Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Det er ufattelig trist at eventyret vi startet for 14 år siden nå er over. Jeg vil egentlig bare takke alle som har vært med på reisen, sier en preget Simen Staalnacke, designer og gründer i Moods of Norway, til TV 2.

Han sier at de tre siste årene har vært tunge for selskapet.

– Selv om eventyret ikke fikk en lykkelig slutt, føler jeg at vi har skapt noe helt unikt, stått på barrikadene og skaffet arbeidsplasser, sier Staalnacke.

Røde tall

Selskapet viser til et resultat før skatt i 2016 på minus 30 millioner og at regnskapet per august 2017 viser en fortsatt negativ utvikling.

– Selskapets bank sa denne uken opp kreditten til Moods of Norway, og det har ikke lyktes å hente ny kapital innenfor den tidsrammen man har hatt, skriver selskapet i en pressemelding.

RØD LØPER: Simen Staalnacke og kona Anne Berit Valla er fotografert før lanseringen av kleskolleksjon Kygo Life på Taket på Steen og Strøm i Oslo i august 2016. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
RØD LØPER: Simen Staalnacke og kona Anne Berit Valla er fotografert før lanseringen av kleskolleksjon Kygo Life på Taket på Steen og Strøm i Oslo i august 2016. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

Negativ utvikling

Selskapet peker på selskapets internasjonale satsing og varekostnader i amerikanske dollar, samt valutaeksponeringen som nå ytterligere har forverret en fra før presset økonomisk situasjon, som noen av årsakene til den svake lønnsomheten.

Kleskjedens resultater har stupt de siste årene, og to av kjedens tre butikker i USA er allerede stengt.

Verdiene forsvant

For ett år siden kjøpte den norske kleskjempen Varner seg opp til en eierandel på 25 prosent i Moods of Norway. Oppkjøpet verdsatte da selskapet 80 millioner kroner, mens det i i 2013 var verdt hele 540 millioner kroner.

I årsregnskapet til Varner var imidlertid verdien skrevet ned til 40 millioner kroner, skrev Dagens Næringsliv så sent som i sommer.

Siden 2003 har klesmerket hatt stor internasjonal suksess, anført av gründerne Simen Staalnacke, Peder Børresen og Stefan Dahlkvist.

Det er nå opp til bostyrer hva som skjer med den videre driften av selskapene og butikkene.

(NTB/TV 2)

HUMOR: På merket på denne dressjakken fra 2008 står det «Made in Europe by really really pretty blonde girls». Foto: Berit Roald / SCANPIX
HUMOR: På merket på denne dressjakken fra 2008 står det «Made in Europe by really really pretty blonde girls». Foto: Berit Roald / SCANPIX

– Like norsk som en rømmevaffelstekende brunostelg i solnedgang