Den ser kanskje ikke så uvanlig ut. Men dette er en helt spesiell utgave av BMW 5-serie - nemlig en 550i Touring. Den er svært sjelden å finne på bruktmarkedet ... Faksimile: Finn.no
Den ser kanskje ikke så uvanlig ut. Men dette er en helt spesiell utgave av BMW 5-serie - nemlig en 550i Touring. Den er svært sjelden å finne på bruktmarkedet ... Faksimile: Finn.no

Trolig den eneste av sitt slag i Norge

Nå får du den til 1/3 av nypris.

BMW 5-serie fra perioden 2003 til 2010 er en av de mest solgte familiebilene BMW har laget. Designet til BMWs amerikanske designsjef Chris Bangle var omdiskutert da det kom, men ble etterhvert godt innarbeidet.

I dag ruller det tusenvis av slike 5-serier rundt om på norske veier. Du snur deg neppe etter dem, lenger.

Men det finnes noen varianter som skiller seg ut. M5-utgaven er naturligvis den grommeste – med sine 507 hk.

Men vi har funnet en bil på bruktmarkedet som er langt mer sjelden enn disse. Her snakker vi nemlig om en 550i stasjonsvogn, eller Touring, som BMW kaller det.

Kjøpeguide BMW X5: Nå er SUV-drømmen realistisk

Råsterk V8-er

Alle som er litt inne i BMWs tallhierarki vet at når det er snakk om betegnelsen 550i, er det stor bensinmotor under panseret. Her er det faktisk presset inn en 4,8-liters V8-er – som yter 367 hk!

Det er med andre ord en skikkelig familieracer det er snakk om.

Ny kostet en slik rundt 1,5 millioner kroner om du spekket den med litt utstyr. Bilen vi har funnet har en prisantydning på 419.000 kroner.

BMW har hatt stor suksess med sin 5-serie, designet av amerikanske Chris Bangle. I starten fikk bilen mye kritikk for utseendet, men særlig med M-pakke har designet tålt tiden godt.
BMW har hatt stor suksess med sin 5-serie, designet av amerikanske Chris Bangle. I starten fikk bilen mye kritikk for utseendet, men særlig med M-pakke har designet tålt tiden godt.

Klikk her for å se hele annonsen

Sjelden

Prisen er kanskje ikke lav, for en 10 år gammel bil. Men det skal tas med i betrakningen at dette er en svært sjelden modell å snuble over. 550i sedan er sjelden vare i utgangspunktet, men 550i Touring er enda mer uvanlig.

I annonsen står det at dette kan være den eneste i landet.

Den har kun hatt to eiere, og skal bare ha rullet 100.000 kilometer.

Nå begynner statusbilen endelig å bli billig

Mye utstyr

Med tanke på at det altså er en bil fra 2007, er det bemerkelsesverdig mye utstyr. Vi snakker adaptiv cruisekontroll, nattsyn-assistent, massasje i setene, head up display, TV, DAB-radio, stor navigasjon og komfortseter, for å nevne noe.

Det du ikke får er hengerfeste og xDrive firehjulsdrift. Det siste var ikke en mulighet på denne modellen.

5-serie Touring er imidlertid en romslig bil, med bagasjerom på 500 liter og kjøreegenskaper som overgår det meste den kan sammenlignes med.

Her finner du over 200 (!) vurderinger av BMW 5-serie

Interiøret vakte også oppsikt da bilen kom. Den store skjermen til infotainmentsystemet var plassert høyt på dashbordet og det var menyhjul i midtkonsollen.
Interiøret vakte også oppsikt da bilen kom. Den store skjermen til infotainmentsystemet var plassert høyt på dashbordet og det var menyhjul i midtkonsollen.

Rask

Hovedgrunnen til å kjøpe akkurat denne typen 5-serie, er naturligvis motoren. Selvpustende V8 er noe helt spesielt, både med tanke på lyd og effekt.

Prestasjonene hører hjemme i sportsbil-klassen. 0-100 km/t kan du for eksempel tilbakelegge på bare 5,4 sekunder. Mens toppfarten er 250 km/t.

Da lever du kanskje greit med at forbruket er noe høyere enn biler flest. En god del høyere. Oppgitt snittforbruk er 1,07 l/mil. Men vi tipper du skal slite skikkelig med å komme under 1,2 l/mil. Du kjøper ikke denne bilen for å "hypermile" med ...

Her kan du lese om BMW 5-serie i Brooms bruktbilguide

Litt å se opp for

E60/61-generasjonen av 5-serie, som vi altså snakker om her, er i utgangspunktet ganske solid med tanke på driftssikkerhet. Det har vært en del trøbbel med panoramatakluka, nivåreguleringen og soft ware til navigasjon og radio. Så greit å sjekke det, får man slår til.

Utover det er det som alltid viktig å sjekke historikken og prøve bilen før man bestemmer seg.

BMW 5-serie: – Litt kluss må man regne med, men det er del av sjarmen