HARMONI I TROPPEN: Alexander Kristoff har planene klar før VM-fellesstarten, men vil ikke avsløre noe. Han letter imidlertid litt på sløret og åpner for angrep.
HARMONI I TROPPEN: Alexander Kristoff har planene klar før VM-fellesstarten, men vil ikke avsløre noe. Han letter imidlertid litt på sløret og åpner for angrep.

Kristoff: – For meg kan det være bra å gå i brudd

Alexander Kristoff åpner for å sette inn støtet før spurten på herrenes VM-fellesstart.

I Alexander Kristoff og Edvald Boasson Hagen har Norge to av de aller beste kortene i stokken på herrenes VM-fellesstart.

– Vi vinner en bra løsning
Kaoset og uenigheten ved forrige VM i Doha er et tilbakelagt kapittel, det så man da Kristoff spurtet inn til EM-gull tidligere i sommer, men hvordan samarbeidet og taktikken kommer til å utspille seg søndag vil ikke duoen si for mye om – ei heller hva som er planen dersom begge sitter med når det skal spurtes om seier.

– Den planen sier vi ikke her i dag. Så ser vi på søndag. Vi har snakket sammen og gått gjennom mange scenarioer. Vi finner en bra løsning på det. Vi er enige før start. Det er ikke noe vits i å si det på åpent TV og overalt, sa Boasson Hagen på fredagens pressekonferanse.

VM-rundløypens klassikerpregede profil bærer bud om et spennende og angrepsfylt ritt. Kristoff tror det blir avgjørende å sitte i god posisjon i feltet og spare så mye krefter som mulig. Han er nok best tjent med at det ender i spurt, mens et mindre gruppe som kjemper om seieren vil gagne storfavorittene Peter Sagan, Michael Matthews og Greg Van Avermaet.

Mange mener at den tøffe løypen hvor rytterne blant annet skal opp Salmon Hill gjør Boasson Hagen til det sterkeste kortet. Kristoff har imidlertid vist ved flere anledninger, som i Milano-Sanremo i 2014, at han trives godt når løpene nærmer seg 300 kilometer lange og kreftene til konkurrentene begynner å ta slutt.

– Det kan være at jeg beveger meg i brudd. Det kommer an på hvordan vi sitter i det. Dersom de store er med, så er det dumt om jeg ikke er det. Det er ikke sånn at det bare er Edvald og Eiking som kan gå med. For meg kan det være en bra ting å gå i et brudd på slutten. Da har jeg mer å gå på i bakkene, sier Kristoff til TV 2.

– Et brudd kan gå på flatene. Vi må fordele arbeidsoppgavene sånn at ikke én må gjøre alt.

Litt rusk i nesen etter en treningstur på rundt 200 kilometer torsdag kommer ikke til å by på problemer, sier en optimistisk Kristoff. Torsdagens treningstur ga gode svar

– Jeg tror det kommer til å bli hardt. Det går opp og ned hele veien. Det ligner på et klassikerløp. Et sliteløp der man ikke får så mye hvile. Slike løp pleier å passe meg bra, sier Kristoff.

– Det var bedre enn forventet i går. Jeg fikk en moralboost. Wattverdiene var veldig bra i går da vi kjørte drag i bakken. Den var også litt slakere enn jeg trodde. Jeg ble positivt overrasket da vi kjørte hardt i bakken i går.

Ser mot Matthws, Sagan og Van Avermaet
Norge har fullt lag med ni sterke ryttere til start og har dermed flere kort å spille på underveis med blant andre Vegard Stake Laengen og Odd Christian Eiking. Nordmennene ønsker likevel ikke å bidra til å kontrollere feltet underveis på de 267,5 kilometerne.

– Vi har ni mann som er sterke og absolutt kan være med på å prege løpet. Vi er nok ikke dem som setter oss fram og tauer fra start. Vi må legge taktikken og se hvordan vi kan bruke laget på best måte, sier Boasson Hagen til TV 2.

Selv om taktikken ikke er 100 prosent meislet i stein vet nordmennene godt hvem man må vokte seg for.

– Det er naturlig å se på Matthews, Sagan, Van Avermaet og Gilbert. Du kan nevne alle klassikerrytterne. Ingen av dem vil havne i massespurt. Alle dem kan ikke komme i samme brudd. Da blir det vanskelig å komme av gårde, sier Boasson Hagen.

– Belgia har et veldig sterkt lag. Italia har flere gode, litt som Norge. De har Colbrelli, Trentin, Viviani ... Mange som kan gjøre det bra. Matthews har et sterkt lag i ryggen og er storfavoritt. Sagan har ikke så sterkt lag, men er bare god. Han kommer uansett til å være der. Jeg tror Belgia vil nøytralisere han. Vi har en del ryttere som kan henge med mot slutten. Jeg tror vi har flere ryttere igjen på slutten, sier Kristoff.

Får med Gabba i bilen
Landslagssjef Stig Kristiansen får hovedoppgaven med å dirigere troppene og gi de riktige beskjedene fra følgebilen under den store VM-begivenheten søndag. Med seg i bilen får Kristiansen verdifull hjelp.

Team Sky-sportsdirektør Gabriel Rasch skal være med i den norske følgebilen.

– Vi har valgt å ta med Gabba som hjelp. Han jobber i World Tour-sirkuset til vanlig og kan gi verdifull informasjon om konkurrentene våre. Han kommer til å utfylle meg på en god måte. Vi er veldig glad for at han kan. Han har heller ingen norske på laget, så vi slipper de intrigene der. Det kommer til å bli en veldig bra og utfyllende rolle for Gabba, sier Kristiansen.