Tesla Model S 75 med
Tesla Model S 75 med "bare" tohjulsdrift forsvinner, dermed øker også startprisen for denne modellen.

Nå er det slutt for den billigste Teslaen

Forsvinner fra Teslas bestillingssystem i dag.

Model S er bilen som satte Tesla på kartet som bilprodusent – og har egenhendig snudd opp ned på de flestes oppfatning av hva en elbil kan være.

Tesla har fulgt den opp med SUV-en Model X og er nå i gang med produksjonen av det som skal bli deres store volummodell, Model 3.

Underveis i utviklingen av både Model S og Model X har Tesla hele tiden gjort store og små endringer med modellutvalget sitt. Blant annet har flere av innstegsmodellene blitt faset ut.

Ingen sinke

Nå skjer det igjen. Fra i dag er det slutt for Tesla Model S 75 med bakhjulsdrift. Med startpris på 582.300 kroner har dette til nå vært Teslas billigste modell i Norge.

S75 har en rekkevidde på inntil 480 kilometer, etter den såkalte NEDC-normen. Den har toppfart på 225 km/t og vi snakker ikke akkurat noen sinke i trafikken. 0-100 km/t går unna på 4,6 sekunder.

Nå forsvinner den altså fra Teslas konfigurator, men det skal være noen allerede produserte biler tilgjengelig en stund til.

Den store og karakteristiske skjermen er på plass også i rimeligste Model S
Den store og karakteristiske skjermen er på plass også i rimeligste Model S

Vi dro til USA for å teste Model 3, les mer her:

Fra 622.700 kroner

Grepet skal gjøre avstanden fra Model 3 til Model S større, og samtidig være en følge av at det er bilene med firehjulstrekk som er mest populære.

Så langt blir Model 3 bare produsert med bakhjuldrift, det er ventet at Model 3 med 4x4 skal komme i løpet av første halvår 2018.

Heretter blir altså 75 D den nye innstegsmodellen i Model S-familien. Den har en startpris på 622.700 kroner. Her er rekkevidden oppgitt til 490 kilometer. Toppfarten er identisk med utgaven uten 4x4, mens 0-100 km/t går litt kjappere, nærmere bestemt på 4,4 sekunder.

Vi i Broom testet Model S 75 tidligere i år, slik oppsummerte vi den:

Mindre og rimeligere SUV fra Tesla? Les mer her:

Morsomt og fornuftig kjøp

Det er liten tvil om at vår Tesla oppleves som en fullverdig bil. Det skulle da for så vidt bare mangle, med en prislapp på 688.500 kroner.

Den mangler riktignok bitte litt utstyr, firehjulsdrift og litt på maksimal rekkevidde, men den går som ei kule, selv om det finnes enda raskere alternativer.

Dette oppleves definitivt som et fullverdig medlem av en etter hvert svært eksklusiv Tesla-familie her i Norge. Den har det du må ha, den har en høyst anstendig rekkevidde og ytelserne er det lite å si noe på. Klarer du deg med bakhjulsdrift, så kan du faktisk få denne splitter ny, til samme pris som en brukt av de aller heftigste.

Vi mener bilen er både et morsomt og fornuftig elbil-kjøp.

Her kan du lese hele testen vår av Teslas innstegsmodell

Tesla dropper sin rimeligste Model S, som har hatt startpris på under 600.000 kroner.
Tesla dropper sin rimeligste Model S, som har hatt startpris på under 600.000 kroner.

Dette mener Tesla-eierne selv om sine biler

Dette kan redde liv, se mer i videoen under: