Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hvis du på slutten av 1960-tallet gikk til Mercedes-forhandleren og kjøpte deg en 250S, da var du en av svært få her til lands som hadde muligheten til akkurat det.

Dette var på den tiden da Mercedes virkelig var noe helt annet enn alle de mer folkelige bilmerkene. Det var luksus, status og prestisje. Til en pris som gjorde at alle med "vanlig" jobb bare kunne glemme å kjøpe den.

Den digre Mercedesen var bil for direktører, skipsredere og advokater. Her kjørte de standsmessig, i det ypperste av tysk ingeniørkunst.

På låve siden 1991

Akkurat det er kanskje ikke det du tenker på først når du ser bilen over. Det som en gang var en skinnende blank luksusbil, selges nå som prosjekt, eller delebil. Prisen er beskjedne 8.000 kroner.

Å få denne tilbake til fordums storhet, er en formidabel jobb, men umulig er det ikke.

– Har vært lagret tørt på låve siden 1991. I dag triller bilen lett, og det er ikke noe av akslinger som sitter fast etter lang lagring. Jeg har nå hentet bilen, og har den hjemme i Andebu, forteller Morten som selger bilen.

Mercedesen har internkode W108, men kalles også gjerne S-klasse, selv om den modellbetegnelsen egentlig kom senere.

Dette var staselige saker på slutten av 60-årene!
Dette var staselige saker på slutten av 60-årene!

I 1979 kunne direktørene kjøpe denne:

Norskregistrert

Bilen debuterte under stor festivitas på bilutstillingen i Frankfurt i 1965 og ble umiddelbart en suksess. Nesten 400.000 eksemplarer ble laget, inntil bilen gikk ut av produksjon i 1973. Tyskland og USA var de store markedene, noen eksemplarer kom også til Norge.

– Jeg har eid denne bilen i 25 år, men velger å selge den som prosjekt eller delebil til noen som kan sette den i stand, eller bruke den som delebil. Kan også hogge den selv, og selge deler løse. Bilen er norskregistrert. Lite rust, opplyser selger.

Under panseret finner vi nå en 3,5-liters V8-er. Den ble montert inn for 25 år siden. Interiøret ser relativt helt og kurant ut, selv om man nok må påregne å bytte ut mye her også.

Mercedesen er helt som ny – etter 32 år

Legg merke til plasseringen av soltaket. Eieren satt nok gjerne i baksetet, mens noen andre kjørte bilen.
Legg merke til plasseringen av soltaket. Eieren satt nok gjerne i baksetet, mens noen andre kjørte bilen.

Klikk her for å se annonsen på bilen

Virkelig et prosjekt

Hva skal egentlig til for å redde en bil som dette? Brooms bilekspert Benny Christensen mener det handler om to ting:

– Enten må man ha mye penger – eller så må man ha god tid! Eller forresten: God tid, riktig verktøy, et sted å gjøre jobben – og mer enn gjennomsnittlig peiling på å skru bil. Med en god dose tålmodighet i tillegg, er det utrolig hva man kan få til. Men her snakker vi virkelig et prosjekt, sier Benny.

– Og hvis man velger å sette bort jobben?

– Da vil det koste. Mye. I praksis vil det som regel lønne seg å kjøpe en bil som allerede er restaurert og i god stand. Det er mange som har gått på en smell på slike prosjekter. Ofte sprekker både timeplaner og budsjetter. Men du verden for en fin bil dette kan bli! Det er rett og slett trist hvis den i stedet ender med å bli hugget opp, sier Benny.

Se hva som dukket opp i en parkeringskjeller i Trondheim

Volvo yppet seg også med luksusbil, se mer i videoen under: