøpe med 5-liters V8-bensin med 550 hestekrefter. Da starter prisen drøyt 30 tusenlapper under to millioner.

Sjekk hvor lite du må betale for millionbilen nå

Du kjører mildt sagt standsmessig i en Jaguar XJ, den finnes naturligvis også i en ekstra lang utgave.
Du kjører mildt sagt standsmessig i en Jaguar XJ, den finnes naturligvis også i en ekstra lang utgave.

Se video under: Nå skal Porsche stjele flere luksuskunder