TREKKER SEG: Filmen Thelma, hvor Joachim Trier har regi og skuespiller Eili Harboe spiller hovedrollen, er Norges kandidat til Oscar neste år. Men de ønsker ikke å delta i Amandapriskåringen. Foto: Tore Meek / NTB scanpix
TREKKER SEG: Filmen Thelma, hvor Joachim Trier har regi og skuespiller Eili Harboe spiller hovedrollen, er Norges kandidat til Oscar neste år. Men de ønsker ikke å delta i Amandapriskåringen. Foto: Tore Meek / NTB scanpix Foto: Meek, Tore

Trier og Thelma-teamet boikotter Amandaprisen

Filmskaperne er uenige om kriteriene for kåringen av Beste kinofilm.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Teamet bak kinoaktuelle Thelma har bestemt seg for å trekke Joachim Triers nye film Thelma fra Amandaprisen neste år.

Årsaken er at det i kategorien Beste Kinofilm legges stor vekt på at filmen må ha «publikumsappell» for å kunne vinne.

De viser til at dette strider mot praksis ellers i verden, inkludert Oscarutdelingen.

– I ytterste konsekvens betyr dette at en film som vinner både Gullpalmen i Cannes og Oscar for beste fremmedspråklige film vil kunne bli diskvalifisert fra å vinne Amanda fordi den ikke har «publikumsappell», sier produsent Thomas Robsahm i en pressemelding.

Han påpeker at Thelma åpenbart har publikumsappell, og mener derfor at de ikke gjør dette for egen del.

– Tvert i mot smerter det oss fordi vi føler Thelma vil kvalifisere til flere priser. Men vi kan ikke lenger finne oss i at Amandaprisen opererer på en helt annen måte enn alle andre nasjonale filmpriser i verden, sier Robsahm.

De hevder at det var slik under årets utdeling av flere kritikerroste titler ble forbigått, sannsynligvis pga «manglende publikumsappell».

– Mest oppsiktsvekkende er det at en film som mottar hele seks nominasjoner («The Rules For Everything») likevel ikke nomineres som beste film, mens filmer med langt færre nominasjoner når opp.

Robsahm viser til at det er lite sammenheng det er mellom de kreative kategoriene for regi/manus og kategorien for beste film.

– I år vant Izer Aliu prisen for beste regi, mens filmen hans Fluefangeren ikke engang var nominert som beste film. Slikt skal egentlig ikke skje, og i så fall bare unntaksvis. I stedet er det i ferd med å bli et mønster i Amanda-sammenhen, sier Robsahm.