Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Denne gangen skal det handle om en ganske ny, men likevel ganske sjelden Saab. Og en eier som tydeligvis tar godt vare på bilen sin:

Mye sto på spill da Saab rullet ut andre generasjon 9-5 tilbake i 2010. Finanskrisen hadde skyllet inn over bilbransjen. Saabs amerikanske eier, General Motors (GM) var hardt rammet, og var i full gang med å kvitte seg med alt som ikke var kjernevirksomhet. Det inkluderte Saab som etter en svært turbulent periode med reell fare for å bli nedlagt, ble overtatt av nederlandske Spyker.

Bygget på en Opel

Hvis Saab skulle ha mulighet til å overleve, måtte 9-5 bli en suksess fra dag én. Slik gikk det imidlertid ikke. Bilen fikk en blandet mottagelse. Mange potensiell kunder fryktet at Saab ikke ville overleve, og styrte av den grunn unna bilen.

En del av problemet var også det som på mange måter holdt Saab tilbake hele perioden de var eid av GM: Amerikanerne satset aldri skikkelig på utvikling av nye modeller.

Saab måtte ta til takke med eksisterende Opel-teknologi. 9-5 var basert på GMs Epsilon-plattform, og hadde mye til felles med første generasjon Opel Insignia. Når ambisjonen var å konkurrere med premium-merkene, ble ikke det så enkelt…

Les mer: Rot og kaos preget de siste årene til Saab

Eies av entusiaster

For å gjøre en lang historie kort. Det løsnet aldri for 9-5. Saabs siste år var preget av rot og kaos, og i mars 2011 rullet den siste bilen av samlebåndet. Produksjonen stoppet på drøyt 11.000 biler.

Med et så lavt antall, har 9-5 absolutt potensiale til å bli en fremtidig klassiker. De fleste bilene er hjemme er eid av Saab-entusiaster, folk som vet å ta vare på bilene sine.

Alexander Lund fra Oslo var bare 18 år da Saab gikk konkurs. Han har sikret seg ett av 9-5-eksemplarene som kom til Norge.

9-5 er en stor sedan, ambisjonen var å ta opp kampen mot tyske premiumbiler. Det gikk ikke helt etter planen. Foto: Privat.
9-5 er en stor sedan, ambisjonen var å ta opp kampen mot tyske premiumbiler. Det gikk ikke helt etter planen. Foto: Privat.

Joakim er glad i bilen sin, tross alle problemene

Bilen:

Merke, modell: Saab 9-5, 2010-modell.

Hvor lenge har du eid den? Ett år, ganske nøyaktig

Hva har du gjort med den? Rattet som sitter i Vector-modellen er identisk med Opel Insignia. Jeg synes dette er stort og tynt. Kjøpte derfor et ratt som tilhører Aero. Tjukkere, flat bunn og med stilig Aerodekal nederst.

Nytt ratt er på plass! Foto: Privat.
Nytt ratt er på plass! Foto: Privat.

Liker best med bilen: Designet og kjøreegenskaper. Saab gjorde en formidabel jobb med eksteriøret og linjene på denne bilen. Den er spesiell og nydelig å se på. På grunn av relativt mye vekt og lang akselavstand, er kjøreegenskapene i høyere hastigheter meget behagelige.

Liker minst med bilen: Dessverre sitter det en 4 sylinders dieselmotor i denne. Den vibrerer og brummer litt i overkant mye. Det skulle vært en V6-er...

Beste opplevelse med bilen: Tysklandstur - Autobahn!

Framtidsplaner for bilen: Vedlikehold og kjøring. Ikke store planer. Kunne godt tenkt meg frontfanger og diffusor fra Aero, men dette er kostbart.

Drømmebil: Range Rover Sport

Særpreget hekk og et design som fortsatt skiller seg litt ut i trafikken. Foto: Privat.
Særpreget hekk og et design som fortsatt skiller seg litt ut i trafikken. Foto: Privat.

Her får du konkurs-rabatt på bruktbil

Eieren:

Navn: Alexander Lund

Alder: 24

Bosted: Oslo

Litt om meg selv: Jobber i flybransjen, og driver bilpleiefirma ved siden av. Har byttet bil mye de siste fire årene, men Saaben er det hyggeligste bilholdet til nå.

Vis fram bilen din:

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Alexander om? Bruk kommentarfeltet under!

Litt over 11.000 eksemplarer rullet ut fra fabrikken, før det var over og ut for Saab. Endel av disse havnet i Norge. Foto: Privat.
Litt over 11.000 eksemplarer rullet ut fra fabrikken, før det var over og ut for Saab. Endel av disse havnet i Norge. Foto: Privat.

Stasjonsvogna finnes egentlig ikke – men her er den:

Saabs redningsbil kom for sent, se video under: