nå blir det mye dyrere å kjøre bil i Oslo:

– Venter en klagestorm

DYRERE: Bomstasjonen på E18 ved Lysaker. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
DYRERE: Bomstasjonen på E18 ved Lysaker. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Fra søndag starter Oslos nye bomrakett. Og enda dyrere skal det bli.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fra søndag 1. oktober må bilister nær hovedstaden belage seg på en høyere bilregning enn tidligere.

For da gjøres det store bomringendringer, både såkalt miljø- og tidsdifferensiering. Tiltakene iverksettes for å redusere biltrafikken, forbedre luftkvaliteten og øke kollektiv- og sykkelbruken.

– Nå blir det adskillig dyrere å kjøre i Oslo. Folk kommer til å merke det med en gang regningen kommer, sier Terje Rognlien, leder for Oslopakke 3-sekretariatet til TV 2.

Miljødifferensiering innebærer en generell økning i bompengeavgiften for å kjøre inn og ut av Oslo, og tidsdifferensiering handler om å øke avgiften ytterligere i rushtiden.

Straffer seg å pendle

Dagens sats for personbiler er 35 kroner, foruten nullutslippskjøretøy. Fra 1. oktober vil kostnadene se slik ut:

Ny fastpris:

  • 44 kroner for bensinbiler og ladbare hybrider
  • 49 kroner for dieselbiler

Rushtid klokken 06.30-09 og 15-17:

  • 54 kroner for bensinbiler og ladbare hybrider
  • 59 kroner for dieselbiler

Fylkesgrensepris:

  • Det vil også koste 18 kroner å passere fylkesgrensen fra Bærum til Oslo

Som et lite plaster på såret har Vegvesenet valgt å trekke 10 prosent fra prisen for alle som passerer bomringene med betalingsbrikke i ruta.

– Forstår at det oppleves urettferdig

Rognlien innrømmer at tiden frem til 1. oktober har vært hektisk og bydd på mange utfordringer. Han kaller det beleilig at han skal på høstferie når prisøkningen iverksettes, for de forventer sterke reaksjoner.

– Vi forventer en skikkelig klagestorm, ja, dessverre. Dette er krevende og følsomt, og det er alltid noen som vil rammes skjevt. Det går ikke an å få til dette slik at det blir 100 prosent riktig for alle. Vi forstår jo at det kan oppleves urettferdig å betale dyre dommer når man for eksempel skal kjøre barn til et idretts- eller kulturarrangement. Eller for folk som er avhengig av bil for å utføre jobben sin, sier Rognlien.

Prosjektlederen opplyser at Ruter etter beste evne har forsøkt å ruste opp kollektivtilbudet fra 1. oktober, men han anbefaler allikevel Oslo-borgere å reise kollektivt utenfor de verste rushtidene.

– Ruter er med på laget og er forberedt på at det kan komme en økning i antall reisende. Noen strekninger kommer til å bli mer belastet enn andre, og enkelte trikk-, buss- og T-baneavganger er svært fulle allerede i dag.

Rognlien påpeker at i de årlige holdningsundersøkelsene, så har nordmenn vært positive til bruk av bompenger når de vet hva pengene blir brukt til, som å forbedre kollektivtilbudet.

Bare 50 prosent som betaler bompenger

Prisøkningen fra 1. oktober er det første av totalt tre trinn. Prosjektet kalles Oslopakke 3-avtalen og er et samarbeidsprosjekt mellom Oslo kommune, Akershus fylkeskommune og staten.

Pakken inneholder et løft i kollektivtiltak, veiprosjekter og gang- og sykkelveier for omlag 126 milliarder kroner frem til år 2036. Halve summen skal finansieres med bompenger.

Derfor skal det etableres i alt 85 bomstasjoner. 38 nye bommer skal på plass for at flere som bor i hovedstaden skal bidra i betalingen av de nye vei- og baneinvesteringene. 20 nye bommer skal også etableres på kommunegrensene mot Bærum, Romerike og Follo i Akershus.

– I dag er det bare 50 prosent av innbyggerne som ikke betaler bompenger fordi de kjører en distanse hvor det ikke står en bomring. Derfor setter vi opp flere bomstasjoner de kommende årene, slik at det blir mer rettferdig at flere bilister betaler. Da vil vi anslå at tre av fire bilister bidrar til samferdselsløftet, sier Rognlien.

Blir dyrere og dyrere og dyrere

Norske elbil-eiere kan i dag nyte godt av gratis passering gjennom bommen, men når trinn 2 av bompengeplanen iverksettes er det slutt. Da må også elbilistene i Oslo-regionen betale for seg med 5 kroner i fastpris og 10 i rushtiden.

– En bil er en bil, og med tanke på målet om bedre fremkommelighet, så har det etter lange politiske diskusjoner blitt bestemt at også elbil-bilistene skal betale smått i bomringene, sier prosjektlederen.

Elbil-avgiften er forventet å tre i kraft 1. mars 2019. Da økes også prisen for bensin- og dieselbiler ytterligere. Dette skal dobles i en enda senere fase 3 – til 20 kroner i ny fastpris og 30 kroner i rushtiden. Når tredje og siste trinn settes til live er ikke fastsatt.

– Mål å redusere biltrafikken

Selve bompengeprosjektet ble startet i 2008. Men Rognlien forklarer at prosjektet endret seg da Lan Marie Nguyen Berg fra Miljøpartiet De Grønne ble byråd for miljø og samferdsel i 2015.

– Vi har hele tiden ønsket å redusere Oslo-trafikken og utslippene, samt styrke kollektiv- og sykkeltilbudet, men målene har blitt kraftigere etter at vi fikk nytt byråd.

– Hvordan ville Oslo-pakke 3 sett ut uten Miljøpartiet De Grønne i byråd?

– Da ville nok bompengetakstene vært lavere enn de vi lanserer 1. oktober. Det er jo også en kjent debatt at Miljøpartiet De Grønne har en aggressiv parkeringspolitikk, men det er ikke en del av Oslo-pakke 3, sier han og fortsetter:

– Byrådet har et mål om å redusere biltrafikken med 20 prosent ved utgangen av 2019, og det målet kommer vi ikke til å nå med de tiltakene vi nå iverksetter. Luftkvaliteten i Oslo er ganske dårlig og går på helsa løs for mange og det er ikke akseptabelt. Derfor håper vi at ved å øke takstene så kommer vi til å se forskjell på luftkvaliteten fremover, selv om vi ikke kommer til å klare å nå EUs mål om luftkvalitet med det første. Det er en lang prosess bestående av mange tiltak.

Ikke noe ett parti står alene om

Byrådsleder Raymond Johansen understreker overfor TV 2 at Beslutningen om å heve takstene i bomringen er forhandlet fram av et tverrpolitisk utvalg.

– Et samlet byråd, Høyre og Venstre har deltatt, og avtalen er signert av FrPs egen samferdselsminister. Dette er ikke noe ett parti står alene om, slik en kan få inntrykk av fra sekretariatslederen, sier Johansen til TV 2.

Lan Marie Nguyen Berg (MDG), Oslos ordførerer Marianne Borgen (SV, t.h.) og byregjeringsleder Raymond Johansen (Ap, t.v.) Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
Lan Marie Nguyen Berg (MDG), Oslos ordførerer Marianne Borgen (SV, t.h.) og byregjeringsleder Raymond Johansen (Ap, t.v.) Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

– Ingen ønsker å betale mer i bompenger, men dette er nødvendig for å få ned køene, bedre luftkvaliteten og sørge for at vi kan bygge ut et enda bedre kollektivtilbud.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook