Rundt 700 piloter skal ha sluttet i Ryanair det siste året. Rundt 150 av dem skal ha funnet veien til Norwegian.

For Ryanair er konsekvensene store. Selskapet klarer ikke å avvikle sin ruteplan. Rundt 50 avganger kanselleres hver dag i en periode på seks uker.

Henter piloter fra konkurrenter

Ryanair-sjef Michael O'Leary har sagt at problemene skyldes dårlig planlagt ferieavvikling fra selskapets side. Realiteten er imidlertid at mange selskaper mangler piloter, og de jakter på hverandres ansatte.

– Flyselskapene fra Midtøsten trenger også veldig mange piloter, så de reiser rundt i Europa for å prøve å rappe piloter fra europeiske flyselskaper og amerikanske flyselskaper. Det samme gjør flyselskap fra Europa. Norwegian reiser rundt for å prøve å rappe piloter fra selskaper i Midtøsten, sier Frode Granlund, daglig leder ved Pilot Flight Academy på Torp.

Granlund utdanner framtidens piloter, og jobbutsiktene ser bra ut for skolens 150 elever.

Stor mangel

– Det er pilotmangel der ute, og den vokser, sier Frode Steen, professor og ekspert på luftfartsøkonomi ved NHH.

– Men nå er det sånn at Ryanair antakeligvis har en større utfordring. De har en vekst som er stor. De er et stort selskap som vokser, og de trenger mange piloter, fortsetter Steen.

Ifølge Boeing utdannes det nå i Europa bare halvparten av det årlige behovet på 5000 piloter. Det er gode nyheter for elevene ved Pilot Flight Academy.

Optimist

Pilotelev Christer Johnsen mener framtiden ser veldig bra ut.

– Jeg er 28 år, jeg begynte ikke med dette før jeg var 26. Jeg jobbet ti år fordi det har vært veldig vanskelig å få jobb innen industrien. Nå ser det bedre ut og jeg følger drømmen, sier Christer Johnsen.